Kunden fösöker sätta prislapp

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kunden fösöker sätta prislapp

Inlägg av Janne Nilsson »

ztriker skrev:För några veckor sedan hade jag ett inbokat kundbesök vid min lagerlokal.
Det e liksom inget onaturligt och jag berättade för denne snubbe hur priserna såg ut.
Då började han att sätta egna priser och uttrycka sig "jag ger inte mer än si och så mycket"
för modeller och färger jag visade honom.
Det kändes som en disrespekt mot mig och han skulle säkerligen inte försöka sätta sitt eget pris
på falukorven, mjölken eller ciggen han köper vid sin mataffär.
Och han fortsatte med att i tyskland kostar det sannerligen så mycket endast och i USA är det ännu billigare.
Har aldrig varit med om detta förut.
Ville bara berätta om detta sannerligen underliga möte.
Jag tänkte om det är fler krämare än mig som råkat ut för liknande händelser?

Kent-Eric

Det finns alltid de som tror att det går. Ibland har dem rätt. Är man en bra kund får man i regel rabatt vare sig den är efterfrågad eller ej.

Jag prutar gärna men bara när jag köper lite mer än genomsnittet.
Sen är det ju en fråga om hur man tar ett, Nej. Vissa blir förbannade när dom inte får det pris dom "vill" ha.

Något som var fruktansvärt irriterande var när man åkte på marknader och hade precis hade packat ihop och skulle åka så kom den någon och skulle ha en keps eller t-shirt. Så tillbringade man en halvtime med att plocka fram den från släpet där den låg inpackad. Då skulle dom helt plötsligt pruta? Då bad jag dem fara åt Varm plats och skulle dom fortfarande ha produkten så fick de då betala extra.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Kunden fösöker sätta prislapp

Inlägg av MiniStuff »

Detta är något jag har lååååång erfarenhet av..... från bokhandel, modeller till datorbutik.

Kan väl säga att något som har förstört mest vad gäller vad folk tycker att en vara är värd så är det just: INTERNETHANDEL

Möter väl detta rätt ofta både med Ministuff och bokhandeln jag driver och kan hålla med om att det är rätt tröttsamt att stå och behöva försvara ett pris många gånger. Sen skall det sägas att jag är inte emot rabatter, ger många gånger det JUST till folk jag vet handlar relativt/rätt mycket av mig.

Det är just det där att en rabatt skall ställas mot en motprestation från kunden, oftast handla fler/mer så får du rabatt. Lämnar du 20% rabatt på en vara så skall du sälja 3-4 ggr så mycket för att få in samma KRONA. Och det är kronorna i slutänden som räknas.


Om folk bara visste vad man tjänar på att sälja en dator för 10.000:- idag så kanske de skulle tänka om....

/Markus
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kunden fösöker sätta prislapp

Inlägg av Janne Nilsson »

Det är också vanligt att dom ljuger eller har noll koll.

Det många missar med internethandeln är värdet av att ha en butik där man kan droppa förbi efter jobbet och köpa den där färg/lim burken som tog slut igår. Istället för att lägga en beställning till Japan och vänta 6-8 arbetsdagar innan man får prylarna.

Vissa saker vill man dessutom syna närmare och prova innan man köper.

Sen är det också skillnad på var i landet man bor och hur nära man har till sin hobby-affär eller nästa utställning.

Det finns ingen anledning att ge med sig om man redan erbjuder ett bra pris. Om jag ger ett bud och säljaren inte går med på får jag väl avstå eller höja budet tills säljaren tycker det är ok, inget konstigt med det. Men vissa "skall" ju bara ha grejen där på plats och ser inga skillnader säljare emellan än priset.

Bara inse att vissa kunder är bättre att missta än att ha kvar. Det bästa med att vara sin egen är att man kan be jobbiga olönsamma kunder fåna sig någon annanstans.

Köpte han något över huvud taget?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Re: Kunden fösöker sätta prislapp

Inlägg av Herr Katt »

Jag har råkat för samma sak HÄR...
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Kunden fösöker sätta prislapp

Inlägg av Janne Nilsson »

Njae, då är det ändå en kund men potential. Hade det inte blivit någon affär så hade det väl inte varit värt att öppna butiken nästa gång.

Sen är det inte ovanligt att en del vill snacka lite också. Dom träffar inte andra modellbyggare så ofta.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar