Resmål Berlin, en stad jag aldrig tröttnar på

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Resmål Berlin, en stad jag aldrig tröttnar på

Inlägg av Stellan »

Berlin. Smaka på stadens namn. Mmmmmm, smack! Innan jag hade rest till Berlin för första gången för snart tio år sedan så hade stadens namn en speciell innebörd, det tror jag är något som alla historieintresserade har gemensamt. Det var en plats som bombats sönder och samman, en stad som delats och ständigt låg i ett avstannat skyttegravskrig. Så mycket politik och symbolik som låg laddat i stadens namn, ja det har vi i modern tid aldrig skådat.

Men när jag väl hamnade där så var det som om allt bara stannade i huvudet. Inte så att jag trodde att ruinhögarna låg kvar eller att bistra vakter fortfarande patrullerade med strålkastare i bakgrunden. Men ändå... Nåja, tiden går och man lär sig något nytt om staden Berlin varje gång.

Nu hade gode vännen Ulf tagit sin kappsäck och dragit sin kos och grabben behövde lite moraliskt stöd. Och kontroll. För det var väl inte så att modellbyggandet avstannat bara för att utsikten från fönstret förändrats?

Ulfs vardagsbestyr gjorde att jag hade en del tid för mig själv, och vad gör man när man mer eller mindre nyss anlänt? Jo man spanar in butiksutbudet. För några år sedan listade jag Berlins alla modellbutiker på IPMS Stockholms butiksforum. Detta butiksforum tycks ha försvunnit men vi får väl hjälpas åt att göra något åt det så jag sätter igång direkt:

Bild
Mario's Modellbaustudio låg kvar i Charlottenburg. En mycket trång butik med det mesta av allt. Att riva ned delar av inredningen vid varje besök tycks vara mitt öde... Spandauer Damm 49. Några kvarter bort ligger Charlottenburgs palats, en sevärdhet om man gillar gamla kåkar eller att splonka runt i parker.

Bild
Werken, Spielen, Schenken. En butik i tre våningsplan som har massor av allt för modelljärnväg, leksaker, pyssel, lego, pussel, RC och modellbygge. När man går nedför spiraltrappan en våning så känns det nästan förbjudet, lite kinky sådär, men för att komma till plastmodellerna så tvingas man till detta. Mycket Revell, Academy, Trumpeter osv. Färger, lim, spackel och allt annat man behöver. Trevlig personal som inte alls har något emot att prata engelska. U-bahn till Schlosstrasse, när man kommer upp ur undergrunden så ligger butiken där, mitt under bron. Adress Schlosstrasse 110.

Bild
Alex Lange ligger några kvarter bort. Du promenerar dit med lätthet på tio minuter från Werken osv. Det som tidigare var en rörig guldgruva för alla modeller och tillbehör har tyvärr havererat och blivit en nästan tom butik med en del leksaker och mycket lite modeller över huvud taget. Den väl inrökta lokalen är dock den samma. Det såg ut som om Herr Lange höll på att fixa med butiken så mitt intryck kanske kommer att revideras vid ett senare besök. Hållplatsen U-bahn Walther-Schreiber-Platz har en uppgång som ligger precis bredvid.

Bild
Mellan Werken och Alex Lange så snavar man över en modelljärnvägsrallarbutik på Markelstrasse 7. Just denna typ av butiker snavar man över då och då så det verkar finnas ett stort kundunderlag.

Bild
Några olika skyltar ute på gatan som denna....

Bild
...och denna leder besökaren rätt på spåret.

Motag ska ha flyttat ut på landsbygden. En tur med S-bahn till väldens ände (skyltarna började även skrivas på polska så vi var nog ganska långt ut från Berlin...) var tvungen att avbrytas då jag var tvungen att ta mig till flygplatsen den sista dagen. Modellbau-Meile på Karl-Marx allee 138 besöktes inte, inte heller Gino's uppe i Wedding (om hans röriga butik finns kvar vill säga...). Däremot så hittade jag en butik med mycket RC och en hel del modellbyggsatser och tillbehör precis runt hörnet av station Friedrichstrasse, adress Georgenstrasse 24. Nåja, allt är inte modellrelaterat i Berlin.

Runt krokarna av Friedrichstrasse så finns för övrigt Dussmanns, en utmärkt musik/media/litteratur/kultur-butik med en rejäl avdelning engelsk litteratur. På Dussmanns har ingen något emot att du sitter och läser i böckerna utan du snarare inbjuds till detta då fotöljer och sittplatser är många och pösiga. I huset finns även en fräsch toalettinrättning som kan nyttjas om man behöver. Annat i närheten är konstgallerier och det sorgligt nedlagda Tascheles; det ockuperade konstaktivitetshuset som stod på mark värd precis hur mycket som helst. Jag besökte stället för några år sedan och det var som ett laboratorium av tyskt kulturliv från gatan. Och nu är det stängt. Sorgligt. Härifrån är det bara en kort strecka att gå om man vill gå en promenad längs Unter den Linden, gatan där Hanna Reitch landade med en Storch för att rädda Hitler från ryssen. I västra änden av UdL så ligger Brandenburger Tor, det klassiska landmärket i Berlin.

Bild
En sväng till en kompis i grannstaden Potsdam fick mig att beträda detta stråk. Det är mycket DDR-nostaligi i Berlin. En del är med glimten i ögat men många tycker att det är sorgligt hur Östtyskland och folket behandlades. Allt är inte solsken i det nya Tyskland och ibland hörs suckar om hur det var förr.

Bild
Min kompis väninna hade en trevlig bil som vi tog en blårykande svängom i. Att skaffa en modernare bil var inte att tänka på för de är så svårkörda och lynniga! Trabi ist das shit!

Bild
Potsdam kan man lätt ta sig till med S-bahn, det tar en tre-kvart sådär. Väl där njuter man av historiens vingslag. Här går bron där många spioner byttes mellan öst- och västmakterna, här finns även Sanssouci, Fredrik den stores fantastiska rococopalats med en trevlig park. Precis som Stockholm har formats av vattnet är även här vattnet allestädes närvarande. Floden Havel inbjuder till båtturer, eller en svängom med kanot.

Bild
I Tyskland finns en hel del äldre hus som sett bättre dagar. Med mängder av arbete och pengar kan man nog fixa till det mesta, sorgligt nog orkar ingen eller har inte råd och mycket står och förfaller. En egen by, någon? Bilden togs genom fönstret till vad som tidigare var en populär restaurang på DDR-tiden. Här räcker inte ett par tag med dammtrasan och lite bonvax.

Bild
Mitt i all DDR-romantik cyklade jag förbi en japansk botanisk trädgård fylld av bonsaiträd! Här stod tiden still och värmen höstsolen värmde gott. När svenskarna satte på sig vinterkläderna såg jag folk i t-shirt och kortbyxor. Ett par dagar senare efter att jag kommit hem hade temperaturen droppat 20 grader och det var lika illa i Tyskland som i Sverige.

Bild
Tillbaka i Berlin så begav sig Ulf och jag ut till Grunewald, vi ville ut i naturen och ta en sväng upp på Teufelsberg. Halva Berlin var på skogspromenad i detta rymliga naturområde. Mitt i smeten ligger en grop som om en meteorit slagit ned mitt i skogen. Här skopade man upp enorma mängder sand under 60-talet eftersom man behövde byggmaterial. Resultatet är märkligt eftersom såret som blev har givit berlinarna en alldeles egen sandstrand att leka på. Dock är avsaknaden av vattenbryn noterbar och det skänker en helt absurd känsla. Djupet är ordentligt från normal marknivå ned till botten så ungarna som sprang nedför sandbranten fick upp en ordentlig fart. Trots att jag varit på Teufelsberg förut och trots att det fanns en del kartor att navigera efter hamnade vi inte där vi ville. Teufelsberg ligger kvar. Mer om Teufelsberg och vad som finns i och på den konstgjorda kullen kan man läsa om här http://en.wikipedia.org/wiki/Teufelsberg. "Kalla kriget" var verkligen svinkallt där och då och det märks fortfarande av då Berlin är som ett gigantiskt monument över hela efterkrigstiden.

En kväll då vi båda var helt spaka av dagens göromål så masade vi oss ut på stan. Det gick ju inte an att knyta sig vid 8-tiden på kvällen heller! Nere på byn så var det massor av folk med ljusshower på en del landmärken.

Bild
TV-tornet vid Alexanderplatz. En märklig känsla att stå under ett nästan 400 meter högt torn som ser ut som något från yttre rymden. Ljuset bytte färg hela tiden och ibland ritade färgad laser olika mönster längs hela tornets höjd. http://en.wikipedia.org/wiki/Fernsehturm_Berlin

Bild
Berliner Dom lystes upp av olika ljusbilder som förändrade hela fasaden till en palett av bilder och färger. http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Cathedral

Bild
Triumfbågen Brandenburger Tor i regnbågsutförande. http://en.wikipedia.org/wiki/Brandenburg_Gate

Bild
Lite avkoppling på 11 428 meters höjd, nytt personligt rekord. Snart drar piloten av gasen på motorerna och riktar in mot Arlanda.

Berlin, tack för den här gången. Visst kan man åka hit och pricka av sevärdheter och berömda adresser i ett huj. Själv tycker jag nog att man ska ta det lugnt och återvända gång efter gång för att verkligen få kläm på vad denna fantastiska stad handlar om. Väskan står packad. Dags att planera in nästa resa...
Stellan Schroeder Englund
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Resmål Berlin, en stad jag aldrig tröttnar på

Inlägg av MiniStuff »

Håller fullständigt med dig Stellan! Vi var i Berlin för 3 år sedan och har längtat dit ända sen vi packade väskorna för att åka hem. Jag tror aldrig jag har gått så mycket i en storstad, många mil runt om och hela tiden hittade man något nytt. Östra delarna var fascinerande och vi tog en guidad vandringstur som gav väldigt mycket historia man inte annars skulle ha lärt sig.

Staden rekommenderas starkt för de som inte har varit dit. Tar man även bil med sig, vilket vi gjorde, så kan man åka turer strax runtom och se ännu mer historiska platser och museer.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Resmål Berlin, en stad jag aldrig tröttnar på

Inlägg av Stellan »

MiniStuff skrev:Håller fullständigt med dig Stellan! Vi var i Berlin för 3 år sedan och har längtat dit ända sen vi packade väskorna för att åka hem. Jag tror aldrig jag har gått så mycket i en storstad, många mil runt om och hela tiden hittade man något nytt. Östra delarna var fascinerande och vi tog en guidad vandringstur som gav väldigt mycket historia man inte annars skulle ha lärt sig.

Staden rekommenderas starkt för de som inte har varit dit. Tar man även bil med sig, vilket vi gjorde, så kan man åka turer strax runtom och se ännu mer historiska platser och museer.
Ja, det är en vandringsvänlig stad då den saknar backar helt. Tror att största höjdskillnaden är mellan gatunivå och trottoarnivå...
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Resmål Berlin, en stad jag aldrig tröttnar på

Inlägg av Stellan »

ztriker skrev:Jag vill dit, hoppas det blir i sommar!!
Modellbutikerna kan besökas i mån om tid :)
För jag vill ta del av historien och även besöka Seelow och skogarna öster om Berlin som jag nu glömt vad den heter, wald nånting där de retirerade med sina Kungstigrar under ständig beskjutning från ryssen.
Även ett besöka i Zossen måste bli av.
Det är bara att åka. Massor av flygavgångar och planerar man att resa med bil så ligger ju inte tyskland så låmgt bort egentligen. Historien om Seelow är ju en nagelbitare med säker utgång.
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Resmål Berlin, en stad jag aldrig tröttnar på

Inlägg av Joakim Hultman »

Stellan skrev: Bild
Min kompis väninna hade en trevlig bil som vi tog en blårykande svängom i. Att skaffa en modernare bil var inte att tänka på för de är så svårkörda och lynniga! Trabi ist das shit!
:D
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Resmål Berlin, en stad jag aldrig tröttnar på

Inlägg av Stellan »

Jocke, det var en genuin upplevelse att åka den där. Minst 12 % olja i bränslet. 37 000 varv, släpp upp kopplingen och hej vad det gick. Damen backade upp mot garaget sitt i 90 blås utan att tveka.
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Resmål Berlin, en stad jag aldrig tröttnar på

Inlägg av Joakim Hultman »

Hon är numera min idol.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Resmål Berlin, en stad jag aldrig tröttnar på

Inlägg av Stellan »

Joakim Hultman skrev:Hon är numera min idol.
Erika är i mitten av de 70 och är grymt upptagen som modell på cat-walken också, modellandes kläder för mogen ungdom.
Stellan Schroeder Englund
Fredrik Astlid
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Re: Resmål Berlin, en stad jag aldrig tröttnar på

Inlägg av Fredrik Astlid »

Stellan, missade du denna butik?

http://www.motag-modellbau.de/
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Resmål Berlin, en stad jag aldrig tröttnar på

Inlägg av Stellan »

Fredrik Astlid skrev:Stellan, missade du denna butik?

http://www.motag-modellbau.de/
Som jag skrev i texten "Motag ska ha flyttat ut på landsbygden. En tur med S-bahn till världens ände (skyltarna började även skrivas på polska så vi var nog ganska långt ut från Berlin...) var tvungen att avbrytas då jag var tvungen att ta mig till flygplatsen den sista dagen." Så ja, till Motag kom jag inte denna gång, men jag har varit där då butiken låg inne i Berlin. När jag tittar på kartan var det ligger numera så är det ungefär precis halvvägs till Polska gränsen....
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar