Årets tema! Räddning.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Årets tema! Räddning.

Inlägg av Anders.Edblad »

Temaklasser är för mig intressanta då jag bygger modeller som jag i vanliga fall inte bygger. Men med årets tema är det inte så eftersom jag ändå tänkt att bygga Airfix nya Walrus.
Då min F-84 spräckt alla tidsramar blir det ett riktigt stressbygge på två veckor. Jag har en massa Eduard fotoets men kommer inte att använda något för att hinna till Open.

Bild Bild

Bild Bild

Bild Bild

Att vända upp o ner på biplan när man sätter dit den övre vingen på ett biplan tipsade Mikael Terfors om på hans utmärkta föredrag på C4 om hur man riggar biplan.

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Årets tema! Räddning.

Inlägg av Anders.Edblad »

Att det hänt mycket med Airfix nya modeller jämfört med de gamla visste jag men bygget av Walrusen är en positiv överraskning. Mycket bra passform minimalt med spackling och fina detaljer mycket prisvärd.
Vad jag kan se var Walrusen inte riggad med vajrar jag har försökt att rigga den med 0,3mm pianotråd. Jag har bara limmat tråden i ena änden så att modellen kan röra sig lite utan att tråden blir krokig.


Bild Bild
Bild Bild

Anders E
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Årets tema! Räddning.

Inlägg av Joakim Hultman »

Jättefint bygge! Interiören ser ju bra ut även utan en massa fotoets.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Årets tema! Räddning.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Joakim, kul att du gillar den.
Kartan är det enda som inte är original av interiören. Det är många utslagsmärken på insidan av kroppen men de är lätta att ta bort.
Lite extradetaljer blir det. Tändkablar och roderliner är gjorda med stretched sprue och roderhorn av plasticard.
Det går en vajer mellan en av stöttorna och den övre vingen den gjorde jag av Uschi tråd och små öglor som jag tvinnade av tunn koppartråd.
Montex Mask har jag använt när jag målat siffror och nationalitets beteckningar.
Nu finns det inte tid för mer detaljering!
Bild Bild

Bild Bild

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Årets tema! Räddning.

Inlägg av Anders.Edblad »

I flotten var det gjutet "vatten" i resinet. Jag målade flottens färg i botten och la på ett lager av Mod Podge lim för att efterlikna en vattenyta.
Jag såg att limmet kan användas till det i Johannes L byggtråd Cockleshell heroes , tänkte använda det till hela vattenytan.

Bild

Planet är snart klart om allt går som planerat ska det sjösättas idag.

Bild Bild

Anders E
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Årets tema! Räddning.

Inlägg av Horrocks »

Fint bygge!

Vad är det för tillverkare av flotten?
LasseE
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 dec 2016, 02:37
Namn: Lasse Enfjord

Re: Årets tema! Räddning.

Inlägg av LasseE »

Oooooo spännande! Jag gör exakt samma. Hinner du klart?
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Årets tema! Räddning.

Inlägg av Björn Fransson »

Hur läcker som helst! Håller verkligen tummarna för att du hinner klart!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Årets tema! Räddning.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Johannes och tack för bra tips om Modpodge. Figuren är en gammal Verlinden som jag köpte för väldigt länge sedan. Jag har bytt huvudet på figuren. I satsen är det två flottar.
Bild

Lasse, kul att du också bygger en då blir det minst två Valrossar på Open!

Tack Björn, jo den kommer att bli klar ikväll har jag limmat fast planet som nu är helt klart och lagt på ett första lager av Modpodge.
Bild Bild

Anders E
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Årets tema! Räddning.

Inlägg av tiking »

Kanon snygg Anders. Det ska blir rolig att se den på 08.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Skriv svar