Hur många använder styren?

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
GeekJoan
Inlägg: 192
Blev medlem: 27 dec 2015, 00:05
Namn: Joan
Ort: Solna
Kontakt:

Hur många använder styren?

Inlägg av GeekJoan »

Vill fråga: Hur många av er som köper ark av styren och bygger med. Styren är typ Evergreen, Plastruct, Raboesch, mfl.
Personligen så tycker jag att tex Evergreen är för dyra för att ha alla sorter hemma så man kan börja bygga om andan faller på framåt småtimmarna.
Höftat prisexempel (16x31cm):
0,5 - 8-12:-
0,8 - 9-13:-
1,0 - 10-15:-
Funderar nämligen på om det skulle finnas ett intresse.

Ska kanske förtydliga att styren är styren och PC är polycarbonat som är något helt annat.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Hur många använder styren?

Inlägg av Janne Nilsson »

Plastruct hos MJ-hobby.

0,5mm - 1set a 7 ark, 78:- = 11:14/ark
0,8mm - 1set a 5 ark, 71:- = 14:20/ark
1,0mm - 1set a 4ark, 75:- =18:75/ark

Det är inga jättesummor man kommer att tjäna och för 200:- Plastic Card kommer man mycket långt.

Det jag skulle vilja köpa är Plastic Card i dimensionerna 0,1 - 0,2 - 0,3 - 0,4 - 0,5 - 0,6 - 0,7 - 0,8 - 0,9. Jag tror att modellbygget har kommit så lång att vi behöver den variationen i våra byggen.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Hur många använder styren?

Inlägg av SvenYoung »

hej GeekJoan,

Jag använder styren, både färdiga profiler ark, en hel del. Nästan till vardags.

Om man har ark i olika tjocklekar kan man klara det mesta, men det är mer jobb så klart att skära och bygga egna profiler, och runda profiler är det meningslöst att tälja till själv :-)

Under alla år har man samlat på sig en större sortering, och helt billigt är det inte. Jag brukar säga att en scratchbyggd modell kan kosta ungefär samma som en köpt modell.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
GeekJoan
Inlägg: 192
Blev medlem: 27 dec 2015, 00:05
Namn: Joan
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Hur många använder styren?

Inlägg av GeekJoan »

Plastruct hos MJ-hobby.

0,5mm - 1set a 7 ark, 78:- = 11:14/ark
0,8mm - 1set a 5 ark, 71:- = 14:20/ark
1,0mm - 1set a 4ark, 75:- =18:75/ark
Det där är ju i princip samma priser som jag höftade fram att jag skulle behöva ta, så det är inte mycket att fundera på.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Hur många använder styren?

Inlägg av Ulf Lundberg »

Boka en turistresa till Berlin.
Gå på konsert, på muséer och njut av folklivet.
Passa på att gå in på Modulor, som ligger vid Moritzplatz.
http://www.modulor.de/en/
Där kan man köpa plasticard (polystyrol på tyska) i kvadratmeterark och även i andra storlekar.
http://www.modulor.de/polystyrol-weiss-matt-oxid.html

Dat går naturligtvis också att handla online hos dem.

Uffe
GeekJoan
Inlägg: 192
Blev medlem: 27 dec 2015, 00:05
Namn: Joan
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Hur många använder styren?

Inlägg av GeekJoan »

Jag kan köpa styren för lägre pris här i Sverige, men det kommer på helskivor 2000x3000mm. Det är lite mycket för eget bruk, så därför så tänkte jag kolla om någon var intresserad så kan man dela en sån skiva. Men det verkar inte vara så stort intresse. Hörde mig för även på IPMS Göteborg, men det verkar svalt även där, så det är inte mycket att satsa på.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Hur många använder styren?

Inlägg av hanfeh »

Jag använder både ark och profiler i styren och akryl till mina dioramabyggen och har nog allt i de klenare dimensionerna. Det jag skulle vara intresserad av är mycket större sortiment i ark och profiler med säg varje 0,1 mm från 0,1 upp till 3,0. Går inte åt så mycket i skala 1:72 eller 1:87 så priset är inget större problem.
Stort tack för länken Ulf. Hade inte koll på detta företag. Blir absolut en tripp till Berlin i sommar - höst.
Det finns ju LOXX och flera MJ affärer som jag också gillar.
/Hasse
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Hur många använder styren?

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för länken Ulf . Intressant sortiment. Det är ju aldrig fel att kolla intresse och efterfrågan Joan :) För övrigt så har jag köpt mina Styrene ark och annat byggmaterial hos Hobbycenter i Helsingborg sedan 1987, och lär nog fortsätta att göra så. //Lennart
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Hur många använder styren?

Inlägg av SvenYoung »

Hej GeekJoan,

Tyckte det var ett bra initiativ, och om jag inte redan hade köpt en massa jätteark från affären i Tyskland som Ulf berättade om i den här tråden, så hade jag gärna hakat på ett köp. Nu har jag dock tillräckligt med styren för flera års scratchbyggande :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar