Sjöhistoriska museets modellbyggardagar 2018-02-03–04

Frågor och diskussion om allt som har med föreningen och dess verksamhet att göra.
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Sjöhistoriska museets modellbyggardagar 2018-02-03–04

Inlägg av kai »

I februari är det åter dags för modellbyggardagar på Sjöhistoriska museet och det är klart att vi ska ställa upp och ut.
Frivilliga anmäler sig till mig. Vi kommer förmodligen behöva biltransport för att få med allt vi ska ha, så jag kommer att behöva regnumret för denna bil för att boka parkeringsplats.

Vidare: Vi har ju brukat sitta och bygga för oss själva, men jag funderar på om vi skulle våga oss på att ha lite prova-på-bygge – det var länge sen sist och jag tror det kunde vara en bra marknadsföringsåtgärd inför 08-Open. Det har ju den komplikationen att fartygsmodeller inte brukar vara det mest barnvänliga att ge sig på, men några ubåtar och/eller Heller Cadet/Matchbox/Airfix/HobbyBoss småmodeller kanske kunde funka. Kommentarer och motförslag?
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Sjöhistoriska museets modellbyggardagar 2018-02-03–04

Inlägg av olindau »

Anmäler mig!
Har just införskaffat en ytterst lämplig modell :-)
Kan vid behov även ta med bilen.
/Olle
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Sjöhistoriska museets modellbyggardagar 2018-02-03–04

Inlägg av hanfeh »

Kan tänka mig att vara med på lördagen. Packning och lite annat på söndagen inför avresan.
Jag stöttar idéen med ett prova-på bygge. Vi får väl kolla tillgängliga modeller med marin anknytning som är lämpliga.
Har bara byggt landstigningsbåtar som vuxen och jag tycker inte de så lätta att de passar.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Sjöhistoriska museets modellbyggardagar 2018-02-03–04

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag anmäler mig preliminärt för både lördag och söndag! Tar med mig en liten blandad eskader i 1/350, och ett par 1/72-modeller till vitrinen.

Ställer mig skeptisk, men inte direkt negativt, till prova-på-bygge. Det brukade vara mycket jobb för knappt något.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Sjöhistoriska museets modellbyggardagar 2018-02-03–04

Inlägg av Janne Nilsson »

Är inte skeptiskt men kräver inte prova-på-bygge lite större yta än vad vi brukar ha?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Sjöhistoriska museets modellbyggardagar 2018-02-03–04

Inlägg av kai »

Janne Nilsson skrev:Är inte skeptiskt men kräver inte prova-på-bygge lite större yta än vad vi brukar ha?
Jo, så om vi ska ha det behöver vi bestämma oss ganska snart, så att vi kan boka upp nödvändigt utrymme med museet.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Sjöhistoriska museets modellbyggardagar 2018-02-03–04

Inlägg av hanfeh »

Förslag att vi skippar målning. Då blir det mycket enklare!
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Sjöhistoriska museets modellbyggardagar 2018-02-03–04

Inlägg av kai »

hanfeh skrev:Förslag att vi skippar målning. Då blir det mycket enklare!
På prova på-bygget? Så svårt brukar det ju inte vara – en bred pensel och guldfärg så blir det jättefint!
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sjöhistoriska museets modellbyggardagar 2018-02-03–04

Inlägg av Gabriel »

Jag anmäler mig preliminärt för båda dagar. Det kan dock ske förändringar då jag ännu inte har mitt schema helt spikat för veckan därpå. Jag kan ta med mig både hangarfartygsbaserat och amfibiefordon till montern. Hoppas Airfix hinner släppa sin Phantom i januari, då har jag även något att pilla på under helgen! Kan dessutom troligtvis stå för en bil.

/Gabriel
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Sjöhistoriska museets modellbyggardagar 2018-02-03–04

Inlägg av kai »

Gabriel skrev:Hoppas Airfix hinner släppa sin Phantom i januari, då har jag även något att pilla på under helgen!
Kniper det kan du få Airfix Sea Hurricane av mig :-)
Skriv svar