Stor kista med massor med modeller från 1960-1980 tal

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
dexter303
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 aug 2014, 12:57
Namn: Daniel Monsen

Stor kista med massor med modeller från 1960-1980 tal

Inlägg av dexter303 »

Hej Alla,

Jag har en stor kista med massor med gamla modeller som nu ska säljas ut.
Modellerna köptes av min far på 1960-1980 talet och nu tänkte vi att de ska gå till intresserade.

De rör sig om ca 300st och jag har precis börjat fotografera och katalogisera.
På följande länk är kommer jag lägga upp allt eftersom och meddela här i tråden när det finns mer nytt material under samma länk.
Så här är första klara.

https://plus.google.com/photos/10460239 ... 5729783985

Är ni intresserade av att köpa något så maila mig eller sätt in belopp direkt på paypal
En modell anses osåld tills det finns ett inbetalt belopp på paypalkontot

Frågor så bara hör av er.
/DM
wearbeagle
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 feb 2012, 13:48

Re: Stor kista med massor med modeller från 1960-1980 tal

Inlägg av wearbeagle »

Bloodhounden är jag intresserad av till att börja med!
Mvh
Stefan
wearbeagle
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 feb 2012, 13:48

Re: Stor kista med massor med modeller från 1960-1980 tal

Inlägg av wearbeagle »

Tack, men till det begärda priset 500:- är jag inte intresserad av denna modell, då jag kan köpa en Hercules med Jeep och Bloodhound som igår i satsen för betydligt mindre summa!
dexter303
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 aug 2014, 12:57
Namn: Daniel Monsen

Re: Stor kista med massor med modeller från 1960-1980 tal

Inlägg av dexter303 »

Jag ska prata med min värderingsman som hjälp mig med prissättning. Enligt honom så såldes en likadan bloundhound modell på ebay för $75 dollar. Tittar jag snabbt där så ligger prisbilden på modellerna bra med runt $10 per byggsats.
wearbeagle
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 feb 2012, 13:48

Re: Stor kista med massor med modeller från 1960-1980 tal

Inlägg av wearbeagle »

Återkom gärna när du har rätt pris på dom!
dexter303
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 aug 2014, 12:57
Namn: Daniel Monsen

Re: Stor kista med massor med modeller från 1960-1980 tal

Inlägg av dexter303 »

Vi finns här under hösten. För er information kan vi även tänka oss paketpris på flera modeller. Det kommer även upp en länk senare med stort antal modeller där enstaka små delar eller dekaler saknas osv. Dessa säljer vi billigt så klart. Men som sagt, så behöver vi först kartlägga vad vi har och se vad marknaden tycker. Jag noterar att du anser priset ligga för högt för de ovanliga modellerna.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Stor kista med massor med modeller från 1960-1980 tal

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag menar också att de satta priserna är i överkant. Med mina 40 år som modellbyggare och anhängare av nostalgiska byggsatser (flyg 1:72) så har jag en helt annan realistisk värdering...:

Några exempel:

Byggsats, Ditt pris, Min värdering och kommentar
Junkers Ju 86E1/E2, 240kr, OK, Attraktiv för de som bygger svenskt.
Dragon Rapide, 400kr, 150kr, Är också utgiven av Airfix, inget speciellt samlarvärde.
Airfix gamla påsar, 100kr, OK, Endast nostalgi/samlarvärde.
SA Bulldog, 300kr, 60kr, Vanlig byggsats, just denna förpackning har endast samlarvärde.
Revell Viggen, 100kr, 30kr, Utgiven av flera andra. Ingen speciellt värde.
Rareplanes A-17, 240kr, 100kr, Vanlig, inget samlarvärde. Endast för de få som bygger vacuum. Finns dessutom utgiven som vanlig byggsats.
Heller J 21, 130kr, 60kr, Vanlig. Finns också utgiven av Special Hobby som är bättre.
FROG påsar, 100kr, OK, Endast nostalgi/samlarvärde.
Hawker Hart påse, 100kr, 300kr, Raritet, endast för samlare.
Heller DC-9, 1500kr, 400kr, Eftersökt ja, men tror ingen betalar 1500 kr.
Airfix Draken, 200kr, 50kr, Vanlig, inget samlarvärde. Finns mycket bättre byggsater utgivna.
Revell Kaydet, 275kr, 60-80kr, Finns i flera utgåvor, inget samlarvärde.

Generellt sett så är gamla byggsatser dåliga byggsatser, med några undantag. Ofta finns det en nyare byggsats utgiven som är bättre. Alltså köper byggarna hellre dessa!
De vanliga modelltillverkarna typ, Airfix, Revell, Heller, Italeri, Matchbox, Hasegawa m fl. gav ut dessa i stora serier vilket gör att det finns gott om byggsatser att hitta på andrahandsmarknaden. Detta gör att priset går ned!
Det finns några som samlar på byggsatser, just för samlandets skull. Typiskt är Airfix och Frogs byggsatser i påsar. De rena samlarna är procentuellt sett väldigt få i marknaden och det gäller för dig att hitta dem eller att de hittar dig...
Kort sagt. Om du vill bli av med dessa byggsatser inom rimlig tid, med låga annonskostnader etc så lönar det sig att hålla en lägre prisprofil.

Realiteten är att en modellbyggsats är inte värd mer än någon har lust att betala för den!

Lycka till med försäljningen!
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Stor kista med massor med modeller från 1960-1980 tal

Inlägg av Robin Nilsson »

Apropå Bloodhound och Ebay.
Det finns två auktioner med modellen i kartong med utgångsbud på 5 respektive 12 pund (utan bud än så länge)
Dessutom finns det två st i påse där säljaren tror att 75 pund är möjligt, den ena har fått fem erbjudanden som nobbats (för låga bud ...)
Det intressanta med buden är att de är gamla, det nyaste är från 2:e mars 2014 men det som är mest intressant är det äldsta budet som är daterat 17:e juni 2011. Modellen har alltså legat ute i minst tre år och ännu har INGEN velat betala 75 pund för den ....

Lycka till med försäljningen ;-)
Tradera kanske kan vara en möjlighet att komma i kontakt med samlare ...
/ Robin
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Stor kista med massor med modeller från 1960-1980 tal

Inlägg av robertlundin »

Som Airfix-samlare kan jag bara bekräfta det som sagts tidigare. Sälj internationellt, men även då får du sänka priset rejält. Jag köpte nyligen några "extremt sälsynta" byggsatser på auktion på Vectis i UK som hamnade kring 300 spänn styck, och det var mycket ovanliga sådana.
/Robert Lundin
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Stor kista med massor med modeller från 1960-1980 tal

Inlägg av Stefan S »

Det finns ju en raritet i samlingen, Fallers Convair440 men där saknas pris.

Mitt ex gav jag under hundralappen för.....


Stefan
Skriv svar