Vad för pjäs kan ha avfyrat denna projektil?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Vad för pjäs kan ha avfyrat denna projektil?

Inlägg av Blekinge »

För över ett årtionde sedan ägnade jag mig åt lite arbete på tomten och grävde i rabatterna, mitt i alltihopa dök följande upp. När huset byggdes så hämtade de jordmassor tror jag från något fält där armen eller flygvapnet hade övat (Blekinge) och med i massorna kom denna. Eftersom jag var osäker på vad det var, antog att det var en pansarbrytande projektil helt i metall, men jag bad polisen ta hand om det, vilket de också gjorde.

När jag nu tittade igenom bilderna så undrade jag lite vad exakt för pjäs hade det svenska försvaret tillgång till för att avfyra denna projektil. Den var tror jag 50 mm i bredd på basen.
Bilagor
P8120367.JPG
P8120367.JPG (1.62 MiB) Visad 8727 gånger
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Vad för pjäs kan ha avfyrat denna projektil?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det finns inte extremt många alternativ om den är ca 50 mm. Det finns bl.a. 57 mm Bofors pansarvärnskanon och det är nog det jag skulle gissa på. Man använder sig av barlastad ammunition dvs. granaten har inga sprängmedel i sin verkansdel (den del som träffar målet) när man övar. Den är billigare och det blir inga riktiga "blindgångare" som ligger och skräpar i skogen. Det kan vara som på din bild i metall eller också betong. Formen tycker jag liknar äldre pv ammunition.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar