Vi på Sindcore har en fråga?

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
sindcore

Vi på Sindcore har en fråga?

Inlägg av sindcore »

Finns det någon som har byggt Kitty Hawks Jaguar A?

Vi skulle i så fall vara tacksamma att få veta Dina åsikter. Det bästa är att Du lägger ut den information på detta forum så alla får del av detta.

Mvh
Sindcore
bjand
Inlägg: 50
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:07
Namn: Björn Andersson

Re: Vi på Sindcore har en fråga?

Inlägg av bjand »

Jag håller på med ett bygge och har kommit en bra bit på väg men det är för tidigt att ge något slutomdöme. Jag kan inte bedöma måttriktigheten men det ser iaf ut som en Jaguar när jag tejpade ihop kropp, vingar och fena även om jag har några frågetecken för vissa detaljer. Ett uppenbart fel är vingframkanterna som ska vara helt raka men som har en liten knäck på modellen. Ytfinish och detaljering är bra. Byggsatsen innehåller ett stort antal små delar, bl.a. ett flertal öppna luckor på kroppshalvorna samt lösa klaffar och roder på vingarna. Vingar, fena och kropp är tunt gjutna och det är inte enbart en fördel när det gäller kroppen som består av separata fram- och bakdelar med stora luckor runt motorerna. Det gör att kroppen flexar lite hit och dit innan cockpit, hjulhus och skotten runt motorerna är på plats. Det mesta passar dock utan större besvär men man behöver torrpassa och kontrollera så att alla inre delar kommer helt rätt, annars blir det problem.
Enligt uppgift på Britmodeler har det förekommit spräckta huvdelar i många byggsatser. Mina var hela. Däremot var de bakre kroppshalvorna mycket skeva. Kanske beror dessa problem på att gjutstammarna är tätt hoppackade i en liten kartong.
Kitty Hawks Jaguar är nog inget för nybörjare, jag tror att det krävs en del byggvana för att lyckas med den här modellen.
sindcore

Re: Vi på Sindcore har en fråga?

Inlägg av sindcore »

Hej bjand

Tack för att Du tog dig tid att skriva så mycket.

Kitty Hawk är lite nya, de behöver kanske en "smekmånad" men får deras modell lite omsorg och kärlek så bör de bli bra. Det är inga modeller där man häller lim i lådan, skakar om. och det kommer ur en färdig modell.

Vi håller med dig, det är ingen modell för nybörjare.

Vi har skickat denna modell till en person som skall provbygga den.

Vi är flera som har titttat på bakkroppen, som du skriver, den är lite skev, Beror säkert på att de har plockat ut den ur formen för tidigt. Vi tror inte att detta skall bli ett stort problem, man få borra upp hålen lite djupare på insidan så att taggarna går in och limma bakkroppen bit för bit. Nu gäller att att framkroppen skall passa till bakkroppen.

Om det skulle var så att Du har fått en bakkropp som är bedrövligt, då skulle det vara tacksam Du skickar ett e-mail inkl.namn + adress till
sindcore@hotmail.com så skicar vi en ny bakkropp..

Mvh
Sindcore
bjand
Inlägg: 50
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:07
Namn: Björn Andersson

Re: Vi på Sindcore har en fråga?

Inlägg av bjand »

Skevheten var inget större problem. Det viktiga var att torrpassa alla interiördelar och se till att man successivt rättade till skevheten innan delarna limmades fast. Jag har nu limmat ihop hela kroppen + alla stora luckor och det passar ihop riktigt bra.

När det gäller fram- och bakkropp föreslår jag att man limmar ihop höger resp. vänster halvor istället för att följa bygganvisningen och bygga fram- och bakkropp som separata enheter.

Jag ska nu ge mig på vingarna som behöver korrigeras. Det är en knäck på vingframkanten som sedan går i en inåtsvängd båge in mot kroppen. Detta är fel, den inåtsvängda delen ska gå helt rakt från knäckpunkten in mot kroppen och fortsätta i samma linje som framkanten på den yttre delen på vingen.

/Björn
Skriv svar