Fråga ang F10.

Frågor och diskussion om allt som har med föreningen och dess verksamhet att göra.
Henke76
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 jun 2017, 21:12
Namn: Henrik Persson
Kontakt:

Fråga ang F10.

Inlägg av Henke76 »

Jag har en fråga angående F10 memorial, dom medlemmar som åkte på denna trevliga modellhändelse var det nåt dom gjorde på egen hand eller blev dessa medlemmar sponsrade med resa och hotell? Om svaret är ja, så hade man ju som medlem önskat att frågan hade tagits upp här. Eller gäller det att känna "rätt" folk inom föreningen för att ta sig med sponsring till Ängelholm? Det är ju en förening och där sammanhållningen är en av dom största grundpelarna...
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Fråga ang F10.

Inlägg av olindau »

Läs Hasses inlägg från den 20:e juni i denna tråd: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 878#p81878

Jag tycker att du också ska läsa igenom reglerna för resebidrag som finns här: http://www.ipmsstockholm.se/home/foreni ... esebidrag/

Med vänlig hälsning
Olle Lindau
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Fråga ang F10.

Inlägg av hanfeh »

Jag har jobbat en hel del med frågan om resor och deltagande i tävlingar/utställningar sen jag kom med i styrelsen och tycker vi kommit en bra bit på vägen att detta sker helt öppet för alla i föreningen. Att delta i en tävling/utställning är självklart något som varje enskild medlem måste ta ställning till. För att stödja detta så har vi en Evenemangskalender med många kommande tävlingar/utställningar listade. Vid Månadsmötena så drar jag alla kommande events.
IPMS Stockholm har också infört en möjlighet att få ett bidrag (med betoning på bidrag) för att få flera i föreningen att delta i events utanför Stockholm. Styrelsen fattar beslut om eventuella bidrag med hänsyn till budget och verksamhetsplan.
Det är dock upp till enskilda medlemmar att initiera och sen organisera en resa om flera vill vara med. Kai har t ex initierat resor till Riga och Helsingfors och det har han gjort som enskild medlem. Det är inte styrelsen som gör detta. Vi har många events under hela hösten och det är upp till varje medlem att ta initiativ till att besöka dessa.
Självklart kan man alltid åka på egen hand om man inte vill representera IPMS Stockholm med klubbord, göra reklam för 08-Open, dela ut priser och skriva rapport.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Fråga ang F10.

Inlägg av Anders.Edblad »

Henrik, gissar att frågan gäller mig då jag var den enda från IPMS Stockholm som var där förutom Hans och Olle.
Jag har inte tänkt på att jag skulle representera någon av de klubbar jag är medlem i och har inte ansökt om något bidrag men jag vet att möjligheten finns.
La ut lite bilder på forumet för att dela med mig av det som visades på F10 tänkte göra likadant när jag åker till AIM.

Anders E
Henke76
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 jun 2017, 21:12
Namn: Henrik Persson
Kontakt:

Re: Fråga ang F10.

Inlägg av Henke76 »

Jag tackar för samtliga svar och dom var verkligen "matnyttiga" men jag kan väl tycka att varför inte annonsera här om folk vill följa med? Jag själv har varit mycket passiv medlem de senaste åren men jag saknar den där VERKLIGA sammanhållningen i att våga låta medlemmar som är relativt nya att känna sig som en i gänget. Detta var en fråga som mestadels rörde nya medlemmar då jag själv detta året ej är medlem, man ser allt för oftast i dom reportage ni visar så är det i princip samma medlemmar hela tiden som står för detta. Jag tycker det är mycket bra att föreningen och att dessa "samma" medlemmar gör ett reportage om dessa alla utflykter såklart men jag tycker att föreningen kan vara mer transparanta när det gäller att åka på diverse utflykter. Att som medlem få läsa ett reportage utan att få en fråga själv om att följa med till Ängelholm gör att kanske flera medlemmar undrar varför inte just dom fått en förfrågan av att få följa med till detta, mitt tips är att även annonsera detta här på forumet så nås dom flesta av budskapet. Hasse och Olle är ju tunga "pjäser" inom föreningen och dom gör det så bra men låt oss vara lite mer öppna.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Fråga ang F10.

Inlägg av Lerxzt »

Angående resor så tycker jag ansvaret ligger mycket hos individen själv. Även om man är passiv och inte besöker månadsmöten, byggmöten så kan man alltid skapa en tråd och påtala sitt intresse att följa med någonstans eller skicka PM till någon! Oftast finns det någon som kan erbjuda plats i bil eller liknande. Kai skriver alltid i forumet och hojtar om någon önskar följa med, och en stor eloge till Kai för de resor han samordnar. I andra fall åker man mer privat och har mindre tid att samordna med andra att man åker på nåt. Det gäller också att vara förutseende och fråga runt i god tid. Funderar själv på vilka internationella utställningar som kan vara av intresse nästa år, och agerar därefter genom att fråga medlemmar som jag vet planerar i sin tur. Så ta en titt på de evenemang (förslagsvis i evenemangskalenden) som är av eget intresse, skapa en tråd tidigt och visa aktivt att du vill åka dit. Detta gäller oavett om du är en ny medlem eller inte. Jag är helt säker på att det hörsammas!

Själv är jag bara en vanlig medlem, varit frånvarande i över ett år men ändå genom att maila och kommunicera så hänger jag med på olika resor. Om bara man visar intresse (att man vill hänga med) så tycker jag IPMS Stockholm är mycket inkluderande och villiga att så många som möjligt följer med på olika evenemang. Att IPMS Stockholm skulle vara motsatt, en liten elitistisk klick eller som du skriver "samma medlemmar" som internt hittar på saker stämmer helt enkelt inte enligt min uppfattning.

Bara mina två cent, mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Henke76
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 jun 2017, 21:12
Namn: Henrik Persson
Kontakt:

Re: Fråga ang F10.

Inlägg av Henke76 »

Jag ska väl inte vara en gnällspik hela tiden heller så därför skriver jag detta, ipms Stockholm har aldrig som jag vet varit en sådan stor och en sådan aktiv förening som den är idag. Detta mycket tack vare den sittande styrelsen med Hultman som ordförande och en driven kassör som Kai, sen har vi Hasse och Olle som drar ett tungt strå till stacken med deras reportage mm, ni är guld värda såklart. Sen är det så kul att se att föreningen har vuxit med flera mycket skickliga medlemmar och man behöver heller inte vara en "fantom" inom modellbygge för att få en fungerande förening, för det handlar om att det ska vara kul. Ipms Stockholm gjorde för några år sedan något som verkligen lyfte upp mig ur det "träsk" jag befann mig i då och det är jag tacksam för. Jag ska erkänna att jag har varit bitter dom senaste åren och det har inget med föreningen att göra så jag tycker att jag ska börja ge mer ros istället för ris då det är jag som varit bitter pga min livssituation, tack för att ni finns ipms Stockholm.

MVH/Henrik Persson
Skriv svar