Länkar i inlägg

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Länkar i inlägg

Inlägg av Viktor »

Går det att göra någon inställning i "forumprogrammet" så att länkar i inläggen öppnas i en ny flik (alt nytt fönster på gamla webläsare...) :?: Man kan iofs typ högerklicka och välja öppna i ny flik men en direktlösning skulle jag gilla.
Limma lugnt!
Pulpinator
Inlägg: 54
Blev medlem: 07 dec 2011, 11:07
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Länkar i inlägg

Inlägg av Pulpinator »

Det går att ändra, men innebär att jag måste gå in i källkoden på flera ställen. Kanske inte mödan värt?
Anledningen till att phpBB3 öppnar länk i samma fönster är att man ville att koden skulle följa vissa XHTML 1.0 grundkriterier för god programmering, vad jag förstått.
/Hasse Göransson - bokkrämare
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Länkar i inlägg

Inlägg av Viktor »

Det är okej, det var ett förslag. Om det är krångligt så kan det ju vara.
En fördel med att låta länkarna gå till ny flik/fönster är att besökaren inte lämnar webplatsen.
Limma lugnt!
Pulpinator
Inlägg: 54
Blev medlem: 07 dec 2011, 11:07
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Länkar i inlägg

Inlägg av Pulpinator »

Jovisst.
I både Chrome och explorer finns det ett smidigt sätt: håll nere CTRL när du klickar en länk så öppnas den i ny flik.
/Hasse Göransson - bokkrämare
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Länkar i inlägg

Inlägg av Björn B »

och använder man Opera så håller man ner SHIFT när man klickar på en länk så öppnas den i ny flik.
Om man håller nere CTRL och SHIFT när man klickar på en länk så öppnas den i ny flik i bakgrunden istället. Då kan man fortsätta att läsa på den sida man är medan den nya laddar klart.
Skriv svar