Nyfunnen modellbyggarglädje..

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Nyfunnen modellbyggarglädje..

Inlägg av kimskarby »

Hej alla..

Lade modellbygget på hyllan för snart tio år sedan, men under den senaste tiden har suget succesivt kommit tillbaka.
Det är ju faktiskt rätt trevligt. :D

Sedan början på december har jag till och i från kommit igång igen och för att starta lite lätt körde jag igång med en välbekant och trevlig byggsats, Hellers Viggen.
En AJ 37 och en JA 37. Dekalerna är från Moose republic, annars byggt direkt ur lådan. Skala i 1/72.

AJ 37 F7-65
Bild
Bild

JA 37 F16-10
Bild
Bild

Har alltid haft en förkärlek till svenska plan och två stycken som saknats på "svenskhyllan" är P-51B /J 26 Mustang och J 30 Mosquito.
Mustangen är Hasegawas P-51B 1/72. Även här använde jag mig av dekaler från MR. Om planet är helt historiskt korrekt
vet jag inte då jag använde dekaler mest anpassade för den senare P-51D. Trevlig modell som gick rätt snabbt.

P-51B / J26 Mustang F16 vit-D.
Bild
Bild

Nu i dagarna blev också Airfix J 30 Mosquito klar. Möjligen inte det mest optimala materialet för en snygg J 30, men är inte så jättekräsen. Tycker den på det stora hela ser helt okej ut. Dekaler från Flying colours.

J 30 Mosquito F1 röd-H
Bild
Bild

Kul att vara igång igen och innan ni sågar mig totalt kanske, så bör ni veta att jag kör rätt old school med pensel och humbrolfärger.
Visst, färgspruta och diverse hjälpmedel kanske blir snyggare men jag tycker det är rätt trevligt att måla med pensel. Vill ändå hålla det på en rimlig nivå. För att vara relativt ringrostig är jag ganska nöjd med resultaten ;) Må gott! /Kim
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Nyfunnen modellbyggarglädje..

Inlägg av SvenYoung »

Hej Kim!

Välkommen tillbaka till hobbyn! Kul att du lade upp bilder. Här finns det inget att såga, tycker att dna modeller ser fantastiskt fina ut. När du kan få så fina resultat med pensel finns ingen anledning att använda färgspruta. Snyggt!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Nyfunnen modellbyggarglädje..

Inlägg av Janne Nilsson »

Kul att se en glad återvändare.

Och det är så här, man behöver inte ha nått en viss nivå eller ha en viss stil för att ha glädje av hobbyn eller för att ha ett berikande utbyte med andra modellbyggare.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Nyfunnen modellbyggarglädje..

Inlägg av magnusf »

Fina modeller Kim och det syns att de är gjorda med omsorg!

Hälsningar

Magnus
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Nyfunnen modellbyggarglädje..

Inlägg av F Porsche »

Snyggt !
Att du penselmålar är bara +
;-)
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Nyfunnen modellbyggarglädje..

Inlägg av Fredrik L »

Härliga modeller!

Det finns absolut inget negativt att säga om dina byggen, tvärtom mycket fina och välgjorda! Det som är det fina med vår hobby är ju det att det inte finns några krav eller måsten. Man bygger för att det är kul, och vilken nivå man vill lägga sig på är upp till var och en.

Jag är djupt imponerad av att de "bara" är penselmålade. Som sagts tidigare, du har inget behov av en färgspruta... :o

Ser fram emot fler byggen från dig!

/Fredrik
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Re: Nyfunnen modellbyggarglädje..

Inlägg av kimskarby »

Tackar för snälla ord, det uppskattas mycket.
Lite svårt dock att inte kolla ner lite på sina egna grejor när man ser andra mästerverk här.
Men som många er säger, hobbyn skall vara glädjefull oavsett nivå man väljer/befinner sig på. :P

/Kim
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Nyfunnen modellbyggarglädje..

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ser ut som början på en fin liten utställning med svenskt flyg.
Fortsätt så!
Uffe
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Nyfunnen modellbyggarglädje..

Inlägg av Andre B. »

Instämmer i kören. Viggen med röd fena var särskilt läcker. Speciellt ihop med dayglow siffrorna på vingarna!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Re: Nyfunnen modellbyggarglädje..

Inlägg av kimskarby »

Ulf Lundberg skrev:Ser ut som början på en fin liten utställning med svenskt flyg.
Fortsätt så!
Uffe
Oj ja, har redan ett helt pojkrum med svenskplan plus lite annat krams som mest bara står och samlar damm tyvärr.
En av orsakerna till att jag slutade tidigare var bristen på utrymme lite. Föräldrarna kallar det lilla museeumet.
Tänkte faktiskt rensa ut lite nån dag. Mirage, F-16 eller Harrier är inget som tilltalar längre. :roll:

Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar