Gästföreläsare på vårt månadsmöte 141113!

Frågor och diskussion om allt som har med föreningen och dess verksamhet att göra.
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Gästföreläsare på vårt månadsmöte 141113!

Inlägg av Tankman »

Hej på er alla!
Vi har förmånen att få Christer Bergström, Vaktel Förlag, som föreläsare på vårt månadsmöte 141113!
Föredraget kommer att ta c:a 40-60 min (beroende på hur stökiga vi är) och sen finns det möjlighet att ställa fördjupande frågor.

Christer är författare och förläggare med WWII som specialitet, han ställde ut och sålde böcker på IPMS 08-Open 2014.
Han är relativt ny som förläggare men har ett gediget kunnande inom krigshistoria och förutom böckerna arrangerar han resor till intressanta platserr där slag, bataljer och liknande utspelats.
Nu kommer en ny bok om "Slaget om England" där många "sanningar" ställs på huvudet.
Med många intervjuver och noggrann källgranskning har nya fakta kommit i daga och ger en bredare och nyare insikt i förloppet.

För de som önskar går det att beställa o betala böcker (kolla på hans hemsida) i förväg annars så finns det att köpa på plats.
Bifogar lite info från Christer nedan.

Inbjudan gäller alla inte bara medlemmat i IPMS Stockholm, utan alla är välkomna oavsett medlemsskap eller inte.
Kaffe och mackor kommer att finnas som vanligt, fritt för medlemmar i IPMS Stockholm, en symbolisk avgift för övriga.

Hör av er till mig: mats009@gmail.com
så jag vet hur många som kommer (för fikats skull:).

Varmt välkomna
Mats Stråhle
IPMS Stockholm

Citat från en konversation som jag haft med Christer:

Hej!

I november 2014 utkommer min nya bok ”Slaget om England”.
Det är ett nytt praktverk i storformat, fullspäckat med bilder (många av dem helt unika, från piloternas egna fotoalbum). Se: http://www.bergstrombooks.se/slagetomenglandbok.htm

Detta är en helt ny skildring av slaget om England, och den skiljer sig på viktiga punkter avsevärt från allt annat som skrivits om detta berömda flygslag. Det har länge gällt som en ”sanning” att det gick två nedskjutna tyska flygplan på varje brittisk förlust. Här visas bl.a. att de brittiska flygplansförlusterna i själva verket var högre än de tyska.
Du får här ett erbjudande att köpa den för nästan halva priset (199 kr) plus porto 99 kr.
Då får du den också personligt signerad.
Sätt bara in beloppet på nedanstående bankkonto senast den 30 september:

Swedbank
Kontoinnehavare: Christer Bergström
Clearingnummer: 82701
Kontonummer: 04 580 5678

OBS! Märk betalningen med DITT NAMN – inget annat!

Maila mig sedan adressen som den ska skickas till, samt vad du vill att den ska signeras med. Då skickar jag den rykande het från tryckpressarna, innan den hunnit ut i bokhandeln.
Tänk på att den kan vara en perfekt julklapp till den ”som redan har allt”. J
Jag bifogar ett smakprov direkt ur boken.
Detta är saxat ur mitt förord till boken:

”Sedan över fyrtio år tillbaka har jag varit i kontakt med flygarveteraner från andra världskriget. Därigenom har även andra dörrar öppnats, som gett mig tillgång till dokument och annat material som finns utanför de officiella arkiven. Det visar sig nämligen att det, i synnerhet på den tyska sidan – kanske på grund av att ämnet där är så pass politiskt känsligt – vid sidan av de officiella samlingarna existerar en inte oansenlig samling originaldokument i privatarkiv. Ingen enskild person har öppnat dörrar för mig i så stor utsträckning som Adolf Galland, ett av de stora flygaressen under slaget om England och senare inspektör för det tyska jaktflyget. Jag hade förmånen att lära känna Galland personligen redan i unga år, och mitt besök i hans hem 1974, när jag bara var 16 år, förde in mig på en bana som resulterat i åtskilliga flygböcker. Den första av dessa handlade om slaget om England och hette Luftstrid över Kanalen när den kom ut 1983. Det allmänna forskningsläget och mina egna kunskaper i ämnet har flyttat fram så långt sedan dess, att föreliggande verk om något utgör ett fullkomligt vederläggande av denna första ansats.
Mer än fyrtio års studier av slaget om England har resulterat i många nya insikter. Inte minst har jag funnit belägg att vederlägga många av de seglivade uppfattningar som funnits kvar framför allt sedan tyskarna själva på 1950-talet började skriva historien om slaget om England. Besegrade generaler är sällan en tillförlitlig källa, och detta gäller kanske särskilt tyska befälhavare från andra världskriget som efter krigsslutet har funnit det lämpligt att skylla egna tillkortakommanden på Hitler och – i luftkrigets fall – Göring.
Även om det tagit emot i början, har mängden konkreta belägg tvingat mig att ompröva många tidigare oreflekterade föreställningar som bara ”ärvts” genom enkel litteraturläsning. Ett exempel är uppfattningen om Hermann Göring som en inkompetent befälhavare, vars beslut försatte Luftwaffe i en onödigtvis svår situation. En annan vanlig föreställning är att det tyska tvåmotoriga jaktplanet Messerschmitt 110 egentligen inte dög mycket till under slaget om England. Båda dessa uppfattningar är exempel på sådant som jag anser mig ha funnit belägg för att ompröva, vilket också sker i denna bok.
Ett annat område där det råder oklarheter, är det som gäller flygplansförlusterna under slaget om England. Efter åratal av djuplodande studier ned på inte bara förbandsnivå, utan även i enskilda piloters loggböcker, finner jag anledning att revidera en del av de tidigare förekommande förlustsiffrorna.”

Jag skriver också detta om min första bok, Luftstrid över Kanalen som kom ut 1983: ”Det allmänna forskningsläget och mina egna kunskaper i ämnet har flyttat fram så långt sedan dess, att föreliggande verk om något utgör ett fullkomligt vederläggande av denna första ansats.”


Alltså, 199 kr plus porto 99 kr på nedanstående bankkonto senast den 30 september:

Swedbank
Kontoinnehavare: Christer Bergström
Clearingnummer: 82701
Kontonummer: 04 580 5678

OBS! Märk betalningen med DITT NAMN – inget annat!
Maila mig sedan adressen och vad du vill att jag ska signera den med.
Och förresten – beställer du två eller tre eller fyra exemplar, så är portot 99 kr för båda eller alla tre/fyra böckerna.

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
Vaktel Förlag
Box 3027
S-630 03 Eskilstuna
Sweden
bergstrombooks.se
vaktelforlag.se
+46 - 16 – 12 15 27
Senast redigerad av Tankman den 17 sep 2014, 14:52, redigerad totalt 1 gånger.
Mats Stråhle
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gästföreläsare på vårt månadsmöte 141113!

Inlägg av Stellan »

Intressant initiativ!
Stellan Schroeder Englund
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Gästföreläsare på vårt månadsmöte 141113!

Inlägg av Tankman »

Jag passade på när tillfälle gavs:)
Mats Stråhle
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Gästföreläsare på vårt månadsmöte 141113!

Inlägg av Tankman »

Nu börjar de första anmälningarna om besök trilla in!

Passa på, ni kommer inte att bli besvikna!
Mats Stråhle
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Gästföreläsare på vårt månadsmöte 141113!

Inlägg av Robin Nilsson »

Bumpar denna litegrann ;-)
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Gästföreläsare på vårt månadsmöte 141113!

Inlägg av Janne Nilsson »

En fråga. IPMS Stockholms medlemmar behöver inte anmäla om dom kommer eller ej?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Gästföreläsare på vårt månadsmöte 141113!

Inlägg av Tankman »

Att jag ville få besked om vilka gäster förutom IPMS Stockholms vanliga gäng är för att kunna ta höjd för fikat så det inte tar slut!
Så det är inte allvarligare än så.
Lisa o jag räknar med lite fler än ett vanligt månadsmöte.
Mats Stråhle
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gästföreläsare på vårt månadsmöte 141113!

Inlägg av Stellan »

Jag kan ta en macka till :)
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gästföreläsare på vårt månadsmöte 141113!

Inlägg av Björn B »

Du får min
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Gästföreläsare på vårt månadsmöte 141113!

Inlägg av Janne Nilsson »

Bump och påminnels!

Missa inte den här chansen nu.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar