Flygets historia på Axess kanalen

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Flygets historia på Axess kanalen

Inlägg av Frasse »

Har följt den här franska serien som bestått av sju avsnitt och det har varit mycket intressant som visats t. ex var det mycket film med Legion Condors förehavanden i Spanien i ett av avsnitten. Idag såg jag sjunde och sista avsnittet som avhandlade hur man försökte gå igenom ljudvallen. Man visade även från Koreakriget och pratade om MiG-15, F86 Sabre och franska obskyra prototyper men, ett stort men, inte ord om SAAB och J29 Tunnan som var samtida med dessa maskiner. Man visade Mirage III, MiG-21 och pratade om plan utan stabilisator men inte ett ord om J35 Draken! Serien sträckte sig fram till ca. mitten av sjuttiotalet så man fick med Concorde, Tu-144 och Boeing 747 jumbojeten. Som sagt mycket franska prototyper med raketdrift och Ram-jet motorer.
Göran
Paint it black ! :twisted:
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Flygets historia på Axess kanalen

Inlägg av Joakim Hultman »

Åtminstone inom pansarkretsar så verkar svensk design internationellt betraktas som intressant, men inte värt att gå in på om man inte är specialintresserad. Det finns väl en poäng i det, eftersom svenskt flyg och pansar inte deltagit i några större konflikter, till skillnad från sina amerikanska, sovjetiska och franska motsvarigheter.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Flygets historia på Axess kanalen

Inlägg av magnusf »

Det är ju faktiskt roligare för oss nordbor med konstiga franska protototyper, Tunnan kan vi ju redan utan och innan :) !

Jag har ingen play på Axess men tror faktiskt att serien gick på SVT i slutet av 70- eller början av 80-talet, jag tror jag sett den i tioårsåldern. Kan det stämma?

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Flygets historia på Axess kanalen

Inlägg av Urban Gardini »

FFF är väl alltid kul...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar