Game-changers!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Game-changers!

Inlägg av Lars Befring »

Sitter här och funderar på utrustning/vapen som har förändrat historien/strategin/krigföring....

Monitor
Kulsprutan
Dreadnought

fler förslag?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Game-changers!

Inlägg av Janne Nilsson »

Stenen.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Game-changers!

Inlägg av Stellan »

Möjligheten till kommunikation
Stellan Schroeder Englund
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Game-changers!

Inlägg av Emil_Juhl »

Måste väl säga flyget framför allt.
Sen det kom in i bilden har ju "omfattning över" blivit möjligt.
Som jag ser det, troligtvis den största taktiska skillnaden som skett sen människan började slåss organiserat.
Mvh
Emil Juhl
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Game-changers!

Inlägg av Lurifax »

Hästen
holst

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Game-changers!

Inlägg av Lurifax »

Man kan kanske säga att de stora innovationerna inom krigföringen egentligen inte är direkt krigiska utan relaterade till annat. För att kunna sätta upp arméer behövs samhällsorganistaion, detsamm gäller för att frigöra resurser till vapenproduktion, smeder, byggnadsarbetare, snickare och ingenjörer.

Jag vill påstå att kriget i sig uppstod då människan fick förmågan att organisera sig.

Ser man till andra världskriget och framåt har egentligen inte så mycket hänt på vapenområdet, det är i princip samma kaoner och sprängladdningar som avfyras. Men sättet att placera dem i målet har förbättrats oerhört med hjälp av informationstekniken.
holst

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Game-changers!

Inlägg av Lurifax »

Lurifax skrev:Hästen
Jag ska kanske förtydliga mig här ... jag menar hästen som transport- ooch dragdjur. Inte hästen ur den Finduska betydelsenm dvs som proviat åt de stridande. :D
holst

CU@C4
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Game-changers!

Inlägg av Robin Nilsson »

När det gäller Sverige så vill jag föreslå byråkratin. Det system som infördes av Oxenstierna (???) för att hålla ordning på hur många potentiella soldater/rekryter det fanns att tillgå. Givetvis resten av det organisatoriska också ...
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Game-changers!

Inlägg av Janne Nilsson »

Lurifax skrev:
Lurifax skrev:Hästen
Jag ska kanske förtydliga mig här ... jag menar hästen som transport- ooch dragdjur. Inte hästen ur den Finduska betydelsenm dvs som proviat åt de stridande. :D
När det gäller hästens bidrag så var de första hästarna inte så stora. Inte så att man kunde rida på dem men att de parvis kunde dra en vagn. De första stridsvagnarna. Jag tror att du skulle uppskatta Keegans, Krig och Kultur, där bla detta och Falangen tas upp och analyseras.

Till hästen kommer sen sadeln och stibygeln. Vi barn från det 20e århundrande som har växt upp med explosionsmotorn glömmer lätt bort hur viktig hästen har varit och hur den har dominerat samhällsbilden de senaste 2500 åren.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Game-changers!

Inlägg av Mahatma G »

Matematiken!!! :ugeek:


/G
Skriv svar