Har ni sett en Köttbuss? Eller varför ska man till Berlin?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Dan Kut
Inlägg: 159
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Har ni sett en Köttbuss? Eller varför ska man till Berlin?

Inlägg av Dan Kut »

Flyg intresserad? Har ni aldrig sett en Köttbuss? Inte jag heller. Vid mitt besök i Berlin nu i somras så ville det sig så att jag ramlade in på en tur på en köttbuss. Vadförnåge?!? tänkte jag. Nej det är ju fel. Det heter ju egentligen 'Cottbus'. Jag hade aldrig hört talas om stället tidigare. Cottbus är alltså en stad i östra tyskland nära gränsen till Polen bara en timmes bilväg mot syd-ost från Berlin. Cottbus är en halvt övergiven småstad med en blandning av vad jag kallar ”andra världskrigs hus och kommunistisk arkitektur”. Efter återföreningen har alla dessa fula hus kamouflerats i glada ljusa färger om vartannat så att man slipper se det hela. Men jag var ju inte där för att stadsplanera utan se på flygplan.

Flugplatz Museum Cottbus:
Att kalla det för DDR's flygvapenmuseum skulle nog vara att överdriva men kanske faller inte så långt därifrån. Till min stora glädje så är kallakrigets CCCP flygetyg kraftigt överrepresenterade. Man kan för en gångs skull se på nära håll kärror man annars bara ser på bilder på. Nästan hela Mig-21 släkten är representerade med hela 7 kärror! Från F-13 upp till SPS-K. Mig-23 varianterna MF, BN, och UB. Vidare hittar man bla 3st Su-22, Lim-5, Il-28 etc. Se listan i länken
Cottbus är inte bara en gammal 'Luftstreitkräfte (LSK) der Nationalen Volksarmee' flygbas utan fanns även under andra världskriget då man byggde Fw-200 Condor, Fw-190 och Ta-152H. Denna epok representeras av en Fw-190F-3, eller snarare resterna av en Fw-190F-3. Den kanske kan stå förebild till ett litet diorama ;) Alla flygplan står utomhus och det gör även de ca två dussin Warszawa-pakten markmå... jag menar lastbilar, brandbilar och sambandsfordon. Det finns även ett antal baracker som man har byggt om till utsällningslokal för relaterad historia, klubbhus, lokalpub, och en liten modell/bokaffär. Inte mycket urval men man kan nog hitta något som man tycker om. Det flesta av böckerna är på tyska och hittar man nog inte i mainstream affärer. Så klart är de flesta relaterade till Cottbus eller LSK på någotvis. Besök till Cottbus rekomenderas starkt!
Här är en länk till en lista på flygplan och en till deras officiella sajt.




Militärhistorisches Museum der Bundeswehr:
Luftwaffes officiella museum vid Gatow som är en fd RAF Germany flygbas beläget väster om Berlin i vad som då var den Engelska sektorn. Massor med flygplan både från öst och väst. En hel hangar dedikerad andra världskriget, en hel hangar med modernare flyg, en hel byggnad dedikerad till flygbron, en utomhussamling av luftvärnsrobotar och tillhörande kringutrustning. Jag själv hade bil men det kräver nog lite trafikplanering att ta sig dit på annat sätt. Är du flygintresserad så är ett besök här ett måste dock! Tar säkert hela dagen.


Deutsches Technikmuseum:
Beläget i ett gammalt ångloksstall mitt i staden är det lätt att ta sig dit med U-Bahn/S-Bahn. Eftersom det är ett tekniskt museum så finns det ju en hel del annat än bara flyg som i sig kan vara intressant att titta på. [ More than 40 aircraft and large-scale objects on display.. ] Med pärlor som så som Henschel Hs 293 och fritz-X. Besök rekomenderas!


LOXX Miniature Worlds Berlin:
Berlin i skala HO med tillhörande spårtrafik. Intressant att se en så stor anläggning. 90 min räckte för mig. :)



Berlin: Staden har en annan atmosfär jämfört med resten av (väst)tyskland. Den dära 'ordnung macht frei' känslan fick jag aldrig jämfört med München tex. Jag klarade mig nästan bättre med turkiska än min knarkliga skoltyska som jag fick damma. Men så var man ju avskärmad från resten av den fria världen. Jo för att inte glömma den typiska Berlin-dekadensen. Praktisk taget hela Berlin har U-bahn/S-bahn. Alla historiska platser kan man ta sig till med lokaltrafik och gå mellan dem. Lokal trafiken är billigt jmf med stockholm. Man kommer väldigt långt med an AB-zone biljett för dagen och det blir ännu billigare om man är en grupp på 5 Pers. Ska man åka till 'Militärhistorisches Museum der Bundeswehr' beläget i Gatow köper man bara en C-zone tillägg så är saken biff. Maten är också billigt i Berlin. En restaurang kväll gick på enkla 6 Euro inkl en stor stark.

Hobbyaffärer: Det finns ganska många att besöka. Hade en lista på 10 men hann bara besöka två. De flesta kan engelska men det är ju inte alltid en garanti. Affärsinnehavaren jag försökte kommunicera med ang kompressorer och färgsprutor var inte så glad när min tyska inte räckte till och jag började använda engelska istället. Han tappade intresset för mig som kund efter några tafatta försök att förklara för mig hur mycket värd Euro var i brittiska pund! Jag tror han trodde jag var engelsman. Men så var vi ju i öst-Berlin också. :)

Slutsats: Det finns mycket att se av historia samt flygrelaterat/militärt. Säkert kan man luska fram mer än de platser jag nämnde. Med framförhållning så kan man ordna flyg och logi för överkomliga priser. En weekend tur behöver inte vara dyr. Ett besök till Berlin med dagsutflykt till Cottbus rekommenderas starkt! Jag åker nog en gång till.

//Dan Kut
Bygger alldeles för sakta..
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Har ni sett en Köttbuss? Eller varför ska man till Berl

Inlägg av Johan i Hok »

Nja ingen Köttbuss, men i alla fall en Köttbil:
Bild

;)

Johan i Hok
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Har ni sett en Köttbuss? Eller varför ska man till Berl

Inlägg av Robin Nilsson »

Meat Wagon ?

Bild

Mycket snyggare Meat Wagon ;-)
Bild

/ Robin
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Har ni sett en Köttbuss? Eller varför ska man till Berl

Inlägg av Johan i Hok »

En Dodge WC är alltid snyggare!

Johan i Hok
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Har ni sett en Köttbuss? Eller varför ska man till Berl

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack för tippset om Cottbus.
Jag har ännu inte varit där.
I övrigt kan jag bara instämma.
Dessutom kan jag rekommendera Deutsches Historisches Museum, mitt i Berlin. Jag har nog varit där tjugo gånger hittills och är ännu inte klar med det.

Uffe, boende i Berlin sen snart två år.
Skriv svar