En liten nostalgitripp... Lista utlagd!

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
DoktorO
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 okt 2012, 16:17

En liten nostalgitripp... Lista utlagd!

Inlägg av DoktorO »

Hej! Ny forumbesökare här....

Jag var väldigt intresserad av modellbygge i början/mitten av åttiotalet. Mitt fokus var Andra Världskriget, skala 1:72, men jag byggde även andra epoker, dock nästan enbart flyg. Jag byggde tillsammans med min far och likasinnade kompisar, och vi hade en del av familjens hobbyrum specialinrett för ändamålet. Med tiden skaffade jag kontakter inom både Sverige och internationellt, och köpte eller bytte till mig byggsatser från många olika hörn, bland annat hade jag kontakt med somliga herrar på IPMS - dock fanns ju på den tiden inget forum, eller knappt ens persondatorer för den delen... :D

Flygintresset har bestått i viss mån, dock har byggandet fått ge plats åt andra hobbies. Som ett resultat av detta har en gigantisk kartong, fylld till brädden med plastmodeller, ockuperat min fars förrädsutrymme nu i snart 30 år. Där finns en hel del gamla och obskyra modeller, några av dem vet jag är inköpta under sent 60- och tidigt 70-tal (jag köpte/övertog dem i min tur av äldre släktingar), en del är ryska och tjeckiska vacuumbyggsatser, en del var som jag minns det ganska svåra att få tag i redan då. I vissa fall kan kartongerna/plastpåsarna ha blivit öppnade i något skede. I något enstaka fall kan delar saknas. Somliga kartonger kan eventuellt ha blivit lite ankomna av förvaringen, men jag tror inte att det är något stort problem. Där kan också finnas viss kringutrustning såsom modellknivar, borrar, filar och andra verktyg.

Jag skulle vilja kolla med er om någon vill köpa de här modellerna. Finns det intresse av att jag postar en komplett lista med kommentarer över skick och dylikt?


Mvh Ola
Senast redigerad av DoktorO den 22 okt 2012, 00:08, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: En liten nostalgitripp...

Inlägg av Robin Nilsson »

Det finns nog intresse för en sådan lista även om det kanske finns bättre modeller av många av förebilderna.
DoktorO
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 okt 2012, 16:17

Re: En liten nostalgitripp...

Inlägg av DoktorO »

Jag kan tänka mig att kvalitén på modellerna gått upp med ny teknologi och bättre information om förebilderna. Kommer ihåg att det redan då pratades om olika modifikationer på framför allt öststatsbyggsatserna för att de skulle överensstämma bättre med verkligheten.

Jag har en hel del annat vid sidan av vakuumbyggsatserna också, så klart. Sen kanske det finns en del samlare som vill åt de gamla "originalen" också? :D

Hur som helst, jag ska ta en liten inventering imorgon och posta något över helgen!


Ola
DoktorO
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 okt 2012, 16:17

Re: En liten nostalgitripp...

Inlägg av DoktorO »

Lista kommer inom kort....!


Ola
wearbeagle
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 feb 2012, 13:48

Re: En liten nostalgitripp...

Inlägg av wearbeagle »

Kan man få en lista här med?
DoktorO
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 okt 2012, 16:17

Re: En liten nostalgitripp...

Inlägg av DoktorO »

Eder önskan är min lag. :)

Denna lista är uppskattningsvis lite drygt hälften av vad som finns. Ska inventera resten snarast möjligt.

Angående kommentarerna: Alla kommentarer är baserade på en snabb inspektion av innehållet. I de fall där det står "ej påse" har modellerna så vitt jag minns i samtliga fall inköpts utan påse. I de fall där det står "påse öppnad" lovar jag att efter bästa förstånd kontrollera att modellerna är kompletta innan något eventuellt skickas. I de fall där delar definitivt saknas, eller att modellerna är påbörjade i något mindre avseende, kan vi säkert koma överens om någon rimlig kompensation, om intresse ändå finns.


Mvh Ola


Bild
Oscar Alm
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 okt 2012, 12:47
Namn: Oscar Alm
Ort: Norberg

Re: En liten nostalgitripp... Lista utlagd!

Inlägg av Oscar Alm »

Hej!
Är intresserad av en del som finns i listan och är nog intresserad av något i den icke inventerade hälften också, finns någon uppdaterad lista snart?

Också intressant att veta var modellerna finns, själv bor jag i Fagersta.

Tackar på förhand!
MVH
Oscar
Skriv svar