Ännu en "hobby butik" borta...

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Mats Averkvist »

Det är kvantitet som är nyckel till låga priser! En handlare som köper in STORA mängder med byggsatser får STORA rabatter och kan hålla priserna nere.
Här i Norge har vi en stor kedja av hobbybutiker, de köper stora kvanta varje gång de beställer och får låga inköpspriser och kan därför hålla bra priser ut till kund. Priserna ligger faktiskt en bra bit under de som svenska handlare ligger på inklusive kronekursen. Det gör också att vi byggare gärna köper av dem. Dessutom är den person som är ansvarig för dessa inköp mycket väl insatt i vad som säljer, han är dessutom medlem i IPMS Norge, modellbyggare av rang och följer med på, och vet vad vi vill ha. Att vi IPMS:are också får 10% rabatt gör det heller inte mindre attraktivt. En nästan ideell situation m a o.

Ni får ta en tur över hit och handla grabbar! Resan går nog jämt upp med vad portot skulle ha kostat, men vilken trevlig tur det kan bli...
Ni är ju också naturligtvis välkomna till IPMS Norges Skala 2013 den 9-10 mars...
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av SvenYoung »

Detta kanske vore svaret även för Sverige, dvs jobba mer som en kedja istället för individer för att kunna köpa in större mängder och på så vis hålla ner priserna.

Tack för inbjudan till Norge, Mats, får nog funderas på :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Stefan Sjöberg »

Som jag ser det så är volym A & O för att lyckas. Som boende i södra Sverige är det svårt att undvika jämförelser med de handlare som finns i Tyskland och de som finns i Sverige.

- Volym är viktigt
- Näthandeln är gränsöverskridande
- Utan näthandeln hade deras markbutik aldrig existerat
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Stefan Sjöberg skrev:Som jag ser det så är volym A & O för att lyckas. Som boende i södra Sverige är det svårt att undvika jämförelser med de handlare som finns i Tyskland och de som finns i Sverige.

- Volym är viktigt
- Näthandeln är gränsöverskridande
- Utan näthandeln hade deras markbutik aldrig existerat
Nja, utan markbutikerna hade nog inte näthandeln funnits i Sverige. De flesta hobbybutiker fanns där långt innan internet var påtänkt. Minns en tid då det gick att köpa modeller i stort sett överallt. EPA, Domus, Pressbyrån, på bensinmacken och inte minst den lokaa hobbybutiken. Minns då det i Varberg fanns tre butiker som hade ett stort sortiment med modeller av de på den tiden största tillverkarna. Och en butik som enbart sålde modeller. När jag satt och jämförde med vad som fanns i katalogerna så ar det inte mycket som saknades i butiken. Den tillgången till modeller ihop med tidningar som Pilot och Allt om Hobby skapade en grund för det modellbyggande vi ar idag.

Jag undrar hur det sett ut med modellbyggandet i Sverige om det inte varit för den svarta dagen då modellbyggandet nästan dödades på grund av åsikter om limmer och krigsleksaker. Alltså inte i konkurens med några leksaker eller intressen. I Tyskland dök aldrig samma diskussion upp och modellbygandet har alltid varit en större hobby där liksom MJ-hobbyn. Samma sak gäller i England. I Tyskland och England fanns det butiker som tryckte sina egna kataloger för att visa upp vilka modeller man sålde och från vilka tillverkare. Sedan är det en annan femma att många butiker sen dess insett att för att överleva och sälja mer så har man blivit tvungen att ge sig in på Internet marknaden...

Jag visstades mycket i Tyskland på 70 och början på 80-talet. Jag visste i och med det att det fanns figurer, modeller mm i en omfattning som jag aldrig sett här hemma. För visst var det så att många handlare inte direkt intresserade sig för sina kunder här i Sverige. De såg inte skillnaden mellan ett slagskepp ochen kryssare. Ännu mindre mellan en Messerschmitt och en Spitfire. Och hur sjutton skulle de då kunna se skillnaden på två tunnor och tre viggar i samma skala men olika tillverkare. Och är det något som många äldre hobbyhandlare kan "lastas" för så är det bristen på kunskap om marknaden och ointresset för sina kunder och de produkter de försöker sälja. Man undrar än idag varför så få säljare inte är medlemmar i IPMS mm och lär sig branchen. Men man får nog ha klart för sig att de flesta i butikerna inte är modellbyggare.

Idag finns det färre butiker i hela Halland än vad som fanns i Varberg på 70-talet. Det leksaksbutiker som hade ett litet men ok sortiment för en modellbyggare har köpts upp av leksakskedjor som inte ser någon marknad i att sälja modeller. Och ser man vilka som arbetar i och driver dessa butiker är det inte så konstigt. De flesta är kvinnor utan någon kunskap om modeller, färger, limmer eller andra saker en modelbyggare kan behöva till sin hobby. De har heller inte någon större intresse eller förståelse för den. Modellbygandet liksom MJ-byggandet har till stor del varit en konstig företeelse som män sysslat med.

Jag fick en förfrågan av en kvinnlig försäljare (en gammal klasskamrat som kände till mitt modellbygande) om vilka modeller man skulle sälja i en nyöppnad butik med skylten från en känd affärskedja här på orten. Jag sa väl som så att det inte är lätt att tala om vad man skall sälja. Men man kanske skall fundera på vilka modeller och färger man inte bör sälja. Till saken hör att de enda modellerna (och färger) man hade inne i affären var av märket Revell. Och majoriteten av dem bestod av de gamla Tunnan och Viggen modellerna samt ett visst regalskepp. Jag visade upp ett par av mina modeller av ett annat märke men samma flygplanstyp samt min Airfix Wasa och nämnde att de dessutom var billigare över disk än nämnda Revell modeller. Men inget hände. De försöker fortfarande sälja sina Revell modeller av Viggen och Tunnan. Dessutom vill de ha tio kronor mer för modellerna än leksaks och godisbutiken trehundra meter längre upp på samma gata...

Sen har naturligtvis Internet tillfört mycket för hobbyn. Inte minst kontakten modellbyggarna imellan. I världen har modellbyggarna liksom "organiserat" sig. Ve den modeltilverkare som inte har ett tillräckligt faktakunderlag och rätt ritningar när en ny modell skall tas fram. Se bara diskussionerna rörande några 1/32 modeller på maknaden. En liten tillverkare har å andra sidan mycket lättare att marknadsföra sina produkter på marknaden idag så länge de är bra. Men beställde prylar utomlands gjorde nog många av oss långt innan det fanns något som hette Internet...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Stefan Sjöberg »

"Nja, utan markbutikerna hade nog inte näthandeln funnits i Sverige."
Det var inte det jag avsåg. Jag tänkte på två specifika handlare i norra Tyskland, de säger rent ut att deras markbutiker inte hade existerat utan sin egen näthandeln (de har alltså en kombinerad näthandel/markbutik, vardera). Likaså påstår de att antalet handlare i Tyskland stadigt blir färre.

Visst kunde man beställa prylar utomlands "Pre-Internet", men det är ju tusan så mycket enklare & smidigare idag. Framförallt betalningen.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Jo, visst har antalet butiker även minskat i Tyskland. Märkte det inte minst när jag var i Kiel för något år sedan och inte hittade ett par av mina gamla vattenhål. Och MJ-tillverkarna har brottats med dålig ekonomi och konkurser mm. Och sanningen är nog att "tillväxten" på nya modellbyggare är rätt dålig. Hur är det med "medelåldern" på byggarna idag? Jag är 45 och ändå känner jag mig ung när jag kliver in på en IPMS-träff...

Förr så lärde man sig bygga modeller som liten. Jag var fem, sex när jag fick mina första modeller. Ok, modeller som man fick hjälp med att bygga och nog sedan allt för ofta lekte sönder. När man blev äldre byggde man själv och tog man mer tillvara på dem. Idag halkar nog många in på modellbyggandet av andra orsaker. Kanske finns där ett specifikt intresse för flygplan, fartyg eller lastbilar.

Och jag vill nog hålla med om att det är inom betalningen det stora skett. När såg man någon dra "slippar" på en pub eller restaurang senast?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av denstore »

Det här har nog diskuterats hur mycket som helst, men jag är inte lika övertygad om att återväxten är så dålig som folk tror.
Att man inte ser ungdomar på IPMS-möten är kanske inte så konstigt. Jag gick inte på ett enda IPMS-möte innan jag hade fyllt trettio. Som barn och tidig tonåring byggde jag som en galning. De två sakerna verkar inte ha någon direkt koppling. Snarare är det så att folk som har byggt som barn kanske lite oftare söker sig till modellföreningar när de är vuxna, men inte ens det är säkert.
Sen har vi frågan om ifall barn bygger modeller överhuvudtaget. Ja, det gör de, men skillnaden är att de inte bygger samma modeller som vi. Barn idag sysslar mycket mer med figurer och fantasy/sf än vad vi kanske gjorde.
Men det betyder inte att det är det enda de kommer att göra resten av sina liv. Just nu är SF och Fantasy mycket mer intressant för dem. Om tio år kanske WWI eller WWII är det som de sysslar med.
Sen har vi antgligen ett antal människor som inte byggt som barn, men intresserar sig för hobbyn som vuxna. Jag har inte en aning om hur många de är, men jag har träffat på såna konstiga människor.;)
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Erik_G »

Kungsbacka Lek & Hobby (som trådstartaren refererar till som "den där butiken i Kungsbacka") för nog tyvärr en tynande tillvaro, särskilt som lokalpolitiker tycker att det bästa receptet för en levande stadskärna är att slänga ut alla butiker ur staden och satsa på lägenheter och caféer. Hur nu caféerna ska överleva på bara de som bor i området.

De har fortfarande, sist jag var där, en stor hylla dedikerade åt byggsatser, Warhammer mm. Men de hade nästan inget lego, vilket jag ser som ett dåligt omen.. särskilt som jag var ute efter just lego till min brorson..
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Erik_G skrev:Kungsbacka Lek & Hobby (som trådstartaren refererar till som "den där butiken i Kungsbacka") för nog tyvärr en tynande tillvaro, särskilt som lokalpolitiker tycker att det bästa receptet för en levande stadskärna är att slänga ut alla butiker ur staden och satsa på lägenheter och caféer. Hur nu caféerna ska överleva på bara de som bor i området.

De har fortfarande, sist jag var där, en stor hylla dedikerade åt byggsatser, Warhammer mm. Men de hade nästan inget lego, vilket jag ser som ett dåligt omen.. särskilt som jag var ute efter just lego till min brorson..
Har "eldsjälen" bakom Kungsbacka Lek & Hobby sedan urminnes tider lämnat butiken vidare till andra förmågor? Har inte sett honom i butiken de senaste två åren. Vet att han var rätt aktiv i hemvärnet på sin tid samt även intresserad modellbyggare. Om nu butiken drivs av andra så kan den tynande tillvaron nog vara rätt förklarlig. Tror inte det finns någon butik i Kungsbacka innerstad som funnits där lika länge som Lek & Hobby. Trro de har varit i innerstan i minst 40 år om än att de flytade tvärs över gatan för tiotalet år sedan...

Roade mig annars med att titta lite på priserna för Revell´s Vasa som syns i en del butiker. De priser jag sett har legat på runt 449:-. Har man letat runt lite på internet så hittar man samma modell här i Sveige från 299:- till 399:- men då tillkommer portot. Höjer man blicken lite och tittar på hur det ser ut i Tyskland så hittar man samma modeller från 20.68 till 29.99 euro...

Modellen i butik här hemma är alltså mer än dubbelt så dyr...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar