Årets tre första vårblommor....

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Årets tre första vårblommor....

Inlägg av Micke A »

Sådärja... experimenterat lite med.... mobilkameran och tycker att bilderna ser helt OK ut ;) Detta är årets första skörd.
Först ut blev en Dragon Black Label ( låter misstänkt som en whisky? :) ) Kampfpanzer 70 som var en samproduktion med USA efter kriget parallellt med utvecklingen av Leoparden. Byggt utan tillägg el andra konstifikationer... :?
Bild

Bild

Deras modeller är ganska förenklade men trevliga att bygga!

Bild

Bild

Besättningen är från Valkyrie, lite fel tidsmässigt eftersom de ska föreställa 70 - 80- talets uniformer och vagnen avslutades runt 1970-

Bild

Därefter tog jag omhand om Tamiyas ryska Matilda som påbörjades i höstas och därefter förpassades längre och längre ner i ofärdighögen... :shock:

Bild

Bild

Lite skillnader mot den brittiska versionen, ses mest i fronten.

Bild

Vagnchef och förare är Tamiyas egna med utbytta huvuden.

Bild

Infanteristerna från ICM.

Bild

Slutligen valde jag att ta upp en riktigt gammal surdeg ur högen! :o
Trumpetens urgamla KV II Big Turret som jag byggde klart och primade för massor av år sedan när den kom ut.

Bild

Bild

Figuren kommer jag inte ihåg vilken tillverkare det är ---- :oops:

Bild

Jag hoppas att detta kan inspirera fler att lägga upp bilder på pansar mm vilket är ganska glest på forumet.

Tack för titten!

Micke A
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Årets tre första vårblommor....

Inlägg av Andre B. »

Är nog första gången jag sett den där "70:ian" i modell. Bortsett ett reportage i FSM om prototypen som aldrig ledde till produktion så är det en väldigt sällsynt modell. Hur många byggde man i verkligheten? Fem, tio innan man lade ner projektet? Vore kul att se den bredvid en tidig Leopard eller en Centurion...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Årets tre första vårblommor....

Inlägg av F Porsche »

Cool 70:a !
Man får vibbar av rastrerade bilder i gamla tidningar från kalla krigets 70-tal.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Årets tre första vårblommor....

Inlägg av Joakim Hultman »

Matildan är jättefin! Mycket bra och övertygande chippning.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Årets tre första vårblommor....

Inlägg av Micke A »

Andre B. skrev:Är nog första gången jag sett den där "70:ian" i modell. Bortsett ett reportage i FSM om prototypen som aldrig ledde till produktion så är det en väldigt sällsynt modell. Hur många byggde man i verkligheten? Fem, tio innan man lade ner projektet? Vore kul att se den bredvid en tidig Leopard eller en Centurion...

Mvh. André
För mig var den en nyhet när Dragon släppte den trots ett långt och träget yrkesliv i Armén.... :? Jag tror att det bara togs fram en handfull för tester?

Micke A
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Årets tre första vårblommor....

Inlägg av Micke A »

F Porsche skrev:Cool 70:a !
Man får vibbar av rastrerade bilder i gamla tidningar från kalla krigets 70-tal.
Javisst! Det var den udda approachen som gjorde att jag föll för den! :)

Micke A
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Årets tre första vårblommor....

Inlägg av Micke A »

Joakim Hultman skrev:Matildan är jättefin! Mycket bra och övertygande chippning.
Kul att den gillades! :) Jobbade lite extra med vädring och slitage på den.

Micke A
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Årets tre första vårblommor....

Inlägg av magnusf »

Jag gillar din KV, snyggt bygge av en jädra ful vagn :) ! Snyggt slitage av vinterkamot (hårspray?) och väldigt fina band!

Hälsningar

Magnus
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Årets tre första vårblommor....

Inlägg av Lerxzt »

Snygga alla tre!! Håller med om att vädringen är toppen :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Re: Årets tre första vårblommor....

Inlägg av SebastianP »

Andre B. skrev:Är nog första gången jag sett den där "70:ian" i modell. Bortsett ett reportage i FSM om prototypen som aldrig ledde till produktion så är det en väldigt sällsynt modell. Hur många byggde man i verkligheten? Fem, tio innan man lade ner projektet? Vore kul att se den bredvid en tidig Leopard eller en Centurion...

Mvh. André
Fjorton vagnar byggdes enligt wikipedia, och fem existerar fortfarande - tyskarna har två på inomhusmuseer, amerikanarna har tre stående utomhus. Håller med om att en tidig Leopard skulle vara ett kul jämförelseobjekt. Likaledes om någon bestämde sig för att "uppdatera" modellen med samma typer av extraprylar som monterades på Leopardvagnarna ganska kort efter att projektet upphörde - kjolar, kanske appliqué-pansar, etc.
Skriv svar