Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill se

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skogsstjärnan Special 3206 J 8 Gladiator dekaler

Inlägg av bergwall »

Hehe.. jag vet mycket väl att det kan gå loopar i huvudet om man önskar att kartlägga kamouflagemönstren på olika flygplan. Stor del av J 20-jobbet är redan gjort då jag slutförde Emil Lindbergs (Henrik Bergmans fru gjorde även stor del av vektoriseringen) 1/72-dekaler till J 20 för ett antal år sedan. Jag gissar det finns god vilja även från dessa inblandade att ge sitt medgivande. Men man får nog göra som vi gjorde då; att lämna kartläggningen av fläckmönstret för varje individ till byggaren och bifoga mer allmänna instruktioner!

jag har ganska mycket jobb gjort beträffande de svenska måldragare ni nämner. Jag vet inte riktigt när det ska bli verklighet. Det här är gamla grejor som jag brukar ta fram och peta på ibland (men jag ska erkänna att det var länge sedan nu):

Bild

Bild

Martinet, Fiat och Firefly har ungefär samma status som ovanstående. Jag vill minnas att det var en del tveksamheter angående alla småtexter som fanns på Firefly, en del av dem är läsbara på vissa bilder men långt ifrån alla.
AndersN

Re: Skogsstjärnan Special 3206 J 8 Gladiator dekaler

Inlägg av AndersN »

Länge sen jag gjorde nåt, men lite av J 20 1/32 har jag klart, t.ex specialmarkeringar typ gripemblemet och grisen i fallskärm (mot förmodan nån som har tips om fler seriefigurer på J 20?)
Edit: Roade mig lite i natt...
Bild

Bild
Slut edit.

Vill minnas att jag utan vidare bara drog upp dina småtexter 150% till denna härliga Magna Resin 1/48 Martinet (SE-AZC är däremot maskerat.)
Bild
Mao sätt igång nu, vi vill ha mer gult :)
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av Henrik Bergman »

Dekalerna till Svensk Flygtjänst, måste du göra färdigt.
Mitt Meteorbygge (Classic airframes 1/48) tog stopp, när jag konstaterade att dekalerna på vingen var för små.

Walkwaylinjerna på vingen fick jag lappa ihop, så att jag fick rätt utseende. :P

Bild

Det är väl dags att ta tag i denna igen ;)
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Anders
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:34
Namn: Anders Nowotny

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av Anders »

Tycker med att Meteoren är en väldans trevlig färgprick, här lite mindre i 1/72, byggsatsen från Aeroclub
Bild
Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Skogsstjärnan Special 3206 J 8 Gladiator dekaler

Inlägg av Björn Fransson »

bergwall skrev:Hehe.. jag vet mycket väl att det kan gå loopar i huvudet om man önskar att kartlägga kamouflagemönstren på olika flygplan. Stor del av J 20-jobbet är redan gjort då jag slutförde Emil Lindbergs (Henrik Bergmans fru gjorde även stor del av vektoriseringen) 1/72-dekaler till J 20 för ett antal år sedan. Jag gissar det finns god vilja även från dessa inblandade att ge sitt medgivande. Men man får nog göra som vi gjorde då; att lämna kartläggningen av fläckmönstret för varje individ till byggaren och bifoga mer allmänna instruktioner!

jag har ganska mycket jobb gjort beträffande de svenska måldragare ni nämner. Jag vet inte riktigt när det ska bli verklighet. Det här är gamla grejor som jag brukar ta fram och peta på ibland (men jag ska erkänna att det var länge sedan nu):

Bild

Bild

Martinet, Fiat och Firefly har ungefär samma status som ovanstående. Jag vill minnas att det var en del tveksamheter angående alla småtexter som fanns på Firefly, en del av dem är läsbara på vissa bilder men långt ifrån alla.
Meteoren, Robert... Meteoren... Det ligger en Xtrakitlåda i källaren och bara väntar på att de ska dyka upp. Och vad gäller Fireflyn lär ju dina halvfärdiga vara ljusår bättre än det som ligger i AZ:s låda i 1/48. Några stenciler mer eller mindre kan väl inte spela någon roll? ;-)
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av bergwall »

Jäsickens vilka fina modeller! Vad är de vita cirklarna på ryggåsen Anders? De har jag missat.

Mjo, jag tror det kan bli två till tre kombinationsark med Firefly och Martinet på ett ark, Meteor och Skyraider på andra, sedan Learjet (finns dock inget påbörjat) och Fiat på ett sista . Man kanske får gena lite på småtexterna, det är ju bara 1/48 det är synligt.

Borde gå att sy ihop ett ark med svenska Bell-47 (Polisen, Osterman etc), Kustbevakningens Cessna, osv. Det finns massa roliga saker jag är sugen på bara jag hade haft tiden, det som oroar mig lite är kundunderlaget. Problematiken kring avsaknad på dekaler är vi ju alla bekanta med, men jag har en känsla för att jag får smaka på det motsatta, -leta kunder till dessa knasiga proriteringar (det är ju inte ens bössor på många av dem). Eller är jag cynisk?

Det har funnits/finns en hel drös med coola MD-500-helikoptrar med svenska registrering. Ingen som känner sig driven att göra ett skogsgödslingsaggregat eller ett sånt sågaggregat med sågklingor stående på varandra? Desutom finns ju ambulanshelikoptrar, finska och norska civila Pumor. Listan kan säkert göras lång.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av Niklas »

Även om dekaler till en hel del "obskyra" flygetyg skulle vara intressant och ytterst välkommet, tror jag din analys av marknaden är relativt korrekt. JAG skulle personligen inte våga satsat på det, även om folk "lovar köpa si och så många ark". Sånt har visat sig vara osant tidigare...
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av Mats Averkvist »

Du kan trycka upp mindre antal ark om du byter från Carthograph till BOA... Då kan du trycka upp mindre serier som det är större chans för blir sålda!
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av bergwall »

Så sant Niklas, jag har hört sådana löften. Men det är ingt man får fästa någon vidare förhoppning vid.

Jag använder fortfarande Boa Mats, det är bara till kronmärken, stationsbokstäver etc som jag använder Cartograf. (Det gör hela dekalframtagandet till en ganska mycket längre process, eftersom det kan finnas halvfärdiga projekt liggande, dvs stenciler flottiljemblem kan vara färdiga, medan jag jobbar med att fylla ut platsen på ett Cartograf-tryck med ytterligare svenskheter. Eller tvärt om.)
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av Björn Fransson »

bergwall skrev:Jäsickens vilka fina modeller! Vad är de vita cirklarna på ryggåsen Anders? De har jag missat.

Mjo, jag tror det kan bli två till tre kombinationsark med Firefly och Martinet på ett ark, Meteor och Skyraider på andra, sedan Learjet (finns dock inget påbörjat) och Fiat på ett sista . Man kanske får gena lite på småtexterna, det är ju bara 1/48 det är synligt.

Borde gå att sy ihop ett ark med svenska Bell-47 (Polisen, Osterman etc), Kustbevakningens Cessna, osv. Det finns massa roliga saker jag är sugen på bara jag hade haft tiden, det som oroar mig lite är kundunderlaget. Problematiken kring avsaknad på dekaler är vi ju alla bekanta med, men jag har en känsla för att jag får smaka på det motsatta, -leta kunder till dessa knasiga proriteringar (det är ju inte ens bössor på många av dem). Eller är jag cynisk?

Det har funnits/finns en hel drös med coola MD-500-helikoptrar med svenska registrering. Ingen som känner sig driven att göra ett skogsgödslingsaggregat eller ett sånt sågaggregat med sågklingor stående på varandra? Desutom finns ju ambulanshelikoptrar, finska och norska civila Pumor. Listan kan säkert göras lång.
Jag antar att du samlar ihop ett gäng olika små ark till ett större som sedan klipps isär? I så fall skulle jag satsa på ett ark i 1-färgstryck, i svart. Antar att det blir billigare? Där skulle du kunna kombinera ihop ett gäng helsvarta ark: Svenska siffror 1964- (om inte de är tryckta redan), i 1/72 och 1/48, Flygtjänsts Meteor och Firefly i 1/72 samt Fireflyn i 1/48, plus polisens gamla Bell 47 i 1/72 (borde väl även finnas en modell i 1/48?). Till samtliga dessa finns modeller och inga större modifieringar krävs. Jag hade gärna köpt både en modell och ett ark av Skyraidern - men modellen finns ju inte idag. Så satsa svart! :)
Skriv svar