Dubbelmoral

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart

Dubbelmoral

Inlägg av Lennart »

Har från och till under åren hjälpt en kompis som samlar militaria att sälja av en del på Tradera.Samlar inte militaria själv.Nu senast gällde auktioen en krigsmarin mössa från ww2 ,kopia.
Fick ett mail idag från Tradera där det säger att Nyproducerade kopior från WW2 kan väcka anstöt" och auktionen tagist bort.Alla som säljer liknande originalprylar har
dock rätt att fortsätta sälja.Finner det hela otroligt idiotiskt och högsta graden av dubbelmoral.Frågan är var det skall dra gränsen?/Lennart
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbelmoral

Inlägg av Stellan »

En originalskylt från Auschwitz port går säkert att sälja. Väcker förmodligen ingen anstöt.
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Re: Dubbelmoral

Inlägg av Lennart »

Nej den går säkert under kategorin konstföremål ;) Skämt åsido,men hur kommer det att behandla all modeller ,förställande ryssar, tyskar m.m. från ww2? Lennart
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Dubbelmoral

Inlägg av denstore »

Ja, det är helt vansinnigt. Poängen är väl iofs att seriösa samlare inte samlar på nytillverkat, och därmed är det bara "nazister och krigshetsare" som köper nytillverkat. Men man glömmer såklart alla de seriösa samlare som kanske behöver nytillverkat för att komplettera t.ex. en uniform, eller reenactmentfolket som antagligen inte vill dra på sig svindyra originalkläder från 40-talet för att sedan slänga sig i dynga och lort....
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Dubbelmoral

Inlägg av Robin Nilsson »

Det är väl så enkelt att det är lättare att "sätta ner foten" när det gäller nytillverkat än att ta debatten med seriösa samlare. Originaluniformer finns ju t.ex. på museum och då kan det bli "jobbigt" för Tradera att driva tesen att det kan "väcka anstöt". Tradera anser väl att en seriös samlare aldrig skulle blanda original med nytillverkade kopior och de där skumma typerna som springer runt i nazist-uniformer och leker krig är ju allmänt suspekta (troligen smyg-nassar).
Däremot är det svårt att förklara hur någon som inte är insatt i ämnet skulle kunna ta anstöt av kopian utan att lida av att det säljs original, de som vet skillnaden tar troligen inte anstöt och de som inte vet skillnaden tar troligen anstöt vare sig det är original eller kopia.
Vad är värst: en ny mössa eller en original-mössa som bars av Sturmführer Schmitt i Treblinka. Kanske ett par byxor med bevarade blodstänk ?????

Hur går det då med filmer som visar hur det gick till under kriget ? Väcker det anstöt om skådisar och statister går i nytillverkade uniformer men det ska vara helt OK om producenten kan få tag i originalkläder från koncentrationslägret ????
Lennart

Re: Dubbelmoral

Inlägg av Lennart »

I Traderas policy står att nyproducerade kopior har inget historiskt värde,och om det dessutom kan väcka anstöt så är det förbjudet att sälja dem.T.ex en Airfix Messersmith eller liknade borde falla under samma sak då.Om bara tillräckligt många blir kränkta av att den finns.Helt j..la störtlöjligt.Jag kan förstå att som samlare vill man helst ha tag på original.Men jag vet också att som Magnus mycket riktigt påpekar, så går det inte alltid att rent ekonomiskt eller praktiskt att få tag på original prylar.Och då nöjer man sig kanske med en kopia/Lennart
Lennart

Re: Dubbelmoral

Inlägg av Lennart »

Anledningen till att jag överhuvudtaget ventilerade detta är att jag blir upprörd över sån här förmyndarmentalitet.Vi sitter så gott som alla här och skapar kopior från olika krig eller liknande miljöer år efter år. Och sånt här är ett hot mot yttrandefriheten enligt min mening. Vill jag samla änglar så skall jag få göra det,och om jag vill samla smådjävlar så skall jag ha rätt till det också.Så länge jag inte skadar andra /Lennart


Edit:Vad värre är.Någon" har anmält auktionen för granskning,och det gjorde att Tradera fann sig nödgade att ta bort den :lol:
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Dubbelmoral

Inlägg av Hobby-Importen »

Deltar ofta i "Seriforum" och där har vi en hel tråd enbart för att klaga på
Tradera och deras märkliga principer som de inte håller ifall säljarna är
stora nog för att det ska slå i plånboken...

Godtycke är bara förnamnet...

Jens
Daedalus Models
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Dubbelmoral

Inlägg av Mats Averkvist »

Kalla mössan för något annat, typ Marinblå mössa från 40-talet look-a-like. Det som letar efter en sådan vet vad det är i alla fall...

Dumma regler är gjorda för att kringgås. :D

Jag fick varningsmeddelande på Ebay när jag lade ut en bok som hade ordet swastika i titeln.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Dubbelmoral

Inlägg av Robin Nilsson »

Kanske dags att börja anmäla en hoper auktioner? Den som är barnlös kan ju ta anstöt av att det säljs baby-tillbehör? Militant miljövän kan ta anstöt av bil/MC-auktioner ? Överbelastningsattack på deras gnäll&klaga-system ....
Skriv svar