Ett sorgens besked

Frågor och diskussion om allt som har med föreningen och dess verksamhet att göra.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Ett sorgens besked

Inlägg av olindau »

Jag har ikväll fått ett sorgligt besked, vår vän Anders Svennevik har avlidit.

Anders var en stor profil i vår förening med mycket kunskap och ett stort hjärta.
Saknaden kommer att vara stor, men mina minnen av honom finns alltid kvar hos mig.

/Olle Lindau
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ett sorgens besked

Inlägg av Stellan »

Dystert besked, Olle. Även om vi inte umgicks privat eller satt i timmar på mötena och pratade så fanns han alltid med. Antar att ni håller någon form av avsked på kommande möte.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Ett sorgens besked

Inlägg av Ulf Lundberg »

Anders var en nyckelperson i min utveckling som modellbyggare och som domare.
Under de första åren hade vi som standardpunkt på vårt program, att han skulle kritisera mina modeller när jag ställde ut dem på månadsmötena.
Alla som tittat på modeller tillsammans med Anders vet hur vassa ögon han hade och hur väl han kunde formulera sina iaktagelser.
När andra sade att en modell var bra, kunde han formulera vad som var bra med modellen.
Jag tog till mig hans kritik och tillämpade den på nästa bygge. Det hela var mycket lärorikt och roligt.

Nästa naturliga steg var att Anders lärde upp mig till domare.
Hans klartänkthet, vassa blick och insisterande på att hålla isär bedömningskriterierna från varandra, har jag försökt ta med mig sedan dess.

När vi gjorde om regler ock klassningssystem för 08-OPEN spelade Ander åter en nyckelroll.
Han insisterade på att vi istället för att göra korrigeringar i det gamla systemet först skulle ena oss om vilka grundläggande priciper som skulle gälla för klassning och bedömning. Så gjorde vi och det nya systemet har fungerat utmärkt i bortåt tio år nu.
Arbetet i regelgruppen hör till det mest tillfredsställande intellektuella arbete jag deltagit i.

Tillsammans med Anders genomförde jag tre domarkurser, där vi utbildade många av de domare som idag dömer på OPEN.
Anders stöd under mina första år som huvuddomare på OPEN var ovärderligt.

Tack Anders, för vad du gett mig som modellbyggare och domare och för vad du under många år gett IPMS-Stockholm.

Ulf Lundberg
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Ett sorgens besked

Inlägg av kai »

En bild från Open 2005 som för mig fångar Svenneviks väsen.

Bild

Frid över Anders minne.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Ett sorgens besked

Inlägg av Joakim Hultman »

Även jag tog intryck av Anders förmåga att sätta ord på vad som var bra och dåligt med en modell, och kunde med hjälp av det utveckla mitt eget byggande.

Han är saknad, men inte glömd.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Ett sorgens besked

Inlägg av Öken-Erik »

Oerhört tråkigt.
Anders har betytt mycket för hobbyn.
Han är saknad. :-(

Öken-Erik
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Ett sorgens besked

Inlägg av Ulf Lundberg »

Bild

Anders och jag kollar på modeller.
Domarkursen januari 2011.
Uffe
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Ett sorgens besked

Inlägg av tiking »

My deepest sympathy.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
markkaiser
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 nov 2018, 19:23
Namn: Mark Kaiser

Re: Ett sorgens besked

Inlägg av markkaiser »

Verkligen sorgligt :( Anders (och några till) var de eldsjälar som fick mig att trivas när jag gick med 1993. Han var den snällaste av de alla, och de som någonsin besökte honom i hans hem har ett minne för livet. R.I.P., nu får du tid att läsa.
Skriv svar