Ännu en "hobby butik" borta...

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Var nere i Göteborg igår och försökte hitta till "Hobbycenter". Visste hatt de hade flyttat men inte riktigt vart. Efter att ha gått förbi "rätt adress" ett par gånger såg jag en liten lapp fasttejpad i en port. Gick in genom porten, över innergården fram till nästa dörr (som man tydligen måste ringa på normalt). Sedan var det in i ett trapphus, ner i källaren och...

Ja, det var lite som att smyga ner till en "svartklubb" eller någon annan "ljusskygg verksamhet". Man undrar lite vilken framtid hobbyn har...

Inte helt lätt att skapa sig en överblick vad som fanns i lokalen heller. De flesta modellerna var stuvade högt upp på hyllorna. Man nådde inte 50% av dem. Än svårare att se vad som låg i hyllorna.

Man får hoppas att det här bara är något tillfälligt. Om alla butiker blir så här gömda lär modellbyggandet snart dö ut är jag rädd...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Stefan S »

Andre B. skrev:Var nere i Göteborg igår och försökte hitta till "Hobbycenter". Visste hatt de hade flyttat men inte riktigt vart. Efter att ha gått förbi "rätt adress" ett par gånger såg jag en liten lapp fasttejpad i en port. Gick in genom porten, över innergården fram till nästa dörr (som man tydligen måste ringa på normalt). Sedan var det in i ett trapphus, ner i källaren och...

Ja, det var lite som att smyga ner till en "svartklubb" eller någon annan "ljusskygg verksamhet". Man undrar lite vilken framtid hobbyn har...

Inte helt lätt att skapa sig en överblick vad som fanns i lokalen heller. De flesta modellerna var stuvade högt upp på hyllorna. Man nådde inte 50% av dem. Än svårare att se vad som låg i hyllorna.

Man får hoppas att det här bara är något tillfälligt. Om alla butiker blir så här gömda lär modellbyggandet snart dö ut är jag rädd...
Du menar Hobbycenter i Helsingborg förmodar jag, Hobbycenter i Göteborg ligger allt kvar där den alltid legat ett par hundra meter från där jag bor :)

Stefan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Naturligtvis så skall det vara Helsingborg. Nackdelen med att skriva på en mobiltelefon är ar att den inte alltid är överens om vad det skall stå... *s*

Och visst ligger Hobbycenter i Göteborg kvar där det alltid legat! *ler*

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av denstore »

Andre B. skrev: Man får hoppas att det här bara är något tillfälligt. Om alla butiker blir så här gömda lär modellbyggandet snart dö ut är jag rädd...
Modellbyggandet skulle finnas kvar även om alla traditionella butiker skulle läggas ner. Dels så går det alltid att få tag i modeller på nätet, och dels så dyker det alltid upp nya kanaler om behovet finns.
Förr försökte jag "stödköpa" modeller lite här och var, men det har jag slutat med. Ingen idé att ge konstgjord andning till en bransch som inte verkar bry sig. Visst, det kanske är svårt att konkurrera med näthandlarna, men då är det kanske något man gör fel. Den butik där jag tidigare handlade färg m.m. gav mig mer eller mindre en utskällning för att jag har börjat handla färg från utlandet. Jag menade att det oresonligt att jag skulle betala 100% mer för färgen här, när jag kan få den levererad hem eller till närbutiken fraktfritt och till halva priset via nätet. Svaret blev att så billigt kunde de inte ta det från svenska grossisten. OK, det är ju trist att svenska grossisten är en idiot, men då får väl även återförsäljarna söka sig utomlands för sina inköp. Jag tror inte att tyska (eller var man nu hittar de billigaste) leverantörerna har mycket emot att sälja mot Sverige. Jag köper i alla fall nu i affär enbart saker jag kan hitta till konkurrenskraftiga priser, eller sådant som jag vill vara säker på att det levereras i gott skick.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Nej, det lär väl finnas en lite klick människor som tycker de är roligt att bygga och som vet var man får tag i modeller.

Men den inspiritationen det ger att komma in i en hobbybutik med fyllda hyllor lär allt färre få uppleva. När jag söker på nätet så är det oftast en viss modell jag söker. Jag stöter sällan eller aldrig på något som jag köper på ren impuls. Kliver jag in i en hobbybutik däremot så går jag oftast därifrån med mer än bara en modell...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av denstore »

Andre B. skrev:Nej, det lär väl finnas en lite klick människor som tycker de är roligt att bygga och som vet var man får tag i modeller.

Men den inspiritationen det ger att komma in i en hobbybutik med fyllda hyllor lär allt färre få uppleva. När jag söker på nätet så är det oftast en viss modell jag söker. Jag stöter sällan eller aldrig på något som jag köper på ren impuls. Kliver jag in i en hobbybutik däremot så går jag oftast därifrån med mer än bara en modell...
Jag skulle tro att det aldrig har funnits så stort utbud av modeller som det gör just nu, och antagligen är det mindre hobbyaffärer nu än vad det varit någon gång under gångna 30 år. Hobbyn klarar sig finfint utan hobbybutiker. Men visst, det var kul att gå in i stora hobbybutiker förr. Men surfar man loss på HLJ, Squadron, Hannants eller Spruebrothers, så ser man i alla fall mer modeller än i alla Sveriges hobbyaffärer tillsammans. För mig är det ingen förlust längre.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av SvenYoung »

Jag hänger med på Magus resonemang här.

Har också försökt stödköpa ibland, och framför allt gå in i hobbyaffärer för att få känna den inspirationen som jag hoppas få genom att se sakerna framför mig (och hoppas ha något roligt med mig hem).

Tyvärr så rinner inspirationen ur mig fullständigt när jag ser priserna. Då är det bara att åka hem, sätta sig vid datorn och köpa samma modell för halva eller t.o.m en tredjedel av priset från Asien (ja, porto inräknat). Visst, det blir tull på grejorna 5% av gångerna, men det lönar sig ändå trots dessa avgifter. En väntetid på 7-10 dagar kan jag leva med.

Utpekar inga specifika affärer, det verkar vara detsamma vare sig affären ligger i Stockholm, Malmö eller någon annanstans. Jag förstår handlarnas dilemma om priserna styrs från annat håll, men som konsument väljer jag gå dit där det är mest ekonomiskt att handla.

Hade modellen hos den lokala handlaren åtminstone kostat ungefär som det hade kostat mig att beställa från Asien (dvs modell + porto) hade jag alla gånger köpt den över disk hos någon svensk handlare. Tyvärr så har jag sällan upplevt en sådan situation.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Stefan Sjöberg »

Håller med Magnus och Sven. Visst är det trevligt att kliva in i en riktig hobbybutik, men allt har ett pris. Absolut har näthandeln tagit kål på många markbutiker (inte bara inom vår hobby), men det har samtidigt öppnat en hel värld av modeller, tillbehör m.m. En utbud som åtminstone jag inte ens kunde drömma om "Pre-Internet". Minns hur jag i min ungdom klev in i den lokala hobbybutiken och frågade efter vissa byggsatser som jag suktat efter i diverse kataloger. Svaret blev alltid; "Nä, den importeras inte till Sverige - varför köper du inte denna istället?". Utbudet av färg bestod av ett enda fabrikat, något alternativ fanns inte. Idag finns precis allt & lite till att beställa. Var det bättre förr? Nej, det var det sannerligen inte.
Dessutom - vi som bor i södra Sverige har inte så förfärligt långt till två riktigt välsorterade markbutiker i Tyskland. Om man nu vill uppleva den känslan någon gång emellanåt.
Vad det gäller HobbyCenter i Hbg, så kämpar nuvarande ägare på så gott det får. När de bestämmer sig för att lägga av så går nog tyvärr butiken i graven, det är bara att inse. Lite trist, men inget är så konstant som förändringar.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av denstore »

En annan sak som minskar suget på att köpa i butik är just bristen på sortiment. Finns grejerna jag vill ha inte i lager, så kan det till och med kvitta om de är nästan lika billiga som att köpa på nätet. Varför skulle jag beställa i butik, och vänta längre tid än vad det tar för mig själv att ta hem modellen. Dessutom får man ju nästan alltid grejerna flera månader efter att de släppts i Japan eller Kina. Och ibland vet man inte alls om de ens tas hit till Sverige. "Det är så litet intresse". Tacka fasen för det, när osäkerhet om pris och leveranstid möter en varje gång man vill ha något nytt.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Sten Ekedahl »

Suck! Ni har tyvärr så rätt, så rätt grabbar. Trist - men sant. :cry:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar