Köpes: Mpm 72025 Spitfire XIX 1/72

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Köpes: Mpm 72025 Spitfire XIX 1/72

Inlägg av Frasse »

Söker denna byggsats av S31 Spitfire.

Göran
Paint it black ! :twisted:
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Köpes: Mpm 72025 Spitfire XIX 1/72

Inlägg av Spad16 »

Varför!!!! Den är fruktansvärt dålig. Jag tror att jag har resterna av en sådan, lådan och lite bitar, som Du kan få, Jag tror att jag använde något av den när jag byggde en Fujimi och en Airfix PR19, men den dög inte ens för att ta delar från.
/Neil
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Köpes: Mpm 72025 Spitfire XIX 1/72

Inlägg av Frasse »

Tja! Jag byggde en Mpm S31 för typ tjugo år sedan och det jag ändrade på var avgasrören och jag köpte en Aeroclub propeller. Detaljerade förarplatsen med syrgasflaskor och bälten. Jag upplevde inte att den var så dålig men det är klart att den inte bara föll samman. Har en obyggd Airfix S31:a och om man ska vara petig så är den inte heller perfekt i detaljering såsom övervingen, hjulen är fel för en S31. På Open 2003 ställde jag ut min Mpm S31 och erhöll femte plats av tjugo utställare i klassen propeller 1/72.
https://www.ipmsstockholm.se/home/wp-co ... 50x150.jpg
Göran
Paint it black ! :twisted:
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Köpes: Mpm 72025 Spitfire XIX 1/72

Inlägg av Frasse »

Måste rätta mig då jag tog fram Airfix S31:a. Hjulen med fyra hål är med i satsen men ritningen visar fel hjul.
Tyvärr är det ganska stora diken gjutna i ytorna på flygkropp och vingar.

Göran
Paint it black ! :twisted:
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Köpes: Mpm 72025 Spitfire XIX 1/72

Inlägg av Spad16 »

Resultatet av mitt PR19 battle mellan Fujimi och Airfix blev oavgjort, när dom var färdiga såg man ingen större skillnad. Airfix dikena försvann under några lager färg, grundmåla med pensel är en bra ide på Airfix. Jag tyckte att MPM såg hemsk ut, men jag kan tänka mig att den går att bygga, Din ser fin ut. I dagens läge skulle jag välja Airfix alla dar i veckan, den ramlade ihop , och blev snygg. Dessutom är Airfix korrekt med tryckkabin och andra detaljer för en sen PR19. Fujimi byggsatsen som jag byggde i tidig RAF version, är inte ens en PR19, det är en Mk14 , och krävde alldeles för mycket jobb för att bli bra, jag missade att kamera fönstret sitter fel på Fujimi.
Jag ska kolla på vinden, vad jag kan få ihop på MPM byggsatsen.
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Köpes: Mpm 72025 Spitfire XIX 1/72

Inlägg av Spad16 »

Rapport från vinden! Du har rätt, den är nog inte så dålig, bara ytan som är lite grov och konstig. Men det var sånt vi byggde på den tiden. Jag skulle iallafall välja Airfix. Det som saknas på byggsatsen är stabben och huven, jag tror att jag tog dom till Fujimi modellen. Har Du vägarna förbi gbg området så får Du gärna ta den och Moose republic dekaler, men dom har Du väl, så kan vi ta en fika och diskutera PR19 finesser.
Hälsningar Neil
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Köpes: Mpm 72025 Spitfire XIX 1/72

Inlägg av Frasse »

Tack Neil. Det får nog bli att bygga Airfixen trots allt. Bra tips med lite mera färg! Och fika tackar jag gärna ja till, vi får väl se om jag har vägarna förbi någon gång kanske med sommarbilen om det är någon fordonsträff åt västkusthållet.
Mvh
Göran
Paint it black ! :twisted:
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Köpes: Mpm 72025 Spitfire XIX 1/72

Inlägg av magnusf »

Jag gillar Airfixen, den ser rätt bra ut trots de lite trista dikena till panellinjer, här är mitt bygge på gamla Aeroscale från 2010 (scrolla ner en bit, det finns en Mk IX som är med och stökar också men det kommer en XIX, jag lovar!). Och det skulle absolut gå att få ett bättre resultat med enkla medel än vad jag fick då, ett lätt sätt hade varit att omfördela jobb från cockpit till utsidan till exempel :) !

Hälsningar

Magnus
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Köpes: Mpm 72025 Spitfire XIX 1/72

Inlägg av Spad16 »

Ser absolut bra ut på dina bilder (IX:an också) , jag måste ha fixat kamerafönstret på min, för den ser rätt ut, iallafall jämfört med Fujimi.
Sommarbilen låter intressant, vad är det för en? Tjolöholm är rätt skoj, och vi har sån där cruising i Kungälv.
/Neil
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Köpes: Mpm 72025 Spitfire XIX 1/72

Inlägg av Frasse »

Jo jag äger en Volvo 1800S-67 som inköptes precis när jag tagit körkort. Bilen renoverades på 80-talet och har körts varje sommar sedan 1988.
Tjolöholm låter intressant, har för mig att 1800:a klubben brukar träffas där men jag har inte varit på den träffen någon gång. Däremot har jag varit i Norrvikens trädgårdar vid Båstad flera gånger.

Göran
Paint it black ! :twisted:
Skriv svar