Das Boot som TV-serie

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Das Boot som TV-serie

Inlägg av Gabriel »

Jag tänkte slänga iväg ett tips för alla som är intresserade och lyckats missa denna serie.

Serien baseras, precis som filmen med samma namn, på Lothar-Günther Buchheims bok Das Boot, samt även den efterföljande boken Die Festung. Det är ett tysk-amerikanskt samarbete där alla talar sina korrekta språk (jämfört med de flesta amerikanska produktioner där alla talar engelska fast med brytning).

Mycket sevärd!

https://www.svtplay.se/video/21443082/d ... -avsnitt-1

/Gabriel
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Das Boot som TV-serie

Inlägg av Stellan »

Såg serien här i Tjottaheiti för några månader sedan. Visa aspekter var OK men det blev lite förutsägbart och stereotypt i mycket (En riktig nazist är alltid svartklädd och välkammad). Det är dock alltid kul att se hur man löser interiörer och exteriörer då det inte kan finnas drivor av Ubåtar och betongbunkrar för dem att använda som rekvisita.
Stellan Schroeder Englund
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Das Boot som TV-serie

Inlägg av M-eson »

Personligen gillar jag både filmen, serien och boken på ett naivt pojkaktigt äventyrsmässigt sätt. Das Boot grundlade mitt intresse för ubåtar utan att jag har byggt särskilt många (än).
I en vidare studie i ämnet framkommer att många f.d. ubåtsmän från Tyskland var väldigt kritiska mot boken som film/serie baserar sig på. Boken baserar sig mycket på de propagandaartiklar som L G B skrev efter sin ubåtsresa. Sedan är en hel del påhittat också tydligen, som det nervkittlande efterspelet efter Gibraltarförsöket.
En av kritikerna, Herbet A Werner skrev en egen bok på ämnet för att försöka skapa en mer rättvis bild av ubåtskriget. Jag kan verkligen rekommendera den https://www.bokus.com/bok/9780306811609/iron-coffins/.

Om jag har förstått saken rätt så gjorde man ett grundligt arbete med att bygga interiörer till Typ VIIc båten, så gediget att många senare ubåtsfilmer åkt till studion och spelat in sina scener där (t.ex. u-571).

Nu har det gått ett år sedan jag såg tv-serien sist, kanske dags igen :D
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Das Boot som TV-serie

Inlägg av Andre B. »

Det står en VIIc ubåt på stranden vid Laboe utanför Kiel som användes som förebild. Så det var inte särskilt svårt att få till interiören rätt. Det som förvånar är att exteriören har så många fel. Men där har det nog i hög grad handlat om brist på pengar...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan Blomberg
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 sep 2017, 12:46
Namn: Stefan Blomberg

Re: Das Boot som TV-serie

Inlägg av Stefan Blomberg »

Dock är bunkern äkta vara, den står än idag i La Rochelle där allt utspelar sig. Så den dekoren var redan färdigbyggd så att säga.
Skriv svar