Vad "får man" med ett medlemsskap i IPMS Stockholm?

Frågor och diskussion om allt som har med föreningen och dess verksamhet att göra.
pxpxpx
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jul 2014, 03:09
Namn: M. Sandell

Vad "får man" med ett medlemsskap i IPMS Stockholm?

Inlägg av pxpxpx »

Hej,

Jag har byggt plastmodeller i ett par år. Innan dess plast och tenn-figurer med tillhörande regelböcker och flängande runt landet. Men nu har jag väl tyvärr blivit typ gammal och är mer intresserad av att läsa dammiga böcker om maskiner från förra århundradet för att sen bygga, måla och lägga ut på internet. Så jag på om det kanske inte skulle vara bra med att vara med i typ nån IPMS. Men jag har inte riktigt förstått vad det innebär mer än att man får lite mer internetvänner (inte dumt det) och också träffar dom i verkligheten?

Vad är de här byggmötena? Kommer någon peka och skratta åt min StuG III B och säga "Det är fel nyans av khaki och dessutom hade den ingen propeller efter krigsutbrottet!"?* :) Vad är skillnaden mellan ett byggmöte och ett månadsmöte? Gör man annat ockå? Har IPMS08 ett hemligt handslag?


* det tror jag inte, men jag funderade ut det mest "jobbiga" som kunde hända och det skulle väl vara nåt sånt :)
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Vad "får man" med ett medlemsskap i IPMS Stockholm?

Inlägg av Janne Nilsson »

Hej!

Föreningslivet är vad man gör det till och hur aktiv man själv väljer att vara.

På IPMS Stockholms månadsmöten så träffas och diskuterar vi det mesta inom modellhobbyn. Tar med och visar pågående och färdiga projekt. Nyinförskaffade verktyg, modeller och litteratur.

På våra byggmöten sitter man och bygger och snackar. Man får hjälp och ideer. Fast för en del kan det blir mer snack än något byggt. För vissa är det ett bra alternativ att kunna sätta av tid för modellhobbyn som annars kanske äts upp av något annat.

Vi visas upp föreningen och hobby i många sammanhang. Bla Arsenalen och vår egen utställning 08-Open. Vi arrangerar subventionerade resor för medlemmarna till andra utställningar och andra evenemang relaterade till hobbyn.

Om du får för dig att måla en Stug III B i tex mintgrön kan det tänkas att någon vill "hjälpa" till. Många av oss har kunskap och intresse och det är lätt att det "slinker" ur oss. Om man sen har en annan uppfattning är det upp till var och en att välja hur man skall göra med sin modell.

Tvärtemot vad måna tycks tro krävs det inte att man är en mästerbyggare för att vara med i IPMS. Däremot så underlättar det om man gillar modellbygge.

Varför inte dyka upp på ett möte och testa? Du är välkommen.

http://www.ipmsstockholm.se/home/styrelsen-2014/


Med vänlig hälsning
Janne Nilsson
Ordförande
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Vad "får man" med ett medlemsskap i IPMS Stockholm?

Inlägg av F Porsche »

Ja om länken nederst i din post är dina byggen, ja då kommer nog ingen att ge dig något råd, riktigt snyggt.

Speciella handslag hade inte IPMS när jag gick på möten iallafall, däremot finns det inom Frimurarna(jag är med där).

Byggmötena är en höjdare även om jag inte varit med på många år av olika skäl.

Om jag ska spå något så kommer stoora byggmöten över helger att bli nästa trend precis som utrikes, sponsade och ev tom ordnade av handlare, generalagent etc.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Vad "får man" med ett medlemsskap i IPMS Stockholm?

Inlägg av Janne Nilsson »

Aka "Geek-ends". ;)

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
pxpxpx
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jul 2014, 03:09
Namn: M. Sandell

Re: Vad "får man" med ett medlemsskap i IPMS Stockholm?

Inlägg av pxpxpx »

Det låter ju jättebra. Jag var egentligen inte ute efter något speciellt utan ville mest se om det jag läst mig till var ungefär det det var.

Ser till att komma på mötet den 21:a Augusti så får vi se på varandra :)

F. Porsche: Tack! (var är den generade smileyn? :))
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Vad "får man" med ett medlemsskap i IPMS Stockholm?

Inlägg av Ulf Lundberg »

Se närliggande inlägg om resa till Göteborg.
Det är kul!
Häng med!
Uffe
pxpxpx
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jul 2014, 03:09
Namn: M. Sandell

Re: Vad "får man" med ett medlemsskap i IPMS Stockholm?

Inlägg av pxpxpx »

Jag är sugen, men jag vet inte om jag har råd och tid. En ev. resa ner till Frankrike är på gång men det ska passas in med ytterligare en egenföretagare. :)
Skriv svar