Sökes: Drakendetaljer i 1/48

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Sökes: Drakendetaljer i 1/48

Inlägg av CanDid »

Hej,

Tänkte höra mig för på forumet om någon har lite detaljer till Hasegawas Draken i 1/48 och är villig att avyttra dessa mot skälig ersättning :)


1) Jag letar efter två stycken del 2 från ram N, de två främre vingbalkarna. Den kan exempelvis ha blivit över för den som byggt en finsk FS eller en svensk F.

Bild

2) Är i behov av last till ovanstående balkar i form av två stycken RB24/AIM-9B.

3) Letar även efter gula övningsmakeringar från Eurodecals, kanske har det blivit några rutor över vid något bygge?

Bild

Tack på förhand!
/Fredrik
Senast redigerad av CanDid den 01 maj 2012, 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Sökes: Drakendetaljer i 1/48

Inlägg av kyrkis »

Hej!

När det gäller Eurodecals gula rutor så har dom vad jag förstår inte lagt vitt i botten så bakgrunden, modellens färg, lyser igenom, jag skulle rekommendera om det nu går att hitta, Specialtrycks solida dayglo ark och skära ut rutorna. Om du ändå vill ha arket så tror jag att Rebell Hobby har det. Det går kanske att lägga två rutor ovanpå varann men tror inte riktigt på det.

Sidewinderrälsen borde inte vara speciellt svår att tillverka själva av plastic card. Du måste ju ändå scratcha balken S5 som ju inte finns med i någon av Hasegawas modeller.

Rb 24/AIM 9B finns i Hasegawas vapenset, som jag tror du också kan hitta hos Rebellen.

kyrkis
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Sökes: Drakendetaljer i 1/48

Inlägg av Henrik R »

Jag har några sidwinderräls ligger. hur många behöver du?
PederT
Inlägg: 603
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Sökes: Drakendetaljer i 1/48

Inlägg av PederT »

Jag tror att jag har Specialtrycks ark som Kyrkis skrev om, Ska kolla senare under dagen och återkommer. De är rätt gamla, så man bör nog pensla på flytande dekalfilm innan man använder arket.

//Peder
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: Sökes: Drakendetaljer i 1/48

Inlägg av CanDid »

kyrkis skrev:När det gäller Eurodecals gula rutor så har dom vad jag förstår inte lagt vitt i botten så bakgrunden, modellens färg, lyser igenom,

Du måste ju ändå scratcha balken S5 som ju inte finns med i någon av Hasegawas modeller.

kyrkis
kyrkis - Tack för info, det var rätt viktig info om dekalerna, sånt är svårt att se när man bara kollar på bilder.

Ursäkta en novis, men vad menar du med S5-balken? Jag trodde det var delen M3 :?

Bild
Henrik R skrev:Jag har några sidwinderräls ligger. hur många behöver du?
Henrik - Jag behöver 2st. Det är för övrigt dina fina Drakar som inspirerat :)
PederT skrev:Jag tror att jag har Specialtrycks ark som Kyrkis skrev om, Ska kolla senare under dagen och återkommer. De är rätt gamla, så man bör nog pensla på flytande dekalfilm innan man använder arket.

//Peder
PederT - Jättebussigt, du kan väl kolla status på dom.

Mvh
Fredrik
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Sökes: Drakendetaljer i 1/48

Inlägg av kyrkis »

Hej!

Balken som följer med i modellen kallas F5, den användes bara till rb 27 och 28. S5 tillsammans med rälsen användes till rb24 om den inte satt i balkälge G på J35J, så som den är i modellen. Balk A5 användes till attackraketer och balk J5 till jaktraketer. 35or fram till J35D (förutom C) kunde även centralt hänga balk Y som tillsammans med räls kunde hänga två rb 24 eller tillsammans med balk J5 två jaktraketkapslar. Det finns t ex i Widfeldts bok om draken en ritning, tror den är i 1/72 på alla olika balkar och vilka lägen dom kunde monteras. Om du vill kan jag kopiera den och skicka en till dig.

Har sett här på forumet och på olika "modellsajter" att man inte känt till detta faktum.

kyrkis
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: Sökes: Drakendetaljer i 1/48

Inlägg av CanDid »

kyrkis skrev:Det finns t ex i Widfeldts bok om draken en ritning, tror den är i 1/72 på alla olika balkar och vilka lägen dom kunde monteras. Om du vill kan jag kopiera den och skicka en till dig.
kyrkis
Tack, har faktiskt boken men uppenbarligen inte tittat tillräckligt noga... Läste bara den efterkommande sidan i boken om jag uttrycker mig så.

Jag har planer på att bakdatera till en J35D, är det något annat (exteriört) jag bör tänka på? Jag tror jag har koll på huven och antennerna som nämns på sidan 123 i samma bok? Nu börjar visserligen tråden att spåra lite, men jag letar fortfarande efter detaljer 8-)

Mvh
Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
PederT
Inlägg: 603
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Sökes: Drakendetaljer i 1/48

Inlägg av PederT »

Jag har bägge arken, alltså det gula och det röda. Storlek per ark 13,5 X 5 cm. Är du intresserad?

MVH//Peder
Skriv svar