Sommarbilder: Fordon jag skådat

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Sommarbilder: Fordon jag skådat

Inlägg av Johan i Hok »

Bild
En av de bilder jag hamnade i delo med en ordningsvakt om. Det löste sig dock på bästa vis.

Bild
Ett annat av de hemliga fordon jag skådade ;)

Bild
En vägverkare på Smålandsrundan i våras. I en dokumentär om ett dammbygge i norrland flimmrade en Jeep i troligtvis liknande målning förbi. Programmet hette "Minnet av XXXXXXXX" och var gjort av Olle Häger tror jag. Någon som kan hjälpa mig med titeln?

Bild
LV 60(?) från samma träff

Bild
Den första svensktillverkade traktorn. Året var 1916
EDIT: Det är den första Munktellstillverkade traktorn, och modellen kom redan 1913!



Bild
Pythagoras är ett av de bästa museum jag sett! Ska man bara bese ett industrihistoriskt museum är det frågan om inte Pythagoras är det som gäller!

Bild
Och ska man bara beglo ett enda fordon så är det nog detta som gäller: Arsenalens FWD!Jag vet faktiskt inte vad jag ska jämföra det med. Det är ett helt otroligt fordon som tills för ett par år sedan var nästan okänt.


Ha en fortsatt trevlig sommar!
Johan i Hok
Senast redigerad av Johan i Hok den 05 aug 2012, 08:59, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sommarbilder: Fordon jag skådat

Inlägg av Stellan »

Fina bilder! Du kom inte i delo då du fotade Munktellar'n?

Du tänker förmodligen på Minnet av Messaure http://www.svt.se/2.122744/1.1891165/minnet_av_messaure

Du som gillar mackapärer och maskiner kanske har betat av denna lista på brandkårsmuseer http://www.brandmuseum.se/index.html
Stellan Schroeder Englund
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Sommarbilder: Fordon jag skådat

Inlägg av MiniStuff »

Oh den sista bilden från Arsenalen. Den har kört runt som buss i London, om jag inte kommer ihåg helt fel, och sattes in till 1:a vk. Gjordes om till transportfordon. Hur den hamnade i Sverige minns jag inte...

Någon kan säkert fylla i mina luckor :)

edit: den är iaf riktigt kool på nått sätt. Skulle jag def se som modell, drömma kan man ju.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Sommarbilder: Fordon jag skådat

Inlägg av Johan i Hok »

Tack Stellan!
Minnet av Messaure var det! Brandmuseii listan kommer att bli praktidk när nästa resa ska planeras. Sävsjö är ju nästgårds! Munktellmuseumet är det enda museum jag besökt där det står: Det är tillåtet att klättra på föremålen, men förbjudet att trilla av! Rekommenderas på det varmaste!
FWD:n köptes av tygdepartementet 1921. Den lär ha varit en av alla dessa surplusbilar som amerikanarna lämnade kvar efter kriget. En rättavanserad konstruktion med allhjulsdrift.

Johan i Hok
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Sommarbilder: Fordon jag skådat

Inlägg av TuveB »

FWD står också för Four Wheel Drive och det var efter den kombinationen företaget fick namnet, FWD var pionjärer på just fyrhjulsdrivna fordon. Senare kom ju även 6 och 8 hjulsdrivna fordon och FWD som beteckning ersattes av 4WD, senare har man ersatt det med AWD, All Wheel Drive. FWD som företag överlevde in på 90-talet.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Sommarbilder: Fordon jag skådat

Inlägg av Janne Nilsson »

Varför inte fordon jag fordom skådat? ;)

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Sommarbilder: Fordon jag skådat

Inlägg av Johan i Hok »

Tja, det skulle ju kunna bli en del bilder det.....

Johan i Hok
Fordonsskådare
Skriv svar