Vad gör man i Berlin

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Vad gör man i Berlin

Inlägg av M-eson »

Nästa vecka åker jag till Berlin till järnvägsmässan Innotrans. Jag har inte varit i staden sedan 1988 och undrar om någon har förslag på saker att kolla in, butiker att besöka etc. ifall jag skulle få en kväll över?

Med vänliga hälsningar
Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Vad gör man i Berlin

Inlägg av Joakim Hultman »

Om du inte varit där sedan -88 så finns det något du bör veta...
Muren föll. Helt ofattbart, jag vet. Men det är över nu.

;)

I Berlin finns hur mycket som helst att se och göra! Om det bara är en eventuell kväll du får över så kan det ju vara svårt med museer, som bara brukar ha öppet dagtid.
DDR-museet har jag för mig hade kvällsöppet till 20:00, dock. Rekommenderas!


Skulle du få lite tid över under dagen vill jag starkt rekommendera butiken Berliner Zinnfiguren & Preussisches Bücherkabinett. Typ Hobbybokhandeln, fast tysk. Hur mycket kul litteratur som helst (även på engelska)! Inte fullt så mycket modeller till salu, dock.
Tekniska Museet tyckte jag även var långt över förväntan. Inte nog med att de har väldigt häftiga objekt utställda (He 162 i originalfärger!), texterna till är späckade med intressant och engagerande information.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad gör man i Berlin

Inlägg av Stellan »

Vilka är dina preferenser, vad vill du göra eller se?

Skrev denna artikel om Tekniska museet i Berlin för en tid sedan http://www.ipmsstockholm.se/home/deutsc ... -i-berlin/
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vad gör man i Berlin

Inlägg av Björn Fransson »

Ulf Lundberg kan berätta massor om detta. Men jag kan tipsa om modellbutiken Werken Spielen Schenken, U-Bhf Schloßstraße, precis vid stationen. Modellavdelningen ligger i källarvåningen, trappan är lite lurig att hitta.

Vid sidan om de klassiska besöksmålen kan jag rekommendera Kulturbrauerei i Prenzlauer Berg, ett skönt ställe med allehanda aktiviteter och en riktigt bra utställning om vardagslivet i DDR (ej att förväxla med det också utmärkta DDR-museet). Den som är intresserad av Kalla Kriget rekommenderas att äta eller bara ta en öl på Ständige Vertretung vid Schiffbauerdamm. Väggarna är tryfferade med bilder och artefakter från det delade Tyskland. Inte långt därifrån ligger Tränenpalast, den forna gränsövergången vid stationen Friedrichsstraße. Missa heller inte Currywurstmuseet och Trabantmuseet, båda ett stenkast från Checkpoint Charlie. Stasi Museum i Lichtenberg är ett annat måste för den som vill tränga djupare i den mörkaste delen av den östtyska efterkrigshistorien. Otäckt, absurt och fascinerande. Och häftigt att se bossen Erich Mielkes kontor.
cbx
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 apr 2016, 07:19
Namn: Magnus Andersson

Re: Vad gör man i Berlin

Inlägg av cbx »

Vid Potsdamer Platz ligger et spion museum som kan vara värt ett besök. Mycket teknik hur vi tittar på varandra.
Bilden ifrån Stalingrad ligger till vänster i kyrkan, vilken verkligen är värt ett besök, vilket lugn det ger i en övrigt stressig stad.
Åker man tunnel bana och kommer förbi stationen Morhen strasse så är det värt att hoppa av och titta på marmor väggarna. Som kommer ifrån rikskansliet.
Värt att nämna är också Kadewe och deras matavdelning, mycket gott där. Går du av på Wittenberg platz så har denna station lite svensk koppling, stationen är ritad av ifrån Trelleborg.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Vad gör man i Berlin

Inlägg av Lerxzt »

Jag som arkeolog skulle rekommendera Pergamonmuséet, mycket sevärt. Se https://www.smb.museum/en/museums-insti ... lance.html för mer information om besöksmål!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Vad gör man i Berlin

Inlägg av M-eson »

Tusen tack för alla förslag!
Hotellet ligger visst ett stenkast från KaDeWe så dit måste jag ta en tur. Gick vilse där 88 och köpte en tjock bok där "Der Zweite Weltkrieg" som jag ännu inte tragglat mig igenom på skoltyskan. Mycket bra bilder dock.
Verkar som att Gedächtniskirche kommer vara ett av målen och DDR museet verkar mycket intressant.
Jo, att muren har fallit har jag inte missat, var ganska hemskt att se den 88.
När jag var där 1988 besökte vi pergamon museet och en massa andra museer med konst och historia som teman. Får se om det hinns med något musei besök. Jag gissar att jag kommer vara trött i fötterna efter dagarna på mässan :D
Att ta en öl på något av de föreslagan platserna lockar också :-)
Även om jag gärna skulle vilja besöka hobbybutiker så misstänker jag att det bara skulle sluta med att jag köper fler modeller :-) vilket kanske inte är läge just nu, men man kan aldrig ha för många modeller.

M V H
Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
cbx
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 apr 2016, 07:19
Namn: Magnus Andersson

Re: Vad gör man i Berlin

Inlägg av cbx »

opps blev lite fel teckningen ligger till höger i kyrkan.
Varit där nere för mycket.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad gör man i Berlin

Inlägg av Stellan »

Du hinner precis missa ljusfestivalen som går veckan efter din vistelse, 28/9-14/10, en fantastisk upplevelse som sätter hela sta´n på benen.

https://www.visitberlin.de/en/museums-berlin
Stellan Schroeder Englund
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Vad gör man i Berlin

Inlägg av MartinN »

Du har redan fått många tips så du behöver väl inte fler men jag tycker att minnet över Röda armén i Treptower park är värt ett besök. Promenera på Tempelhofs gamla flygplats också liksom att äta frukost (eller ta en öl!) i TV-tornet med sin 60-talsestetik. Och glöm inte att kolla https://berliner-unterwelten.de/. Plus mycket, mycket mer...

/M

PS! Kulturkaufhaus Dussman! DS.
Skriv svar