Näthandel - höga porton

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
Stefan Blomberg
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 sep 2017, 12:46
Namn: Stefan Blomberg

Näthandel - höga porton

Inlägg av Stefan Blomberg »

Lyfter en gammal fråga; jag har kikat runt lite efter ett gammalt Eduard-set (till Tamiyas sdkfz 250/9) och får många träffar hos olika handlare världen över. Det är ju kul men portot... runt 150 SEK för att skicka ett ynka litet ets-set. Är det så illa nuförtiden eller finns det alternativ?

Stefan
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Näthandel - höga porton

Inlägg av Urban Gardini »

Uppblåsta portokostnader för att få lägre avgift till ebay då avgiften endast dras på köpesumman exklusive porto.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stefan Blomberg
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 sep 2017, 12:46
Namn: Stefan Blomberg

Re: Näthandel - höga porton

Inlägg av Stefan Blomberg »

Fast de högsta kostnaderna har jag upplevt hos handlarna direkt, en och annan på ebay har varit lägre.
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Näthandel - höga porton

Inlägg av Horrocks »

Fraktkostnaden varierar kraftigt enligt min erfarenhet. De flesta näthandlare har i praktiken en minfraktavgift, vilket gör det dyrt att beställa enstaka saker. Misstänker att de i praktiken lägger in en adminavgift. Däremot brukar det vara relativt billigt om man beställer mycket. Hannants tror jag t ex har ca £6 som minsta fraktkostnad, medan Sockelshop ligger på 14 EUR. När det gäller lätta saker som ets eller dekaler, så kan de Hong Kong-baserade firmorna (Lucky Model, Hobbyeasy, mfl) vara ett alternativ - de har ibland gratis flygfrakt på denna typ av prylar.
Skriv svar