Dubbelbygge.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Horrocks skrev:Jag är väldigt förtjust i Oceans mattlack. Använder i princip samma metod som Fredrik, men har 0,2mm nål. Spär rejält med destillerat vatten med lite fönsterputs och sprutar minst tre tunna lager.
0,2 nål använde jag också tills alldeles nyligen och det fungerade bra, men med 0,4 nålen blir flödet bättre och jag kan spruta längre utan att det torkar på nålen. Men kanske att fönsterputsen förbättrar flödet?!

Mvh Fredrik
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Stort tack för alla bra tips!

Jag fortsätter med mitt test av matta lacker.
Bild

Köpte Alclads matta lack för några år sedan men det måste varit något fel på den för det blev inte matt inte ens sidenmatt. Synd då Alclad är väldigt lätt att köra i Airbrush. Kanske ska testa med en ny burk?
Jag har sett många modeller som är lackade med Ocean lack och det ser mycket bra ut. Jag ska göra mer tester av den än så länge ser det inget bra ut. Inget fel på lacken, det brukar ta ett tag innan man kommer underfund med nya fabrikat av lacker/färger.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av magnusf »

Jag har använt Mr Paints matta lack med lite extra av deras mattningsmedel i, det blev riktigt "ökenmatt". Tamiyas mattgörare kan göra resultatet lite mjölkigt om man tar i för mycket men jag upplevde inte sådana tendenser med Mr Paint.

Har en hel kruka med Ocean-lack, borde definitivt prova den jag också :) !

I övrigt så tycker jag din vagn blev läcker :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag fortsätter mitt ovetenskapliga test av mattlacker. Jag har en sprutbox som gör att jag kan använda alla ohälsosamma/illaluktande fabrikat.
Det här är alla matta lacker som jag hade hemma!
Bild
Det visar bara att jag inte har hittat någon favorit som jag tycker fungerar bra. Det största felet är säkert jag själv inte testat alla tillräckligt mycket och gett dom en ärlig chans.

Magnus, kul att du gillar vagnen.
Jag har samma erfarenheter som du när det gäller Tamiyas mattgörare.
Mr Paints mattgörare verkar fungera bra men på flaskan står det att den ska blandas 1:1, det testade jag på deras matta lack, det blev inget bra men på deras hemsida står det att när den blandas med deras matta lack ska delen av mattgörare vara högst 10%. Det har jag testat och då blev det som du skrev ökenmatt.
Jag ska fortsätta att testa Oceanlacken, det verkar ta ett tag innan man kommer underfund med den.
De där sprayburkarna verkar fungera bra även om det känns lite grovt att spraya med dom.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av magnusf »

Herregud! Du samlar på lack som jag samlar på modeller :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Om någon startar en tävling om vem som har mest matta lacker kommer jag antagligen att få en topp placering.
Men om tävlingen gäller om vem som är bäst på att använda matta lacker hoppas jag att det finns ett fint tröstpris.

Anders E
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Andre B. »

Jag har faktiskt använt ocean mattlack rätt ur burken och lagt på med pensel och fått ett helt ok resultat. Men för att vara på säkra sidan har jag spätt ut det med 50/50 vanligt kranvatten.

Vad jag känt är kanske att oceanlacken inte har samma hårda yta som övriga akryl och enamelfärger. Den är känsligare för skav och repas lätt...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av magnusf »

Gunze och Tamiya är inte direkt stenhårda de heller!

Hälsningar Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Återupplivar den här gamla tråden.
Nu har jag lagt ett lager mattlack på vagnen det blev Tamiya mattlack direkt ur sprayflaskan.
Av alla lacker jag testat tycker jag att det var den och Mr Surfacer som minst ändrade kulören på färgen. Vagnen är målad med Mr Paint. Min erfarenhet är att Tamiya färgen (den på sprayburk) inte fungerar på Gunze färg.
Tyckte inte att vagnen var så blank men det blev en stor skillnad. Det är lätt att ta bort banden eftersom de inte är limmade. Vädrade lite mer med pigment.
Bild

Det var som vanligt bråttom att bli klar till C4 därför gjordes inte mycket åt vägen som den åker på. Nu är det som vanligt bråttom att bli klar till Open men nu har jag lagt AK Brun Wash mellan stenarna det blir en stor skillnad.
Bild

Printade ut olika varianter av namnskylt på overheadpapper som jag lackat på baksidan. Fäster den på plattan med dubbelhäftande tape.
Bild

Det blir inte lika snyggt som riktiga metallskyltar men snäppet bättre än dymotape.

Anders E
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Lerxzt »

Ska bli kul att se den live på Open..

Angående skylt så finns det väl fortfarande tid att beställa..
Se tråden: viewtopic.php?f=2&t=10684 för tips!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar