Nostalgi

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Nostalgi

Inlägg av Björn B »

Bild
Var inne hos Clas i Sjön och fick syn på dessa som jag fick ett tvång att inhandla.

Bild
Mina första hobbyknivar i början/mitten av 70-talet var dom fast med röda skaft.
Funderar på om jag ska måla dom röda och göra en tavla av dom tillsammans med Britfix-kartongerna och hänga upp över byggbordet.
Kanske addera en gammal Humbrol, MOLAK eller Airfix färgburk till det.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nostalgi

Inlägg av Lennart 12 »

Kul det där Björn ! Jag har ett antal Molak färger kvar, alla användbara ännu, öppnade och några o" öppnade. Lukten av Molak är lite speciell :D //Lennart
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Nostalgi

Inlägg av christer k »

Fanns det olika storlekar på Britfix eller är det kamerans perspektiv som ljuger? Jag minns att de hade en pigg i pipen som man bröt av när man skulle öppna dem. Man kunde tro att en spindel hade byggt bo i dem då det blev långa trådar när man skulle limma något. Oöppnade tuber brukar följa med ibland när man köper en gammal byggsats, och de läggs ju tacksamt till samlingen, tillsammans med diverse Testors och Revell "S" tuber. Jag har också sparat på olika förpackningar av Humbrols thinner. Den äldsta är en liten glasflaska med kork (av kork).

I början hade jag inte någon hobbykniv utan bröt av delarna från gjutstammen. Sedan uppgraderade man till ett rakblad med ena sidan tejpad med isoleringsband. Sedan i början av 70-talet skaffade jag en Stanley mattkniv med grovt handtag av aluminium och det var ett lyft. Jag använder fortfarande en sådan till vissa saker när mina X-actoknivar känns lite klena.

Molak är nog den bästa färg jag använt, i alla fall den blanka varianten (har ej testat matt). För många år sedan målade jag Airfix Suzuki TM400J skala 1/8 gul med pensel och färgen täckte och flöt ut perfekt. Den verkar gå att köpa från Italien och finns på Ebay, men jag vet inte om det är samma kvalitet på den fortfarande.

Christer
mange
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 dec 2015, 14:24
Namn: mange

Re: Nostalgi

Inlägg av mange »

Jag minns Molak. Jag hade deras ”SJ-brun” men den var omöjlig att måla med pensel…

Jag har en nostalgitripp på gång med Dragons gamla nittiotalsmodeller. Deras ”moderna” Elite Forces-serie känns ganska dammig idag men var riktigt het i början av nittiotalet. Det är synd att deras ”Black Label” inte har lyckats förvalta det arvet, efter vad jag har läst på nätet. Annars var ju deras moderna sovjetiska fordon ganska viktiga i deras etablering på marknaden för trettio (!) år sedan.
Skriv svar