Vill du köpa en stash?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Vill du köpa en stash?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Här har vi någon som tröttnat på modeller.

https://www.tradera.com/item/180904/348 ... 0-modeler-

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Vill du köpa en stash?

Inlägg av Mats Averkvist »

Alternativt, någon som har fått sin stash stulen?
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Vill du köpa en stash?

Inlägg av Lerxzt »

Varningsklockorna ringer...
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Vill du köpa en stash?

Inlägg av kai »

”nedlagd hobbyaffär”? Det borde väl bara vara att fråga säljaren vilken affär som avses – så många är de ju inte längre att vi inte borde ha koll på dem allihop…
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vill du köpa en stash?

Inlägg av Stellan »

Kollar man närmare på vad som syns i de 5 lådor av 20 som anges finnas så är det mest äldre och många små. Revells Corsair, äldre Italeri och Airfix, UM... Svårt att få det till ett varuvärde på 100 000 som antas i annonsen. Stöldgods.
Stellan Schroeder Englund
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Vill du köpa en stash?

Inlägg av kai »

OK, trycker vi på Traderas larmknapp?
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Vill du köpa en stash?

Inlägg av Janne Nilsson »

Om det vore en nedlagd butik så borde det finnas både dubbletter och tripletter i större utsträckning tycker man?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Vill du köpa en stash?

Inlägg av Lerxzt »

Har Jan G tittat på annonsen? Minns att han hade inbrott i sitt förråd enligt en tidigare tråd. Avståndet mellan Uppsala och Västerfärnebo är ju bara ca 8 mil?

//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Vill du köpa en stash?

Inlägg av Plasticbattle »

Message from Janne at the time (February 2017)

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=8908

Vid något tillfälle mellan 25/1 och 3/2 fick jag inbrott i mitt källarförråd.
Då stals det 5-6 stora kassar med modeller. Tjuven hade också satt dit ett nytt eget hänglås, förmodligen för att han tänkt återkomma vid senare tillfälle för att stjäla mer (Jo, det fans lite mer modeller i förrådet...)
Tjuvens hänglås har lämnats av mig till polisen, för att titta efter eventuella fingeravtryck.
Jag hade ingen tanke på att det skulle kunna bli inbrott i förrådet i huset där jag bor. Kändes säkert, med både elektroniskt lås till huset och källaren, lugnt område som verkat förskonat från sådant. Men hur naiv och fel man kan ha... :cry:
Sammanlagt var det över +100 (kanske upp till 200) modeller som blev stulna.
Det som blev stulet var framför allt flygplansmodeller i 1:72 och en del passagerarflyg i 1:144. Även fler militärfordonsmodeller försvann.
Bland allt som blev stulet, så var det en hel del resinmodeller (ca 40-50) stycken) från märken som Daedalus, Maestro models, Kora, Top Gun, Chechmaster resin, Choroszy, Planet models, Welsh models m.m.
En del vakuum modeller från framförallt Broplan blev stulet också.
Dom flesta med svensk flyghistorisk anknytning. Bland alla resinmodeller så var det också ett antal stridvagnsmodeller från kjell Svenssons alster, som t.ex. Strv 74, Strf 90,IKV 9, robotbandvagn av något slag och ett antal till... allt i 1:76. Tror det var ca 8 olika modeller som jag hade från Kjell Svensson.
Bland plastmodellerna så försvann ett antal amerikanska X-plan, som t.ex. Bell X-1, Bell X-1E, Bell X-2, Skyrocket, X-15 m.m. Tror det var ca 10-15 olika typer av X-plan.
En mängd modeller var det som försvann och har tyvärr inte full koll på allt.
Men det var bland annat också det här:
Airfix C-47 (new molds). Vampire T.11 , m.m.
Heller DC-6, Draken, Viggen, m.m.
Revells nya Euro fighter Typhoon,
Hasegawa J35 draken
Modeller från Special Hobby, Minicraft, Tamiya, MPM, Marivox, Mach2, Huma, AZ models, Xtrakit, m.m.
Sedan var det en kasse full med diecastmodeller som också blev stulet. Det kan ha varit +50 bilmodeller i den. Allt i 1:72 1:76, bland annat brandbilar, lastbilar, bussar, personbilar, traktorer m.m. Från märken som Atlas edition, Oxford med fler.
Det kan vara så att tjuven/tjuvarna tänkt sälja av det här. Antingen på nätet eller på loppismarknader eller liknande m.m..
Jag vore så tacksam om ni alla underbara modellbyggare runt om i landet, kunde hålla ögonen öppna efter det som stulits.
Jag har haft kontakt med polisen och haft förhör av en Jesper Darrell (från Västeråspolisen) som jag fick väldigt trevligt bemötande av. Han visste precis vad IPMS var för något också. Han föreslog att det skulle vara väldigt bra att sprida detta på Facebook, vilket jag tyckte lät mycket bra. Tyvärr har jag inget Facebook, så snälla alla ni där ute som har det, sprid gärna den här informationen.
Kontakta gärna polisen på telefonnummer 114 114 om ni råkar på något misstänkt.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vill du köpa en stash?

Inlägg av magnusf »

Det är inte Jans prylar, jag har pratat med honom.

Hälsningar Magnus
Skriv svar