North American...

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

North American...

Inlägg av Andre B. »

...har ju tillverkat en del flygplanstyper genom åren. När jag tittade lite på vilka som tillverkat förebilderna till de modeller jag byggt i över 40 så stack North American ut.

Trodde liksom att det skulle handla om Hawker, Supermarine eller för den delen SAAB. Men nej, det var North American. Och kanske inte helt konstigt med flygplan som P-51D Mustang, F-86 Sabre, FJ-4 Fury och RA-5C Vigilante för att nämna några. Och då har jag aldrig byggt någon "Hun" (F-100) eller någon Texan...

Även Grumman var väl representerat med Wildcat, Hellcat, Bearcat, Tigercat, Panther, Couger, Tiger och Tomcat samt Avenger och Intruder...

Vilken flygplanstillverkare är väl representerad hemma hos dig?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: North American...

Inlägg av Henrik R »

Hmm, svårt det där, men MIG ligger högt på min lista eller Messerschmitt för tillfället.
Nu har jag bara koll på de senaste 5 åren, allt bakåt har jag dåligt koll på..
Härom månaden slängde jag säkert 30-40 st modeller....Good riddance!!
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: North American...

Inlägg av Björn B »

Skuylle tro att det är SAAB. 16 Draken, 6 Lansen, 15½ Viggen, 4 Gripen, 4 J21, 5 Tunnan och 3 Rb någonting trängs på hyllorna tillsammans med Star Trek Tunnan och Egg Tunnan samt en liten 340
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: North American...

Inlägg av olindau »

En snabb koll i matrisen gav följande tillverkare av färdiga modeller.
North American 10, Supermarine 8, Douglas 7, Messerschmitt 7, Heinkel 6, Republic 5, De Havilland 3, Fokker 3, Hawker 3, Mig 3, Polikarpov 3, samt Arado, Bell, Fairchild, Focke-Wulf, Morane-Saulnier, Ryan, Westland, Dewoitine med två var.

Hälsningar
/O
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: North American...

Inlägg av Andre B. »

Ja, se där... *s*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar