Revell S.P.A.D XIII 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Revell S.P.A.D XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

Försöker få igång byggandet med en lite enklare modell. Det mesta av mina saker är fortfarande på väg hem från Pittsburgh men färg, penslar och lite enklare verktyg fick åka resväska.
Skall bli intressant att se hur den här modellen blir jämfört med den från Academy jag byggt tidigare (som var usel).
Låda med innehåll
Bild
Mycket gjutskägg på gubben,
Bild
så jag scratchar en enkel cockpitinredning i stället. Stol av kartong och papper och styrspak av återvunnen förpackningsplast.
Bild
Stol och golv målat i gulaktig färg som skall påminna om lackad plywood.
Bild
Innerväggarna fick lite ljusare ton
Bild
En kudde har limmats dit och arbetet med att sätta ihop har påbörjats. Mer bilder kommer snart hoppas jag. Vore kul att bli klar till månadsmötet, så jag får försöka att ha lite disciplin.

/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Revell S.P.A.D XIII 1:72

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul bygge av gammal modell.
Det är så mycket skägg på delarna att man får lust att plocka fram rakapparaten.
Snyggt jobbat så långt.
Uffe
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell S.P.A.D XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

Tack Ulf!
Jo, mycket skägg blir det. Knepigast hittils har övervingen varit då det är svårt att avgöra vart delen slutar och skägget börjar.
Letade upp Academy byggtråden http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... it=Academy. Finns visa likheter i konstruktionen och i bristerna.

/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Revell S.P.A.D XIII 1:72

Inlägg av Anders.Edblad »

Håller med Ulf om att det är väldigt mycket skägg!
Bra jobbat att få ihop den typen av modeller.

Anders E
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell S.P.A.D XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

Tack för påhejningen :-)
Jag vann modellen på klubbens (Pittsburgh) tävling förra året, har nu lärt mig att kanske hålla mig borta från de allra billigaste. Ger bra övning dock.
Stort glapp på undersidan var det i alla fall, chansar på att limma dikt akterut, vet att jag borde torrpassat, men orkade inte/vill leva med överraskningar.
Bild
Lagom med spackel på en ganska dåligt detaljerad undersida, Academy varianten var bättre, trots usel passform.
Bild
Nu börjar det likna något.
Bild

Lite mer slipa och spackla bara. Sedan skall front med propeller dit, avgasrör och sedan blir det dags för stöttor och övervingen. Skall väl grundmålas utan övervingen förstås. Skall försöka hitta lite små borrar för riggningen bara. Risken är att dessa hamnade i containern som "kanske" kommer på fredag. Får testa med upphettad synål kanske för att göra hål.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell S.P.A.D XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

Sådär, containern kom tillslut från Pittsburgh och det tog längre än önskat att packa upp saker och hitta diverse modellverktyg. Nu har bygget i alla fall tagit fart.
Ramar för stag och vajrar på plats.
Bild

Påbörjat spackling så att det skall se ut som stag och inte ramar.
Bild
Nu skall bara lite småkrafs på plats innan det är dags för grundmålning av kroppen.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell S.P.A.D XIII 1:72

Inlägg av Andre B. »

Titta lite på Revell's Fokker Dr.I. Där får du en väldigt fin modell för i stort samma pris...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Revell S.P.A.D XIII 1:72

Inlägg av Ulf Lundberg »

M-eson skrev: men orkade inte/vill leva med överraskningar.
Helt rätt!
Man lyckas aldrig med det helt genomtänkta bygget. Det dyker alltid upp något man inte tänkt på, eller så klantar man sig på nåt sätt.
Fixa eller låt vara och gå vidare.
Tillämpa vunna lärdomer på nästa modell.

Uffe
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell S.P.A.D XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

Tack för tipset André, skall kolla upp denna. Har funderat på att ställa en allmän fråga i "köp och sälj" ifall det finns några som vill sälja sina WWI flygplan i 1:72, får se, kanske specificerar frågan till Fokker DR.I av Revell :-)
Just nu har jag i alla fall denna och en Tri plane att bygga i 1:72 och sedan Fokkerutmaningen i 1:48 att ta mig an :D

Tack Ulf, känns skönt att få stöd i sina beslut. Jag har tidigare i livet dröjt kvar alldeles för länge i olika projekt (annat än modellbygge) i önskan om att göra det perfekt från början. Att göra en "rimlig" planering och sedan kasta sig över arbetet gör bara inte att man får mer gjort, det blir roligare också och än så länge har inget gått så snett att jag ångrat den strategin.

Nu har det åkt på lite Tamiya primer från en Sprayburk.
Bild
Ser rätt ok ut. Finns lite fel att fixa till, men inget allvarligt.
Bild

Skall försöka raka av delarna till landningsstället nu också.

/Barberaren i Fruängen
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell S.P.A.D XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

Efter primer, mer spackling och slipning och sedan mer primer så har det nu blivit dags att börja måla.
Bild
Vallejo akrylfärg som penselmålas. Kör nr 067 ljublå till undersidan som nog är i ljusaste laget, men man kommer knappt se den delen av modellen senare. Nu blir det kammo till ovansidan.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Skriv svar