Bygghelg på Armémuseum 13-14 april!

Frågor och diskussion om allt som har med föreningen och dess verksamhet att göra.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Bygghelg på Armémuseum 13-14 april!

Inlägg av Joakim Hultman »

Bild

Helgen efter det alltid lika storslagna 08 Open inbjudes modellbyggare från rikets alla hörn (och bortom) att komma till Armémuseum i Stockholm för att bygga modell, utan tvekan inspirerad av allt kul man sett på tävlingen! Precis som tidigare kan man ta med sig modell och verktyg för att bygga och prata tillsammans med likasinnade, bland artilleripjäser och karoliner.

I anslutning till detta kommer jag att hålla i ett prova-på-bygge för utomstående. Lite hjälp från en vänlig själ eller två emellanåt önskas, men i övrigt är det som en vanlig byggkväll.

Mer information om exakta tider kommer när det börjar närma sig!

Uppdaterad information nedan!
Kl. 10:30 på lördag morgon samlas så många som möjligt utanför museets entré, varefter vi ställer i ordning bord och stolar på våningsplan två.

Kl. 11:00 öppnar museet för allmänheten. Tillhör man IPMS presenterar man sig som sådan i receptionen, varpå man beviljas fritt inträde. Medtag modeller och verktyg, för den som vill. Vill man bygga modell bör man ta med en egen bordslampa, då belysningen är tveksam och föreningens bordslampor finns i begränsat antal!

Kl. 12:00 börjar prova-på-bygget, då utomstående får tillfälle att slå sig ned bland oss och bygga en egen modell som man köpt i museibutiken eller annorstädes. Det är framför allt jag som kommer att styra med det, men någon eller några får gärna hjälpa till om det blir mycket.

Kl. 13:00 börjar en guidad visning om stormaktstiden. Den som är intresserad är välkommen att hänga med!

Kl. ~16:30 börjar vi packa ihop vårt eget inför dagen. Museet stänger 17:00, och vi ska vara redo att gå ut då.

På söndag:
Kl. 11:00 öppnar museet, och dagen ser ut ungefär som föregående. Inget bordsbärande lär dock krävas på morgonen, och ingen visning om stormaktstiden blir det heller.

Kl. ~16:30 packar vi ihop för dagen och helgen, och jag ser gärna att folk stannar kvar och hjälper till med att flytta undan bord och stolar så att vi kan lämna museet kl. 17:00.

Och med det ser jag fram emot en lysande helg!
Senast redigerad av Joakim Hultman den 11 apr 2013, 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Bygghelg på Armémuseum 13-14 april!

Inlägg av Robin Nilsson »

Kul !! Om jag ändå kunde få loss tid från familjen och allt annat ....
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Bygghelg på Armémuseum 13-14 april!

Inlägg av olindau »

Kul att vårt nya samarbete med Armémuseum lever vidare !
Verkar ju vara givande för båda parter.

Bra att det inte bara är begränsat till IPMS-Stockholmare.

Jag kommer, den här gången !
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Bygghelg på Armémuseum 13-14 april!

Inlägg av Joakim Hultman »

Mer info om tider!

Museet har öppet mellan 11-17 båda dagarna. Vi ser gärna att folk dyker upp strax före elva på lördagsmorgonen och stannar kvar lite efter 17 på söndagskvällen för att hjälpa till med att lyfta bord och stolar. Är man ett par stycken så går det på nolltid!

När ni anländer till museet så kan ni säga till i receptionen precis vid entrén att ni är från IPMS, så kommer ni in utan att behöva betala inträde.

Denna gång kommer vi att hålla till på översta utställningsplanet, inte långt från ett par karoliner på hästrygg som går till anfall. Själva prova-på-bygget kommer att genomföras mellan 12-16, och det är främst jag själv som kommer att rodda det. Men lite hjälp vid behov är alltid uppskattat.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygghelg på Armémuseum 13-14 april!

Inlägg av Stellan »

Låter bra! Glöm inte bort bygglampor ni som tänker dyka upp.
Stellan Schroeder Englund
Hugis
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 jan 2012, 03:25

Re: Bygghelg på Armémuseum 13-14 april!

Inlägg av Hugis »

Bra initiativ och egentligen bra tajmat, när motivationen ligger på topp efter 08-open, men jag kan tyvärr inte delta själv.
Jag kommer sitta hela helgen ett stenkast därifrån i Kungsträdgården och ägna mig åt läderhantverk på medeltidsmarknaden där.
Kom gärna förbi och hälsa på när ni tar matpaus eller så, om ni har lust. :)
/Johan Hugogård
"Time flies like an arrow - Fruit flies like a banana"
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Bygghelg på Armémuseum 13-14 april!

Inlägg av Joakim Hultman »

Notera den uppdaterade informationen i mitt inledande inlägg!
Skriv svar