Dubbelbygge.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Gillar skarpt!
Som Magnus sade tidigare; det är svårt att tro att rutmönstret på den riktiga vagnen var perfekt rakt och vinkelrätt. Hur skulle de ha burit sig åt för att få till det på dessa ojämna ytor.
Jag tycker snarare att det inte helt perfekta rutmönstret bidrar till realismen.

Uffe
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Stellan, jo jag har en Chieftain som är rätt typ för Berlin camo. Men just nu känns det som om det räcker med rutiga stridsvagnar så den får vänta ett tag.

Uffe, nu när jag ser det färdiga resultatet håller jag med om rutorna i början var jag inte nöjd med att de inte var mer vinkelräta. Men som sagt hur skulle de fått till det när dom målade den.

Nu är den helt klar, jag har vädrat den på sidorna och på banden. På det gröna har jag bara gjort en pinWash med svart/brun oljefärg och försökt göra ljusare och mörkare partier med airbrushen. Mitt mål har varit att inte få den för mörk och för enhetligt vädrad.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Stellan »

Vet man bakgrunden till rutorna? Är det så att det är samma tanke som med Berlin-camout och andra liknande för strid i bebyggelse eller var det så att det var en rysk schackmästare som målade vagnen?
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har försökt få mer info om den här vagnen men det enda jag hittat är en ganska suddig bild.
Vad jag vet är Tallin det enda ställe där man använde Mark V operativt. De andra som fanns i andra städer var bara statiskt uppställda.
Mycket möjligt att den här var en av dom.
Att en Rysk sckackmästare målade vagnen tycker jag låter som en bra förklaring tills motsatsen bevisas!

Anders E
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Björn B »

Som jag länkade till i ett tidigare svar verkar detta vara en vagn från Kiev som stod uppställd som monument eller museiföremål. Har bara sett en enda bild på den i rutigt. Under kriget ser den enfärgad ut. Har efter den posten hittat denna sida med bilder på vagnen http://wek.kiev.ua/uk/%D0%86%D0%BD%D1%8 ... 0%B8%D0%BA
Vagnen är numera utbytt mot ett monument över Viacheslav Chornovil: http://visitkyiv.com.ua/en/tours/archit ... -chornovil
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Trodde att jag var klar men är inte helt nöjd med resultatet. Det gröna är för blankt och hela vagnen är för ojämt vädrad.
Gillar Mr P men deras mattlack är inte särskilt matt, möjligtvis halvmatt.
Har alltid haft svårt för mattlack därför har jag gjort en provbit som jag testar på innan jag sprayar på tanken.
Vet att många använder Ocean lack har en sådan burk tar tacksamt emot goda råd på hur man använder den.
Jag ska också göra så att gatstenen ser mindre plastig ut och funderar på att sätta dit en lyktstolpe som är tidstypisk för vad man kan ha haft i
Tallin 1941.
Bilagor
Matt 2.jpg
Matt 2.jpg (142.22 KiB) Visad 21199 gånger
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jag har använt Ocean mattlack ett tag nu och gör ungefär så här...

* Spär mellan 50:50 och 60:40, destillerat vatten till lack.
* Sprutar med lågt tryck och 0,4mm nål i Evolution.
* Upplever att man får spruta på.ganska tunt och sedan torka med bara luft i sprutan och sedan mer lack och repetera tills du är nöjd.

Jag gillar hanterbarheten och att det blir väldigt matt. Lycka till!
/F
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack för bra tips Fredrik!
Jag har en Badger spruta med ungefär samma nålstorlek. Ska göra ett första test på min provbit idag.

Anders
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Horrocks »

Jag är väldigt förtjust i Oceans mattlack. Använder i princip samma metod som Fredrik, men har 0,2mm nål. Spär rejält med destillerat vatten med lite fönsterputs och sprutar minst tre tunna lager.
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Dubbelbygge.

Inlägg av Falken »

Vill ni ha riktigt matt kan ni använda Alclads mattlack. Har kört den lite till och från och upplever att den blir lite väl matt för flygplan. Tycker att Mr Paints passar bättre där som gärna blir lite sidenmatt.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Skriv svar