Gruppbygge: Bent wing bonanza!! Uppskjutet!

Frågor och diskussion om allt som har med föreningen och dess verksamhet att göra.
hanfeh
Namn: Hans Fehrnström
Kontakt:

Re: Gruppbygge: Bent wing bonanza!! Uppskjutet!

Inlägg av hanfeh » 30 jun 2020, 15:05

Äntligen får jag väl anse att mitt bidrag till Bent wing bonanza är färdigställt. Temasamling på JU-87 utanför Luftwaffe även om man nog får anse att de spanska Legion Condor är ett mycket tveksamt fall. Men alla är iaf swastikafria och har annan märkning.
https://www.diorama.one/ju-87-utanfor-luftwaffe/
(Jag jobbar med nya hemsidan och det enda som är klart förutom länken ovan är Robot 67.)

Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman » 30 jun 2020, 15:21

Kul att den utrikiska skvadronen är färdig nu, och trevligt med en liten hemsida till också! :D

Jens Tornblad
Namn: Jens Tornblad

Inlägg av Jens Tornblad » 01 jul 2020, 08:21

Hans, jag gillar verkligen den artikeln om Robot 67. Jättebra!
En obyggd modell är också en modell...

SmålandsJerusalem

Inlägg av SmålandsJerusalem » 01 aug 2020, 12:04

Kan man fortfarande delta i gruppbygget?

Jag råkar ha en F4U Corsair på byggbordet just nu.

Hur lång tid har man på sig i såna fall?

Huvmaskering är beställd, men har ännu inte kommit med posten.

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE

Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman » 03 aug 2020, 19:12

Lasse skrev:!!ÄNDRAT!! Pågrund av den hemska pandemin som håller oss ifrån varandra så skjuter jag på slutdatum till första månadsmötet vi faktiskt kan träffas.
Så hur lång tid man har på sig vette gudarna, men antagligen hinner du bygga färdigt din Corsair. Så till vida du inte har samma byggtakt som Kai. ;)

SmålandsJerusalem

Inlägg av SmålandsJerusalem » 03 aug 2020, 21:17

Nästa helg borde den vara färdig, i allra värsta fall helgen efteråt. Det beror på hur mycket det lönar sig att bättra på en Italeri-byggsats...men hittills så har jag överträffat mig själv med tanke på grundförutsättningarna.

Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman » 04 aug 2020, 22:08

Med en sådan byggtakt så hinner du bygga minst en skvadron med krokvingar tills det blir av!

SmålandsJerusalem

Inlägg av SmålandsJerusalem » 15 aug 2020, 09:37

Grunden till detta bygge var en Italeri-byggsats, Nr. 1313, som jag nu har kämpat med under fyra helger, vilket är den enda egentliga tid under veckan som jag har tid med plastmodellbygget.

Jag har lagt till flera förbättringar jämfört med originalbyggsatsen och som hastigast gjort en del ommålningar då Italeris målningsinstruktioner har varit felaktiga på vissa ställen. Som tur är så hade jag tillgång till färgbilder ifrån den här tiden.

Den tillhörde det franska marinflyget, vilket också syns på märkningarna. Den franska versionen av Corsair, F4U-7, var en mindre vidareutveckling av AU-1, vilket var den amerikanska marinkårens markattackversion av F4U Corsair. Denna hade bl.a. mer pansar runt motorn, bränsletanken och förarkabinen.

Ett inköp av en begagnad airbrush med kompressor är på G, men dröjer nog en månad till eller så. Däremot så har jag grundmålat delarna på gjutstammarna med TS-17 och därefter, efter att modellen var ihoplimmad och allt var maskerat, grundmålat med TS-15. Det som kan tillkomma i efterhand efter de här bilderna är ett försök med luftsprutan att bättra effekten som avgaserna har haft på den blåa kamouflagefärgen, annars kommer jag att låta modellen vara precis som den är.

Just förebilden till den här tjänstgjorde ombord på hangarfartyget R97 Bois Belleau (uttalas Båaa Bällåå), f.d. USS Belleau Wood, och tillhörde Flottille 12F år 1954. Där deltog i försöken att bibehålla kontrollen över dåvarande Indokina och genomförde otaliga markattackuppdrag mot Vietminh-styrkorna med automatkanoner, raketer och bomber. Tiotusentals 20 mm-granater och flera hundra raketer sköts iväg mot de vietnamesiska gerillasoldaterna, som till slut vann mot en stor luftburen övermakt. Två F4U-7 sköts ner och flera skadades svårt genom beskjutning ifrån marken.

Att det var en Italieri-byggsats märktes! Tunn plast, få alternativ med kabinhuven (jag ville ha den öppen och fick jobba mycket hårt för att möjliggöra detta) samt bristande kvalitet när det gällde det allra mesta, inklusive boxart, referenser och annat.

Bland annat så visade Italeri Kalle Anka-emblemet på stjärtfenan färglagt, vilket är så som Flotille 12F har det idag, men då var det enbart vitmålat. Boxarten visade upp en sjätte antenn, som vid en närmare granskning av referensbilder egentligen skulle vara ett fjärde positionsljus. Instrumentbrädan var felaktigt gjuten och behövde skäras av nedtill för att få det rätt. Förarkabinen saknade en främre vägg, som behövde tillverkas av tunn kartong.

Och massor med liknande saker...

Men nu är den i alla fall färdig. Det är ingen mästerligt byggt modell, men den duger för min del med tanke på omständigheterna och bristen på airbrush.

Detta är i alla fall mitt bidrag till gruppbygget.

Edit: Har bytt ut bilderna mot nya, där de främre landningsställsluckorna är vända på rätt håll.
Senast redigerad av 1 SmålandsJerusalem, redigerad totalt 31 gånger.

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf » 17 aug 2020, 09:09

Den där blev inte så dum Morgan!

Jag har den där byggsatsen liggande men har inte kommit mig för att bygga den. Och blir inte mer sugen av att läsa om dina erfarenheter :) !

Hälsningar

Magnus

SmålandsJerusalem

Inlägg av SmålandsJerusalem » 17 aug 2020, 17:14

Passformen var faktiskt helt okej, det var bara allt det andra extraarbetet som kändes jobbigt. Dekalerna var också mycket smidiga att arbeta med.

Däremot så upptäckte jag ett pinsamt fel...de främre luckorna på landningsstället har limmats på upp-och-ner. Det får jag nog ta och korrigera.

Om du ska bygga den så rekommenderar jag dig att korta av raketernas stabilisatorer lite grann, annars får de inte plats på bredd jämte varandra, trots att raketfästena limmas fast exakt enligt Italeris instruktioner...

Sedan förstår jag inte heller poängen med att ha en delad kabinhuv när det utan modifieringar bara går att ha den i stängt läge... Italeri hade lika väl kunnat ha den gjuten i ett enda stycke redan från början istället för att "lura" byggaren.

Skriv svar