svartvit bild efterlyses.

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

svartvit bild efterlyses.

Inlägg av Lennart 12 »

Ett långskott kanske, men ändå.
Under början 80 talet så publicerades ett svart vitt foto i någon tidning, minns dessvärre inte vilken ? Kan ha varit Marin nytt, Flygvapen nytt eller någon annan tidskrift, dagstidning. Hade bilden då, men tänkte aldrig på att spara den.
Bilden är fotograferad under en rysk militär parad, och man ser en soldat bakom eller alldeles brevid en lastbilshytt. Dragbilen har en trailer med vad som sägs vara en miniubåt med larvband i bild texten. Soldaten har hjälm på huvudet och gör honnör" farkosten på trailern syns snett från sidan, och ser ut som en korsning av en skalbagge och ett flygande tefat och man kan se drivbanden i framkant. Poängen är att jag i dagarna kommit i kontakt med en dykare , som varit på en sovjetisk bas, och personligen sett en banddriven mindre ubåt som var liknande Seeteufel, modernare , något större och tillplattad.
J Breemer har ju skrivit för flera år sedan att Sovjet byggde en sådan redan under femtiotalet, och jag har mycket idag som tyder på det. Även Fd. kommendör Åhlund skrev 1971 i boken " Sovjetunionen på världshaven" om dessa miniubåtar. Så om någon nu råkar veta eller känna till vilket foto jag pratar om ? hör vänligen av er. //Lennart
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: svartvit bild efterlyses.

Inlägg av Andre B. »

Vill minnas den där bilden. Men har genom åren sett rätt mycket bilder på berörda ubåtar med larvband. Det kan säkert ha varit Marin Nytt. Jag deltog i ubåtsjakterna på åttiotalet och vill nog säga att var bilden i Marin Nytt så var det efter -85...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: svartvit bild efterlyses.

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Andre ! Har skickat dig ett PM ! //Lennart
Skriv svar