Vad hade vi sett för intressant i luften för 40 år sedan?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Vad hade vi sett för intressant i luften för 40 år sedan?

Inlägg av Andre B. »

Känner att det är rätt sällan man blir överraskad av att höra ett obekant ljud i luften idag. Oftast är det en helikopter som drar förbi.

Vad såg vi i luften för 40 år sedan? Vad har vi för minnen av flygmaskiner som fick oss att lyfta på blicken och söka runt bland molnen på 70 och 80-talet?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Vad hade vi sett för intressant i luften för 40 år sedan?

Inlägg av Lerxzt »

Det jag främst minns från barndomen är att flygetygen från ingenstans flög över huset, villaområdet på några meters höjd över taknocken. Var som en mindre jordbävning :)

Fanns nog inte samma restriktioner förr gällande lågflygning och allmänhetens väl och ve ;)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad hade vi sett för intressant i luften för 40 år sedan?

Inlägg av Andre B. »

Det är min erfarenhet med. De där lågsniffningarna var inte direkt ovanliga förr. Idag är de rätt sällsynta även över havet.

Minns ett Gotland Runt någon gång 1988 eller 1989 när en rote närmast tog av masttopparna på båtarna norr om Ölands Norra Grund utanför Västervik...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: Vad hade vi sett för intressant i luften för 40 år sedan?

Inlägg av daneri »

Kommer ihåg Viggarna från Bråvalla som rundade det lilla samhället vi bodde i på 80 och 90 talen.
Vi såg bara översidan på dem så det var nog lågt och branta svängar. F13 hade ett övningsområde där nästgårds Vingåker även ingick. Nångång i början på 80 talet krockade två stycken SF ovanför Vingåker och ramlade ner bland husen. Bara ren tur att ingen fick något i skallen. Det var dock nära när en robot for igenom taket på en villa. På den tiden såg och hörde man Viggen varje vecka!
Suck! I början på 60 talet kunde man någon gång ibland få syn på någon J29 från Frösön. Vi bodde då i nordvästra Jämtland, inte så långt ifrån F4 på Frösön.
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Vad hade vi sett för intressant i luften för 40 år sedan?

Inlägg av Fredrik L »

Spännande!
För 40 år sedan var jag fem år och tror att det mesta jag kommer ihåg är förvrängt med tiden, men jag kommer ihåg från min barndom att man såg Draken och Viggen några gånger per vecka. En gång utkämpades en luftstrid ovanför oss på ganska hög höjd, mellan 4-6 st J35 och J37. Måste ha varit nån gång i början på 80-talet. Vi hade F1 runt hörnet och F16 runt nästa, så det kan ju ha varit flyg därifrån. Emellanåt kom det även SK60 farandes lågt längs Dalälven. Ljudbangar var också frekvent förekommande, även om det var sällan.

För bara en tio år sedan kunde man få syn på en lågsniffande SK60 nån gång i halvåret, när man var på väg till jobbet på morgonen, och alltid vid dåligt väder... väderspan har jag fått för mig.
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Vad hade vi sett för intressant i luften för 40 år sedan?

Inlägg av Proosen »

En och annan Draken men oftare Lansen flög lågt över byn.
Minns särskilt en ensam Lansen som lågsniffade över skolan. Såg smutsränderna väldigt tydligt, ett minne för livet!
Det här borde utspelat sig i början av 70-talet.

/Niclas
Skriv svar