Semesterfynd

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Semesterfynd

Inlägg av Öken-Erik »

Har precis återvänt efter en fantastisk semester på island fylld med naturupplevelser utan motstycke, rekomenderas varmt.
Resan gjordes med hustrun o dottern så en hel del handlade om riding.
Vi körde runt hela ön i princip och tittade på div sevärdheter, vattenfall, valar, sälar, lunnefåglar, geysrar, glaciärer mm.
Givetvis lyckades jag "trycka" in några museibesök o likn också, man e ju den man e! :-)

Islands WW II museum avverkades liksom ett teknikmuseum, ett bilmuseum, ett motorcykelmuseum samt ett flygmuseum. Många konstiga o häftiga snö o terrängfordon har dom använt på ön...
Hittade också en superhäftig kyrkogård för tunga maskiner som lingrävare, drgare, bulldoxers mm, hur tufft som helst.

I Reykavik hittade jag landets enda hobbybutik, denna hade ett magert sortiment, huvudsakligen bestående av Italeri o Airfix samt lite Hekiprodukter.

I ett antikvariat hittade jag ett tredelars bokverk från femtiotalet om WW II på island, inhandlades naturligtvis.

Sedan begicks misstaget av astronomiska propotioner...gick till Reykaviks hippa antikvitetsaffär/loppisbutik mitt i centrum, massor av häftiga artdeco grejor, kändes som att det kunde bli hur dyrt som helst... plötslugt frågar hustrun om jag "sett dessa" och visar mej 9 inbundna volymer av "The War Illustrated från WW II (sammanlagt 254 tidskrifter!!!), vi pratar om en engelsk tidning utgiven från 1939 till 1947 fullspäckad med foton, ca 17 000 st för att vara exakt!
Kunde inte låta bli och fick klartecken från hustrun att börja förhandla, fick hosta upp en del till sist men fick dom iaf men sedan kom nästa problem, vi skulle naturligtvis flyga hem o volymerna vägde runt 20 kg....
Men det gick bra, handbagaget var lite tungt bara... :-)

Öken-Erik
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Semesterfynd

Inlägg av MiniStuff »

Oh! Kul att höra en till som upptäckt Island! :) Vi var där för ung 4 år sedan och har längtat dit igen sen dess. Sen att det är ett land utan åska gjorde min hustru desto lyckligare :P

Markus
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Semesterfynd

Inlägg av Öken-Erik »

Jo, Island var verkligen enormt, jag hade egentligen inga stora förhoppningar, det var liksom hustrun o dogterns resa, jag var med mest som chaufför. Visserligen en nyfiken sådan, visste ju att det skulle bli intressant, men att det skulle bli SÅ intressant med nya fantastiska wow upplevelser bakom varje sväng, det trodde jag inte.
Sedan var jo boksamlingen en superbonus... :-)

Öken-Erik

CU@C4

www.c4-open.se
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Semesterfynd

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

Besökte ni Blue Lagoon?
Kan rekommenderas, men man luktar lite illa efteråt :-)
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Semesterfynd

Inlägg av Öken-Erik »

Viist gjorde vi det, en timme efter "touchdown" på väg till hotellet i Reykavik.
Gjorde misstaget att doppa hår o skägg, tog ungefär en vecka för detta att bli normalt igen... :-)

Öken-Erik
Skriv svar