Amerikansk lokhistorik

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Inlägg: 1379
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Amerikansk lokhistorik

Inlägg av Lennart 12 » 30 aug 2019, 10:07

Man började tidigt att försöka utveckla turbo laddade" lokomotiv motorer i Usa. Under 30 talet så byggde Alco i samarbete med GE turbinmotorer för att placeras i ånglok, det sk. ångturbinloken. Challenger" var ett av de loktyper som byggdes, egentligen som en provplattform för de kommande Big Boy loken. Ändamålet var att uppnå högre hastigheter, och större dragkraft. det i sin tur innebar att loken blev stora, och dyra att konstruera, samt att vikten blev hög, och det drog mycket bränsle. Alco ansåg att konstruktionen av Challenger var så lyckad att man gick vidare och byggde Big Boy . Det var främst konstruerade för att dra långa gods transporter över den amerikanska kontinenten. Parallellt med ångloken byggdes och konstruerades ett antal sk. Stream liners. Det var komplicerade och dyra konstruktioner, och framtida lok blev en kompromiss mellan en modern design , och kraftfulla motorer. Bränsle konsumtionen var fortfarande hög , och under ett antal år så provades olika typer av gasturbin motorer. Alcos PA-lok hade kvar en del av designen från stream liner" loken, och kompromissen blev här en gasturbin motor med en två växlad transmission ,placerad i en separat enhet efter dragloket. Gasturbinerna hängde med till slutet av 60 talet, då det ersattes av sk. Diesel elektriska lok. Gasturbinerna drog enorma mängder bränsle, och kostanderena blev för höga att ha dem i drift. Efter dem har diesel elektriska lok varit i majoritet, och design samt motor utveckling har förbättrats och förändrats över tid. Dagens så kallade Evolution lok ( den modell jag bygger på ) är GE nya generation av loktypen, med bättre avgasrening, lägre energiförbrukning både avseende el och bränsle, trots effektivare maskineri. //Lennart

Loken i bild är
6922 EMD-DDA-40X ett experiment lok på 6600 Hp 30 meter långt, det längsta diesel lok som byggts någonsin. Lokramen var så lång så man fick flytta konstruktionen till en annan fabrik hos John Mohr Company i Chicago. ca 49 enheter byggdes, 11 st finns bevarade i körbart skick.
9423 Dash 8-40
4357 SD-70
607 PA- Alco
706/ 1/2 PA Alco med transmissionsenhet
5386 GE-ES 44 AC SF 648 Dash 9-44 CW
Chicago North Western är sk. F lok, ett mellanting mellan PA -loken och dagens lok.
Ångloken Challenger och Big Boy"
Och BNSF loket har jag beställt men ännu ej fått hem.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild