Dragons 1st Inf Division figurer (Desert Storm)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Dragons 1st Inf Division figurer (Desert Storm)

Inlägg av Knajd »

Bild

Bild

Fick ett infall och ville testa att bygga en av de gamla Dragonsatserna från 1991. Desert Stormfigurerna (No 341) gavs även ut i Italerikartonger, som i mitt fall, men oavsett hur kartongen ser ut så var de populära. Dragon satte en ny standard för plastfigurer och fortfarande är de måttstocken för andra tillverkare.

Som jag trodde var detaljerna mer odefinierade och gjutstamarna har vissa tveksama placeringar jämfört med deras moderna produkter. Det är lätt att skada speciellt vapnen och utrustningen om man klipper lite fel. Proportionsmässigt ser allt bra ut och det tidstypiska PASGT-systemet med hjälmen och västen ser korrekt ut.
Som vanligt är de målade med Vallejofärger utom ansiktsdetaljerna där jag provade att använda oljefärger med riktigt snyggt nybörjarresultat. Jag tycker många som använder oljefärger för hudtoner överdriver högdagar och röda toner så att figurerna ser ut som clowner mer än verkliga människor så jag lägger hellre ner tidigt än kladdar för mycket.

Det karaktäristiska chocolate chip-kamouflaget från första Gulfkriget var faktiskt mycket lättare att göra än jag trodde. Lägger man på de svarta prickarna först och fyller i med vitt ovanpå blir det bra. Jag har läst om personer som målar dit det svarta som halvcirklar runt det vita. Det fungerar säkert bra i större skalor men i 1:35 känns svart först som det rätta konceptet.

De gamla Dragonfigurerna når inte upp till moderna figurer men för de som bara vill testa att bygga och måla figurer från andra världskriget och framåt bör plocka upp en gammal Dragonask att öva på. Proportionerna är trots allt mycket bättre än Tamiyas orchmutanter från 1970-talet. Med nya huvuden blir de så snygga att de kan vara förgrundsfigurer i ett diorama.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Dragons 1st Inf Division figurer (Desert Storm)

Inlägg av Lerxzt »

Tycker du lyckats riktigt bra med dessa äldre figurer :) Desert camot ser utmärkt ut. Kanske det bara kameran men personligen skulle jag matta ned figurerna rejält. På bilderna ser de lite för blanka ut.. Bra jobbat! :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Knajd
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragons 1st Inf Division figurer (Desert Storm)

Inlägg av Knajd »

Tack.
De är inte riktigt så blanka när man ser dem med blotta ögat fast en dusch med någon bra mattlack skulle nog vara bra.

Vad finns det för riktigt bra mattlacker?
Lurifax
Inlägg: 914
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Dragons 1st Inf Division figurer (Desert Storm)

Inlägg av Lurifax »

Mycket bra resultat, särskilt med tanke på figurernas ålder.

Angående mattlack så brukat jag använda Vallejo Air mattlack. Den brukar fungera bra. Men var försiktig. Matt (och blank) lack är svår att se när man lägger på den. Det är lätt att den rinner.
holst

CU@C4
Hokey
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Dragons 1st Inf Division figurer (Desert Storm)

Inlägg av Hokey »

Som mattlack använder jag numer bara Panduros Oceanlack. Måste spädas med vatten innan sprutning och kan även penslas på (späder ut den då oxå). Framförallt är den dryg, billig och helmatt, egenskaper jag uppskattar storligen...
Knajd
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragons 1st Inf Division figurer (Desert Storm)

Inlägg av Knajd »

Jag har testat Vallejos mattlack men den blir bara... halvblank...

Jag vet inte om jag skakat den för lite, för mycket eller vad felet är.

Får testa Pandurolacken! Jag vill ha något som blir matt utan att man måste lägga på massor av lager.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Dragons 1st Inf Division figurer (Desert Storm)

Inlägg av Lerxzt »

Använder Tustors Dullcote Lacquer och Vallejo Air mattlack.. Brukar få bra resultat.

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Dragons 1st Inf Division figurer (Desert Storm)

Inlägg av Horrocks »

Jag kör också med Ocean. Tycker den blir mer matt än de övriga jag testat. Jag brukar lägga på 2-3 tunna lager med 50/50 utspädd lack.
Knajd
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragons 1st Inf Division figurer (Desert Storm)

Inlägg av Knajd »

På Youtube brukar Testors Dullcote hyllas. Får väl bli till att skaffa den och Panduros och jämföra.

Jag har Liquitex akrylmatt men den är trögflytande och går inte att späda. Det är utmärkt för spelfigurer men inte alls snyggt på modeller.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Dragons 1st Inf Division figurer (Desert Storm)

Inlägg av Micke A »

Trevligt att du tagit itu med detta figurset och lyckats bra! Själv använder jag alltid Panduros Oceanlack som man inte kan misslyckas med och det är även prisvärt!

Micke A
Skriv svar