Moores lag om alltings jävlighet...

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Moores lag om alltings jävlighet...

Inlägg av Morgan »

Jaha, just när jag har tänkt att göra en storsatsning på plastmodellbygget igen så händer det.

Igår halkade jag på jobbet på en isfläck som var dold under den släta nysnön och vänsterhanden hamnade mellan mina 90 kg och asfalten. Och vid ett besök hos vårdcentralen med en remiss för röntgen vid sjukhuset så har sannolikt en mindre fraktur på vänster handled konstaterats. Jag får väl ett svar imorgon när läkaren har hunnit titta på röntgenbilderna.

Så mycket för att göra en stor nysatsning på plastmodellbygget...frågan är om det går att bygga i den utsträckning som jag vill när vänsterhanden inte riktigt fungerar finmotoriskt så att jag kan hålla i de pyttesmå delarna.

Plus i sammanhanget är att jag är högerhänt så det går väl hjälpligt, men inte med lika "bra" resultat som annars. Det blir fysiskt jobbigare att bygga helt enkelt. Och så gör det ont i vänsterhanden när jag rör den för mycket.

Vänligen, Morgan
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Moores lag om alltings jävlighet...

Inlägg av Joakim Hultman »

Det är säkerligen mer ansträngande att bygga, som du säger. Men min morbrors fru fick ihop Italeris Pzkpfw. I, trots att ena armen är av plast. Du behöver i alla fall inte ge upp hobbyn helt!
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Moores lag om alltings jävlighet...

Inlägg av Morgan »

Handen känns bättre som tur är, det var nog bara en hård stukning. Men i tisdags och igår gjorde det jätteont och handen var jättesvullen. Samtidigt är det dagliga förvärvsarbetet en bra träning för att få vänsterhanden i form igen.

Vänligen, Morgan
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Moores lag om alltings jävlighet...

Inlägg av Spad16 »

Hoppas Du är helt bra nu Morgan, men jag kan inte låta bli att anmärka på rubriken. Moores lag (på engelska: Moore's law), uppkallad efter en av Intels grundare Gordon E. Moore, betecknar det fenomen att antalet transistorer som får plats på ett chip växer exponentiellt.
Jag tror att Du menar Murphys lag, som är betydligt elakare och innebär "om något kan gå snett kommer det att gå snett".
Ursäkta påhoppet!
Hälsningar Neil
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Moores lag om alltings jävlighet...

Inlägg av Urban Gardini »

Glöm Murphy's Lag, O'Toole's Lag är närmare sanningen!

O'Toole's Lag - Murphy var en optimist!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moores lag om alltings jävlighet...

Inlägg av Stellan »

Om flera saker kan gå fel kommer de göra det i värsta möjliga ordning.
Stellan Schroeder Englund
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Moores lag om alltings jävlighet...

Inlägg av Morgan »

Spad16 skrev: 05 mar 2022, 20:54 Hoppas Du är helt bra nu Morgan, men jag kan inte låta bli att anmärka på rubriken. Moores lag (på engelska: Moore's law), uppkallad efter en av Intels grundare Gordon E. Moore, betecknar det fenomen att antalet transistorer som får plats på ett chip växer exponentiellt.
Jag tror att Du menar Murphys lag, som är betydligt elakare och innebär "om något kan gå snett kommer det att gå snett".
Ursäkta påhoppet!
Hälsningar Neil
Ingen fara, Neil. Du har naturligtvis helt rätt.

Jo, nu är det bättre. Men jag har halkat två gånger under vintern och haft en enorm tur båda gångerna. Första gången slag jag i ryggen, men hade turen att jag föll "rätt" och inte skadade någonting allvarligt. Andra gången hade jag kunnat bryta handleden om jag inte hade parerat fallet lite grann.

Nästa gång jag ramlar så har jag inte tur...

Vänligen, Morgan
Skriv svar