Biggles i Östersjön

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Biggles i Östersjön

Inlägg av Horrocks »

I väntan på att klarlacken ska torka i Cockleshell-vignetten har jag påbörjat mitt kommande bidrag till Biggles-tema. Utgår från Biggles i Östersjön som var den första jag läste. Mitt ex har tyvärr försvunnit under årens lopp, men från minnet och lite efterforskning ska stor del av handlingen utspelas på den fiktiva ön Bergen Ait, hyrd av brittiska regeringen av ett icke närmare definierad neutralt land vid Östersjön strax innan krigsubrottet 1939.
Biggles & Co i Z Squadron är utrustade med fiktiva flygplan av typ S.I. Mk 1A, men det finns inte så mycket detaljer kring specifikation. Utifrån boxart..., förlåt bokomslaget, som kan man sluta sig till att det är ett ensitsigt monoplan (även om ett ex verkar vara tvåsitsigt på bild) med flottörer och stjärnmotor.
Bild
Bild

Med det något begränsade ritningsunderlaget så har jag bestämt mig för att modifiera en Airfix Gloster Gladiator till en S.I. Mk 1A.

Arbetet påbörjat. Snabbt och smidigt så här långt som man kan förvänta sig från en Airfix new tool.
Bild
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Biggles i Östersjön

Inlägg av Andre B. »

Ah kul att se! Det får nog bli en Sunderland med Biggles tema någon gång framöver. Här skall det jagas ubåtar! :D
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Biggles i Östersjön

Inlägg av olindau »

Jag har laddat med ett säkert kort !

Bild

Från "The Camels are coming" och en del andra stories från Första världskrigets västfront.
Har även kompletterat med några www1 reliker från Revell i 1/72 typ Albatross, SE.5 och några till.
Rena nostalgin från ungdomens bygglädje. Tror dock att festen inte börjar på riktigt förrän efter 08-Open.

"Det kommer mera senare"

/Olle
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Biggles i Östersjön

Inlägg av Mats Averkvist »

Horrocks skrev:I väntan på att klarlacken ska torka i Cockleshell-vignetten har jag påbörjat mitt kommande bidrag till Biggles-tema. Utgår från Biggles i Östersjön som var den första jag läste. Mitt ex har tyvärr försvunnit under årens lopp, men från minnet och lite efterforskning ska stor del av handlingen utspelas på den fiktiva ön Bergen Ait, hyrd av brittiska regeringen av ett icke närmare definierad neutralt land vid Östersjön strax innan krigsubrottet 1939.
Biggles & Co i Z Squadron är utrustade med fiktiva flygplan av typ S.I. Mk 1A, men det finns inte så mycket detaljer kring specifikation. Utifrån boxart..., förlåt bokomslaget, som kan man sluta sig till att det är ett ensitsigt monoplan (även om ett ex verkar vara tvåsitsigt på bild) med flottörer och stjärnmotor.
Kanske du skall ta och läsa boken innan du börjar att bygga!? ;)

Om vi börjar med omslaget på den engelska boken så är det inget tvivel om att de flygplanen föreställer Fairey Swordfish utan övervinge. Detta är ju inga svårigheter att få till i modell.

I boken framgår det att flygplanet är tvåsitsigt, men att spanarens bakre sittbrunn normalt är dold av blixtlåsförsedd duk. Vidare så har det flottörer med hjul som kan fällas ned när det skall landa på land. Maskinen hade också hjulbromsar. Det har både flaps och slots vilket medför kort landnings- och startsträcka. Det är en del som tyder på att maskinerna är biplan. Storlek och utseende skulle jag tippa på ungefär som Fairey Seafox.
Flygplanen var försedda med 8 st maskingevär, troligen av fabrikat Browning kaliber 0,303. Det kunde också bära en torped eller bomber. Vid räden mot Kiel så hade Biggles och Algys maskiner 2 st 112 lb bomber vardera och Gingers en 230 lb bomb.
De hade 4 st. maskiner på Bergen Ait som fick sina egna namn: "Dingo", "Didgeree-du", "Willie-Willie" och "Platypus". Då detta var australiska namn så beslöt de att kalla sig "Boomerang Squadron".
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Biggles i Östersjön

Inlägg av Horrocks »

Tja, jag vill nog hävda att det är ett fiktivt plan som WE Johns hittat på (säkert med inspiration från Swordfish och annat) och jag kommer bygga utifrån detta.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Biggles i Östersjön

Inlägg av Mats Averkvist »

Jovisst är det fiktivt.
Det är ofta som illustrationerna i böckerna inte stämmer med innehållet...
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Biggles i Östersjön

Inlägg av Horrocks »

Pontonerna kommer från en skrotad Junkers F13. Korrugeringen slipas och spacklas bort, liksom fästena för stagen. Nya hål borrade.

Bild

Befintliga hjulställ får vara kvar som främre fäste för pontonerna. Stagen för övervingen återanvänds som bakre stag för pontonerna.

Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Biggles i Östersjön

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul projekt!
Uffe
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Biggles i Östersjön

Inlägg av Horrocks »

Grundlackad med lite preshading. Det var lite knepigt att få till shading/highlight på vingarna så till sist la jag ett lager mörkgrå färg över vitt och slipade helt enkelt bort det svarta på utstickande delar med en slipsticka.

Bild
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: Biggles i Östersjön

Inlägg av Ingenjör AP »

Jo, nog ser det mest ut som en Fairey Swordfish utan övervinge, men Vickers Wellesley är ju åt samma håll. Kan ha tjänat som inspiration? Fy f_n så ful!
https://en.wikipedia.org/wiki/Vickers_Wellesley
Skriv svar