Bulktanker

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bulktanker

Inlägg av Lennart 12 »

Jag Googlade " bilder på bulktankers med storlek mellan 80 till 200 000 ton. Trenden nu är ju allt större fartyg, som inte ens kan passera Suez kanalen "Tog så detaljer från flera olika för att skapa ett eget , men med riktig konstruktion i alla fall. Bestämde mig för sex luckor för proportionernas skull, och så med dubbla utblås" Eftersom min Ore Monarc var lite ledsen och skadad så beslöt jag att rensa däcket från den modellen och bygga nytt på den. Har gjort om kanten för fribord och akterdelen. Valde att lägga proviantkranarna akteröver, i stället för midskepps eller föröver,vilket är mycket vanligt på denna typ av fartyg. Skalan ligger säg" någonstans mellan 1/250 och 1/300. Det brukar gå att få köpa ritningar från det stora rederierna, hade den tanken först, men så fick det bli så här i stället . Kommer att prova din metod att bygga skrov nästa gång, och ditt resultat är imponerande vackert : Tack Ulf !
//Lennart
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bulktanker

Inlägg av Andre B. »

Johan i Hok skrev:Lastfartyg är grejen!
Andre, jag tror du tänker på det norska rederiet Bergesens Berge Wanga och Berge Istra ( med reservation för att namnen kommer ur ett darrigt minne) som förolyckades under oklara omständigheter. Om jag minns rätt så var överlevarna från Berge Istra, och hade drivit omkring lång tid innan räddningen.
Trevlig modell förresten, Lennart!
Du har alldeles rätt Johan. De två fartygen var det. Det fanns ju lite svenskt manskap på dem vill jag minnad. Och det fanns ju tankar om att malmen ombord skulle orsakat en explosion som ledde till haveriet. Men jag vill minnas att man ansåg att det var den sydatlantiska dylningen som fått svetsarna att spricka. Lite typ alla T2 haverierna under och efter kriget. Det förklarade dock inte de explosioner som de överlevande berättat om. Sjöförhöret hölls bakom lykta dörrar. Men den verkliga orsaken verkar ha läkt ut till sist ändå...


https://www.expressen.se/nyheter/inlogg ... sningarna/

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar