Modellhandel

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Flippermatt
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2012, 16:11
Namn: Mattias K
Ort: Borlanche

Re: Modellhandel

Inlägg av Flippermatt »

Först var det synd om svensk hobbyhandel eftersom dörrarna till Asien öppnades... Nu är det synd om Svenska webshoppar tydligen....

Motfråga... Tar du dina saker direkt från Asien ? Om ja, så bidrar du till svenska agenturens undergång och förfall.......

Det står LuckyModel eller HobbyEasy på kartongen oavsett om jag handlar från svensk nätshop med nästan obefintligt lager, eller om jag köper direkt från dom själva.....

In business, it always helps to cut out the middle-man.....
Dedicated P-47 decaloholic....
Flippermatt
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2012, 16:11
Namn: Mattias K
Ort: Borlanche

Re: Modellhandel

Inlägg av Flippermatt »

Kärnfrågan i trådar du skapar är att ge privata köpare dåligt samvete för att man inte vill ge bort extra pengar till något som man inte behöver betala för.... Det är en jäkla stor skillnad att gå till en hobbyaffär och köpa en modell, än att handla den över nätet... Att handla över nätet ger iaf inte mig ngt mer om den som tjänar pengar på affären sitter i Kowloon eller i Skoghall. Välsorterade handlare här hemma där man sätter kund i fokus, får ett ansikte som besitter kompetens profiterar alltid - där kan man betala mer. Däremot butiker och näthandlare som försöker blåsa folk, innehar svart bälte i skitsnack, utger sig för att försöka vara smartare än verkligheten, alltid drar sensationsnyheter och mästrar folk i allmänhet går fetbort och skaffar sig på nolltid, groteskt dåligt rykte i branchen... Har man en gång gjort bort sig ett par gånger är det väldigt väldigt svårt att komma igen.

Näthandel - vilka övriga skillnader/fördelar förutom språket och det självklara faktum att man betalar mindre till näthandlaren i Asien än här hemma ska man beakta ? Snälla säg inte att det handlar om att gynna svenskt näringsliv, för jag kan på fem minuter själv starta en webshop, marknadsföra saker på nätet och sen försöka sätta Sveriges modellbyggare i moralisk skuld, vilket vore självmord för rörelsen.

Förstår jag dig rätt att det du säljer, köper du från Svenska Agenter när det gäller ex. Hasegawa, Academy och Tamiya ?
Senast redigerad av Flippermatt den 10 okt 2012, 00:02, redigerad totalt 9 gång.
Dedicated P-47 decaloholic....
commander
Inlägg: 129
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Modellhandel

Inlägg av commander »

Om det nu är sånt besvär att sälja i Sverige till 'rätt' pris, vilket det låter som; varför ens hålla på? Måste ju vara mer en belastning än ett nöje? Den uppfattningen är lätt att få med tanke på vilket tjatande det är inom det här ämnet.. Svenska näthandlare är i 9,9 fall av 10 för dyra. Där har du anledningen! Punkt slut

/Andreas
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modellhandel

Inlägg av Robin Nilsson »

Instämmer med föregående talare.
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Modellhandel

Inlägg av Janne Nilsson »

ztriker skrev:Jo, svenska eller EU agenter.

Kent-Eric
Gäller det även för Hobbyboss, Tasca, Dragon, Trumpeter, Mirror Models och Bronco.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modellhandel

Inlägg av Robin Nilsson »

Hur är det med Lionmarc då ?
;-)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modellhandel

Inlägg av Robin Nilsson »

:-)
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Modellhandel

Inlägg av Niklas »

ztriker skrev:Jag startade denna tråd för jag tycker om att diskutera och ta del av andras synpunkter och åsikter. Så nejdå, det är ingen belastning :)
Åsikter och synpunkter är nyttigt.

Kent-Eric

Utan att kasta skit på dig, Kent-Eric, ställer jag mig faktiskt lite frågande till ovanstående, när du uttryckte nedanstående i ditt öppningsanförande:

ztriker skrev:Köper ni hellre från asienshoppar för att eventuellt slippa tull?
Svarar ni ja på detta så är ni med och sakta men säkert lägger ner svenska webshoppar!!

Kent-Eric

Jag tycker Mattias kommentar summerar det ganska bra:

Flippermatt skrev:Kärnfrågan i tråden du skapade, är att ge privata köpare dåligt samvete för att man inte vill ge bort extra pengar till något som man inte behöver betala för....

Sen tycker jag det är modigt av dig att starta ännu en webshop i detta lilla land, för det kan sannerligen inte vara lätt att få det att gå runt.


Nu ska jag ge min syn på det hela också.. :)

Jag handlar, ibland mer frekvent än andra gånger, såväl från svenska handlare, som från övriga Europa, Asien och USA. Mitt mål är, precis som de flesta andras, att inte behöva betala mer än jag måste för en modell, en tillbehörssats, eller vad det nu månde vara. I normalfallet köper jag från en handlare jag köpt av tidigare, som jag vet levererar och som jag kan lita på om det skulle vara något krångel. Än så länge har jag inte råkat ut för några dåliga handlare, peppar peppar...

Jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag beställer utanför EU för att få ett bättre pris. Visst, svenska handlare har en agentur att gå via, som kanske trissar upp priset onödigt mycket, men även ni som handlare måste ju kunna påvisa ett orimligt pris hos agenturen! Det är ju NI som gör att agenturen har den sits han/hon har. Om NI som handlare väljer att inte köpa av agenturen, och påtala att det beror på orimliga priser och visa på lite jämförelser, då har ni ju även börjat kämpa för en förändring. Att sen agenturen kanske inte alltid lyssnar, det må vara hänt, men många droppar små, som ordspråket säger...

Mitt främsta motiv för att handla utomlands, utöver priset då, är att utländska firmor oftast har ett betydligt bättre utbud än här hemma. Sen händer det också att jag sparar ihop lite "behov" och köper på mig av de handlare som finns närvarande vid någon av våra stora tävlingar, så nog gynnar jag svensk handel allt som oftast också. Färg beställer jag till exempel näst intill aldrig från utlandet, trots att det säkerligen skulle bli mycket billigare det med.

Det var mina tankar kring det hela.
Bygg så det knakar! :)

Hälsningar,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Modellhandel

Inlägg av Mahatma G »

ztriker skrev:Jo, svenska eller EU agenter.

Kent-Eric
Då är lösningen på problemet att klaga på dina agenter, inte dina kunder. Eller att eliminera agenterna ur ekvationen, då webben gjort systemet med generalagenter minst sagt obsolet.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.

/G
Skriv svar