Igår såg jag även "Gula Divisionen"

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Igår såg jag även "Gula Divisionen"

Inlägg av Fenix »

Även den gav mig lite frågor.

1, Divisionschefen kallade sig "Gul Zäta" men fenan på planet bar en helt annan bokstav är det så att Divisionschefen har en egen bokstav som inte har med planets anropskod att göra?

2, Tornet kallades Vit Zäta hur kommer det såg hade inte F8 H som flottiljkod?

3, Spelades denna film in på F8 eller på ett annat icke militärt flygfält?

4, Denna fråga är angående kraschen i slutet. Kan ett flygplan utan bränsle fatta eld om det kraschar?

5, För kraschen brände de upp en riktig Tunna eller brände de upp trämodellen som kraschade?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Igår såg jag även "Gula Divisionen"

Inlägg av kai »

Även här kan man väl säga att man inte ska uppfatta det som att filmen utspelar sig på någon historiskt existerande flottilj. Tittar man noga kan man se att inspelningsplatsen ibland flyttar sig från Barkarby till Tullinge mellan två klipp i samma scen. Huruvida ett bränsletomt plan kan brinna eller inte får underordna sig att det ser betydligt mer dramatiskt ut med en brand… Jag vet inte om det funnits nån brandövningstunna på någondera flottiljen, omöjligt är det väl inte, men jag utgår från att det är en fullskalemodell man eldar på.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Igår såg jag även "Gula Divisionen"

Inlägg av Johan i Hok »

Visst är det en fantastisk film. Den är alldeles full med Dodgar både som bogserbilar och som brandbilar!
Nu vet jag inte exakt hur (flyg)fotogen beter sig, men en "tom" bensintank är mer explosiv än en full då blandningsförhållandet luft/bränsle i tanken oftast befinner sig inom övre och undre explosionsgränsen.
Det samma gäller vid närmare eftertanke också för tomma diesel- och hydrauloljefat, vilket tyvärr har varit det sista många tillverkare av grillar lärt sig när de satt kapskivan i dåligt tengjorda tomfat.
Så mitt svar på frågan om ett flygplan med tom tank kan brinna blir att sannolikt är risken minst lika stor som för ett med fylld tank.
Trämodellen man använder är nog ett skenmål . Jag har sett bilder på skenmålen någonstans och de såg ut ungefär så .

Hoppas du orkade läsa igenom svammlet ovan;-)
Johan i Hok
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Igår såg jag även "Gula Divisionen"

Inlägg av Håkan F »

I flygklubben är rutinen att man av brandsäkerhetsskäl inte ställer in ett plan med mindre än halv tank i hangaren .
Varierande grad av efterlevnad på den regeln desvärre... :-I

Håkan F
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Igår såg jag även "Gula Divisionen"

Inlägg av Fenix »

Tack för svaren. Jo jag håller med om att det är en bra film, dock var väl inte jag så intresserad av dodgarna :D
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar