Su-25 dekaler

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Su-25 dekaler

Inlägg av Snussugen »

jfall skrev: Sorry att jag inte hörde av mig. Jag fick dekalerna och de är tyvärr lite gulnade och de flyter isär när man försöker använda dem. På grund av det har jag gjort lite efterforskningar vad man kan göra åt saken. Enligt de jag frågade så kan man hänga upp dem i fönstret för att få bort de gula och jag köpte dekalfilm för att de inte ska flytta isär.
Ledsen om detta är en småkorkad fråga, men vad tjänar det till att hänga upp gulnade dekaler i fönstret? Förklara gärna hur det gula försvinner, för min 1/24 FW190 dekaler är milt gulnade, och det hade varit toppen om lösningen vore så enkel att bara hänga upp dem i fönstret...
Live & let dry.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Su-25 dekaler

Inlägg av jfall »

Titta här tycker att länken var användbar
http://www.oldmodelkits.com/blog/plasit ... ld-decals/.

Jag antar att det är UV-ljuset som bryter ner de gula alltså bleker man alltså dekalen. Ett exempel är karamellfärg som går från färgad till klar när den utsätts för UV ljus. Troligtvis så påverkar det även själva trycket också men då den är mera stabil bleks de bara lite eller inget alls. Vet som sagt inte riktigt varför det fungerar har bara kollat runt på internet och alla verkar vara överens om att det fungerar.

Jakob
Jakob Fall
AP
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: Su-25 dekaler

Inlägg av bosnafly »

Tjena
Härligt skickar pm
Sani
Skriv svar