Modellhandel

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Flippermatt
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2012, 16:11
Namn: Mattias K
Ort: Borlanche

Re: Modellhandel

Inlägg av Flippermatt »

Mahatma G skrev:
ztriker skrev:Jo, svenska eller EU agenter.

Kent-Eric
Då är lösningen på problemet att klaga på dina agenter, inte dina kunder. Eller att eliminera agenterna ur ekvationen, då webben gjort systemet med generalagenter minst sagt obsolet.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.

/G

Det var liksom pointen i det hela jag menade utan att skriva det rent ut.

eller varför inte.....

Jag sparkar och skäller på bilens motor när bensinbolagen höjer priset. :twisted:
Dedicated P-47 decaloholic....
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Modellhandel

Inlägg av Andre B. »

Hur ofta framförs det klagomål till agenter och tillverkare? Och hur stor är kunskapen hos återförsäljare?

När man hittar en Ju 88C6 i skala 1/72 från Tamiya och i samma hylla står just en Ju 88C6 från Italeri. Alltså samma modell (Italeri gjuter upp bägge) men prislappen för den i "Tamiya lådan" är hundra kronor dyrare. Det gör ju att man som modellbyggare ifrågasätter priset på en del modeller...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Modellhandel

Inlägg av denstore »

Andre B. skrev:Hur ofta framförs det klagomål till agenter och tillverkare? Och hur stor är kunskapen hos återförsäljare?

När man hittar en Ju 88C6 i skala 1/72 från Tamiya och i samma hylla står just en Ju 88C6 från Italeri. Alltså samma modell (Italeri gjuter upp bägge) men prislappen för den i "Tamiya lådan" är hundra kronor dyrare. Det gör ju att man som modellbyggare ifrågasätter priset på en del modeller...
Fast det finns ju en förklaring på det. Tamiya-versionen är ju ompaketerad, har nya instruktioner och ofta andra dekaler, samt är fraktad från japan. Lite mervärde för de som bara vill bygga en 88:a, men i Japan är den antagligen inte dyrare än en importerad Italeri. Och vad jag vet, så marknadsför Tamiya alla Italeris modeller. Vet dock inte hur många som de boxar om, men det borde inte vara hela sortimentet. Har för mig att HLJ och stort saknade Rainbow 10 hade original Italeri också.

Dessutom så tror jag att ingen återförsäljare funderar mycket kring vad som finns i lådan. Han har ett inköpspris, och baserar sitt försäljningspris efter det. Om sedan det finns en annan billigare mer prisvärd modell, så har det mindre betydelse.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modellhandel

Inlägg av Björn B »

Inte gjuter. Lägger Italeris plast i egna kartonger. Många av 1/35 satser med foto på modellen som boxart är omboxat. Jag har en JAS 39 i 1/72 från Tamiya. I lådan ligger Italeri plast och dekaler. Ritning och box (med foto) från Tamiya
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modellhandel

Inlägg av Robin Nilsson »

Björn B skrev:Inte gjuter. Lägger Italeris plast i egna kartonger. Många av 1/35 satser med foto på modellen som boxart är omboxat. Jag har en JAS 39 i 1/72 från Tamiya. I lådan ligger Italeri plast och dekaler. Ritning och box (med foto) från Tamiya
Dito för den första HMMWV som Tamiya släppte ut, det var Italeri-delar hela rasket,
t.o.m. sjunkmärkena var identiska ;-)
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Modellhandel

Inlägg av denstore »

Italeri och Dragon har lånat formar av varandra sedan 90-talet. Ingen nyhet.;)
Oftast marknadsför de också bara på en marknad. Så samma modell kan komma som "ny" i ett par tre olika boxningar från olika tillverkare, på olika ställen i världen. Har för mig att vissa har marknadsförts samtidigt av Gunze, Dragon, Italeri och Revell samtidigt. Och ibland kan man byta ut någon av dem mot Hasegawa. Salig röra, som inte lär bli bättre.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Modellhandel

Inlägg av Andre B. »

Rörande Tamiya/Italeri Ju 88C-6...

Jag var ju nyfiken och bad att få se modellen. Det var inget som skilde. Samma plast och samma dekaler. Gissa om återförsäljaren blev paff. Han ville ju inte tro mig förrän vi öppnade lådorna...

Italeri har ju länge gjort formar och gjutit upp modeller för andra firmor. Även de inhemska konkurenterna såsom Protar och Esci. Båda två företag som försvunnit in i Italeri med tiden...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Modellhandel

Inlägg av TuveB »

Jag handlar mycket tillbehör utomlands, dels för att det jag vill ha nästan alltid är beställningsvara hos den svenska handlare som eventuellt har den tillverkaren i sin lista, alltså tillgängligheten. Priset spelar också en liten roll. Vissa prylar är t.om. svåra att få tag på hos de stora på marknaden, de märken som är eftertraktade och kan vara svåra är ET Models ( deras senaste sändning av M1070 hjul tog slut på mindre än en vecka ), Live Resin, Voyager och Lion Roar.

I bland handlar jag även själva modellen utomlands, ibland är planen att bygga för en recension och dessutom vara snabb med den (pressläggningstiden), det lyckas ibland (H-gawa J35 i 1/48) och ibland går det åt H-E ( Tamiya 1/32 Mustang). I fallet med Draken var de ca 50 kr billigare än i Sverige, efter posttullens avgifter.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Modellhandel

Inlägg av denstore »

ztriker skrev:TuveB, "ca 50kr billigare än i Sverige" skriver du...vilken shop har du då som referens?
Det finns inom svea rikes gränser en stor spännvidd på priser.

Kent-Eric
En kvalificerad gissning är väl att han jämför med det billigaste han hittar här?
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Modellhandel

Inlägg av Björn Fransson »

Eftersom jag bygger mycket svenskt handlar jag från svenska webbshoppar eftersom det finns få alternativ. Jag stöder gärna Max eftersom han är mer än en shop, jag vill inte för allt i världen vara utan Maestro och Tarangus och inser att det finns samband. Även Alfa får mina slantar ibland, utbudet är sämre än Max, men priserna ofta lägre. Däremot, de icke-svenska modeller jag köper, hittar jag oftast på eBay. Som dedikerad Airfix-älskare handlar jag ofta från deras webbshop.

Men för mig är det pris (inklusive frakt!!!) och utbud som styr. Men också en viss vana, de shoppar jag handlat från, återkommer jag gärna till, däremot är jag inte då begiven på att hitta nya.

MEN! Jag älskar riktiga hobbyhandlare. Så när jag är i en riktig butik, handlar jag undantagslöst något - oavsett hur uselt sortimentet är. Det är något visst med att klämma på kartonger, dessutom kul att köpa något man inte tänkt sig från början.
Skriv svar