När mammas morbror sprängdes bort

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

När mammas morbror sprängdes bort

Inlägg av Robin Nilsson »

Apropå historia från Tyskland.
Min mor föddes i Flensburg och växte upp där under kriget. Flensburg är en hamnstad och har/hade ett varv
och under kriget byggdes det ubåtar -> staden var ett bombmål. Mammas morbror Otto hade, precis som
alla andra, sprungit ner i skyddsrummen när flyglarmet gick igång. Dagen eller dagarna efter att det blivit
vapenstillestånd så flyger några sovjetiska flygplan in över staden (f-n vet vad de hade där att göra, Flensburg
låg i den brittiska ockupationszonen, 4-5 km söder om den danska gränsen) och flyglarmet går igång på ren rutin.
Otto tycker att det är onödigt att ränna ner i skyddsrummet nu när freden kommit, det har ju inte fallit en
endaste bomb i deras kvarter under hela kriget, trots att det bara är kanske 2 km till ubåtsvarvet så han
stannar kvar i lägenheten. Tyska militärer och nazi-stollar inbillade sig att de skulle få med sig de västallierade
på en returmatch mot Sovjet och nån knäppgök beordrade luftvärnet att skjuta på de sovjetiska planen som svarade med att lasta av sina bomber. En av dessa träffade det hus där Otto bodde och sprängde iväg honom två portar
bortåt gatan där han senare hittades liggande på en säng i en numera taklös lägenhet på översta våningen.

Ljudet av en fallande bomb hörde kanske inte min mor så ofta (de satt ju i skyddsrummen) men ljudet av
många flygplansmotorer minns hon fortfarande och tycker är otäckt. De karakteristiska svävningarna i ljudet
som uppstår när fyra motorer inte går med alldeles exakt samma varvtal, skillnader på något fåtal rpm.
Krister Sjöström
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:39
Ort: Malmö

Re: När mammas morbror sprängdes bort

Inlägg av Krister Sjöström »

Min mamma är född i Berlin och kan också berätta om bomberna, det hände nämligen att hon satt på taket och tittade var bomberna föll så att hon kunde springa ner i skyddsrummet och berätta vilka grannar som inte behövde gå hem. Till hennes försvar får man säga att hon inte var så gammal och hennes pappa var inte nöjd.


Krister
Blankt är fint
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: När mammas morbror sprängdes bort

Inlägg av Sten Ekedahl »

Krister Sjöström skrev:Min mamma är född i Berlin och kan också berätta om bomberna, det hände nämligen att hon satt på taket och tittade var bomberna föll så att hon kunde springa ner i skyddsrummet och berätta vilka grannar som inte behövde gå hem. Till hennes försvar får man säga att hon inte var så gammal och hennes pappa var inte nöjd.


Krister
Även Churchill gick upp på taket, till hans livvakts stora förtvivlan, och tittade på när de tyska bomberna föll över London under Blitzen.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: När mammas morbror sprängdes bort

Inlägg av Robin Nilsson »

Krister Sjöström skrev:Min mamma är född i Berlin och kan också berätta om bomberna, det hände nämligen att hon satt på taket och tittade var bomberna föll så att hon kunde springa ner i skyddsrummet och berätta vilka grannar som inte behövde gå hem. Till hennes försvar får man säga att hon inte var så gammal och hennes pappa var inte nöjd.


Krister
Berlinare, herre jösses ....
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: När mammas morbror sprängdes bort

Inlägg av stefan karlsson »

Krister Sjöström skrev:Min mamma är född i Berlin och kan också berätta om bomberna, det hände nämligen att hon satt på taket och tittade var bomberna föll så att hon kunde springa ner i skyddsrummet och berätta vilka grannar som inte behövde gå hem. Till hennes försvar får man säga att hon inte var så gammal och hennes pappa var inte nöjd.


Krister
Underbar historia - påminner lite om den som min kamrat i Prag berättade när han tog med sin son (ca 6 år) upp på taket för att visa honom CIA-agenterna som bevakade hotelled där US president Obama bodde. Kamraten bor bara ett kvarter från hotellet och på taket till hotellet stod prickskyttarna utplacerade vilket pappa Pavel tyckte att han skulle visa sonen så han tog med sig sonen och en kikare upp på taket, men insåg i samma sekund som han gav sonen kikaren och pekade mot vakterna att detta kanske inte var det listigaste man kunde göra så han tvingade blixtsnabbt ner sonen igen.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: När mammas morbror sprängdes bort

Inlägg av Erik_G »

Robin Nilsson skrev: Ljudet av en fallande bomb hörde kanske inte min mor så ofta (de satt ju i skyddsrummen) men ljudet av
många flygplansmotorer minns hon fortfarande och tycker är otäckt. De karakteristiska svävningarna i ljudet
som uppstår när fyra motorer inte går med alldeles exakt samma varvtal, skillnader på något fåtal rpm.
Den enes glädjemusik är den andres requiem..

Jag spenderade hela söndagen axel mot axel med en spröd gammal man på läktaren på RIAT. När det blev dags för BBMF's flygning med Lancastern så blev farbrorn väldigt uppspelt. Det visade sig nämligen att han var navigatör på Lancaster när det begav sig.

Det har också varit firande av Bomber Command här i England, där man uppmärksammat de som stupade (bland annad den ovan nämnda gentlemannens bror). Visserligen har farbrorn all min respekt, men jag är inte av den tron att urskillningslöst bombande av civilbefolkningen bidrog en gnutta till någon förkortning av kriget. Bara onödigt lidande bland civilbefolkningen.

Hur som helst, jag bjussar här på "The Phantom of the Ruhr", Europas än så länge enda flygande Lancaster.

Bild
Fotad på Fairford den 8/7 2012
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: När mammas morbror sprängdes bort

Inlägg av stefan karlsson »

Snygg bild på vacker dam - en av mina absoluta favoriter - lite avis faktiskt, men jag tillbringade helgen i Bovington (Tankfest) och njöt av damm, avgaser, bandgnissel och motorljud. Törs inte avslöja vad jag såg och åkte med för då blir man väl utesluten ur gemenskapen...

Stefan
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: När mammas morbror sprängdes bort

Inlägg av Stellan »

Gemenskap med betoning på gemen? Tror du åkte Merkava eller en Mk 1...
Stellan Schroeder Englund
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: När mammas morbror sprängdes bort

Inlägg av Erik_G »

Har man väl åkt Tiger I måste det vara svårt att toppa det när det gäller att åka stridsvagn. Tiger II?

Eller var det en Carden-Lloyd, och vi ska bli impade av att du fick plats? :-P
Skriv svar